توصیه عجیب تل‌آویو به بایدن درباره محدودیت هسته‌ای ایران

کدخبر: ۳۸۰۹۱۵
رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هشدار داد که در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، اهرم‌های فشار بر تهران را از دست ندهد.
توصیه  عجیب تل‌آویو به بایدن درباره محدودیت هسته‌ای ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، در ادامه هشدارها و نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از احتمال بازگشت دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به برجام، «یاکوف عمیدرور» رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خواستار افزایش محدودیت‌های هسته‌ای ایران به ۵۰ سال شد.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، عمیدرور شامگاه دوشنبه طی سخنرانی در همایش ویدئوکنفرانسی «مؤسسه امنیت و استراتژی اورشلیم» (قدس اشغالی)، هشدار داد که دولت بایدن شاید در واکنشی احساسی برای خنثی کردن هرچیزی که دولت «دونالد ترامپ»‌ انجام داده، اهرم تحریم‌ها بر ایران را به سادگی از دست بدهد.

وی با بیان اینکه بایدن در زمان به دست گرفتن قدرت در واشنگتن از یک مزیت بزرگ بهره‌مند است، مدعی شد: «دولت ترامپ از می ۲۰۱۸ کارزار فشار حداکثری را به کار بست که جمهوری اسلامی را به شدت مجبور به دادن امتیازهایی در بخش هسته‌ای و فعالیت‌های تروریستی کرده، حتی اگر همین الان هم تسلیم نشده باشند».

این ژنرال بازنشسته صهیونیست افزود: «استفاده نکردن از این اهرم که توسط دولت قبل ایجاد شده، آنهم فقط به دلیل اینکه دولت ترامپ آن را ساخته، اشتباه بزرگی است. این احساس در بین بسیاری از حامیان بایدن وجود دارد که باید هر کاری که ترامپ انجام داده، ملغی کرد».

بر اساس این گزارش، عمیدرور در ادامه ادعاهای خود گفت: «ایرانی‌ها سیاست خود را بر فرض روی کار آمدن افراد [اوباما] بعد از چهار سال (دوره ترامپ) بنا کرده‌اند و الان می‌توانند به خانه اول بازگشته و آن توافق بد را که البته برای آنها بسیار خوب بود، دوباره داشته باشند».

وی سپس به بایدن توصیه کرد: «اگر این دولت صراحتاََ بگوید که در زمان روی کار آمدن،‌ به خانه اول باز نمی‌گردد، و اینکه وقتی [بایدن] درباره توافق جدید و قوی‌تر صحبت می‌کند واقعا جدی است، آنها (ایران) نیز مجبور خواهند شد که در کل سیاست خود بازنگری کنند. این [روش‌] شاید موفق شود».

به نوشته جروزالم‌پست، رئیس سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل ادامه داد: «اگر برعکس، دولت بعدی تحریم‌ها را بردارد و بگوید "بیایید به همان توافق قدیمی برگردیم و سپس درباره یک [توافق] جدید مذاکره کنیم و تمام حفره‌های آن را پر کنیم"، هیچ شانسی [برای ما]‌ نیست».

عمیدرور درباره مدت زمانی که یک توافق جدید برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران باید داشته باشد نیز ادعا کرد محدودیت ۵۰ ساله در نظر گرفته شود زیرا ۱۰ تا ۱۵ سالی که در برجام هست،‌ بسیار کوتاه می‌باشد.

پیش از این نیز، «ران درمر» سفیر تل‌آویو در واشنگتن بایدن «متحد قدرتمند» تل‌آویو توصیف کرد و به او هشدار داد، اشتباهات گذشته درباره ایران را تکرار نکند. (جزئیات بیشتر)

این در حالی است که بایدن در مصاحبه با روزنامه «نیویورک‌تایمز» ضمن تشریح مواضع خود برای ماه‌های اولیه دولت احتمالی‌اش، گفته بود هنوز بر سر موضع بازگشت به برجام،  به عنوان «نقطه شروعی برای مذاکرات آتی» و همچنین به شرط تبعیت مجدد ایران از محدودیت‌ها ایستاده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید