این تغییرات بدن در زمستان عادی است

کدخبر: ۳۸۰۹۹۳
اقتصادنیوز : در فصول سرد سال که دمای هوا پایین می آید بدنتان برای گرم نگه داشتن تان تغییراتی را ایجاد میکند و با دانستن تاثیر سرما بر بدن می توانید از این شرایط به راحتی عبور کنید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک ،اگر در منطقه ای با زمستان های سرد و مرطوب زندگی کرده باشید ، مطمئنا متوجه تاثیرات آب و هوا بر بدن تان شده اید. این تاثیرات می تواند شامل خشکی پوست، خارش چشم و روحیه ای ضعیف شود. اگرچه ممکن است خودتان متوجه این تاثیرات نشوید اما همه آن ها بد نیستند زیرا بدن شما با همه این موارد سعی در گرم شدن تان دارد. در این قسمت  به تغییراتی که بدن تان در فصل زمستان برای گرم نگه داشتن تان دچار آنها میشود پرداخته ایم.

 1- جریان خون افزایش می یابد

با سرمای هوا ،اتفاقات بسیاری در بدن و زیرپوست رخ میدهد. با کاهش دما در بیرون از منزل، بدن جریان خون را در پوست افزایش می دهد، رگ های خونی را باز می کند تا خون گرم را به قسمت هایی که سرد هستند برساند.

2- فشار خون نیز افزایش می یابد

با کاهش دما، رگ های خونی باریک و تنگ می شوند که به نوبه خود موجب افزایش فشار خون می شود زیرا خون فشار بیشتری را به رگ های منقبض شده وارد می کند.

3- گونه هایتان گلگون می شود

سفتی رگ های خونی شما به این دلیل رخ می دهد که بدن تان سعی می کند خون گرم را در اندام های داخلی نگه دارد اما بعد از انقباض رگ های خونی ،گشاد می شوند و این باعث واکنشی در ظاهر شما می شود که احتمالا متوجه آن شده اید. در واقع پوست دچار یک حمله خونی می شود که باعث گلگون شدن پوست، به ویژه بینی و گونه هایتان خواهد شد.

وقتی زمان بیشتری را در هوای سرد می گذرانید، بدن تان به این شرایط عادت می کند در نتیجه شدت هوای سرد کمتر می شود . طبق گفته نیوتن بدن حدود 4 هفته طول می کشد تا با آب و هوای سرد سازگار شود .

4- دچار تکرر ادرار می شوید

برای همه ما پیش آمده است که وقتی در هوای سرد بیرون از منزل هستیم ، احساس ادرار و رفتن به دستشویی داریم. جای تعجب نیست زیرا همه اعضای بدن به یکدیگر پیوسته است. رگ ها سفت می شود، فشارخون افزایش میابد و کلیه ها مایعات بیشتری را برای کاهش فشار خارج می کنند. یک مثانه پر ، مکانی برای از دست دادن گرمای اضافی است بنابراین دفع ادرار به حفظ گرما کمک می کند.

 5- شروع به لرزیدن می کنید

اگر در هوای سرد بیرون بوده باشید، حتما لرزیدن بدن را تجربه کرده اید. این بدان دلیل است که فعالیت عضله ناشی از لرزش به تولید گرما برای گرم نگه داشتن شما کمک می کند. لرزیدن، انقباض عضلات اسکلتی است به همین دلیل وقتی در یک جا می نشینید، محیطی گرم را پس از برخاستن ایجاد می کنید.

6- مو به تن تان سیخ می شود

وقتی وارد اتاق سردی می شوید یا نسیم خنکی را احساس می کنید، اگر به بازوی خود نگاهی بیاندازید متوجه این می شوید که پوست بدن تان همانند پوست مرغ دون دون می شود. اگرچه این اتفاق طبیعی ممکن است خنده دار به نظر برسد اما این مو به تن سیخ شدن در گذشته هدفی کاملا واقعی داشته اند. عضلات اطراف فولیکول های مو منقبض می شوند و در برابرسردی آب و هوا از بدن محافظت می کنند البته بشر در طول تکامل خود، بخش زیادی از موهای زایدش را از دست داده است اما مکانیسم سیخ شدن موی تن همچنان بروز می کند.

 7- موهایتان کمتر می ریزند

اگرچه ممکن است شنیده باشید که در زمستان بیش از تابستان موهایتان شروع به ریزش می کنند اما در واقع این یک باور غلط است. مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که افراد در زمستان موهایشان کمتر می ریزد .ما برای گرم نگه داشتن سر خود در زمستان به موهای بیشتری نیاز داریم بنابراین مقدار کمتری از آن ها ریزش می کنند.

8- هوس غذاهای خاصی می کنید

در زمستان روزها کوتاه تر است و نور آفتاب کمتری داریم. در طی این فصل ممکن است احساس میل به غذاهایی با ویتامین ها و مواد معدنی - به ویژه غذاهایی با ویتامینB12 و روی - کنید که می توانند به رفع اختلال فصلی کمک کنند. کمی فکر کنید ، آیا میل به خوردن گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ یا ماهی بیشتری دارید؟ اگر پاسخ تان مثبت است پس بدن شما به مقدار بیشتری ویتامینB12 نیاز دارد و اگر میل به گوشت قرمز، آجیل و لوبیا دارید ممکن است به روی موجود در این غذاها نیاز داشته باشید .

 9- متابولیسم تان افزایش می یابد

هنگامی که سرما می خورید، بدن برای مقابله با فشار هوای سرد تمایل به افزایش متابولیسم دارد. در مطالعه ای که از سوی موسسه ملی بهداشت انجام شد، محققان 5 جوان سالم را که در یک واحد تحقیقات بالینی زندگی می کردند به مدت 4 ماه تحت نظر داشتند. آن ها هر شب دماسنجی را برای اتاق خود تنظیم می کردند، در ماه اول درجه هوا 23 درجه سانتی گراد، ماه دوم 18 و ماه سوم 28 درجه سانتی گراد بود. پس از ماه دوم هنگامی که درجه هوا برای اولین بار کاهش یافت ،شرکت کنندگان افزایش 10 درصدی متابولیسم چربی داشته اند .

این بدان معناست که سرما و به ویژه تغییرات هورمون هایی چون لپتین و آدیپونکتین ، بر میزان سوخت و ساز بدن تاثیر می گذارد.

10- تیروئید تان بیش از حد کار می کند

هنگامی که سردتان است غده تیروئید با میزان بیشتری کار می کند و سیگنال هایی را به اندام ها می فرستد تا عملکرد را افزایش دهد. در شرایطی که بدن شما به انرژی بیشتری نیاز دارد- مانند وقتی که در بیرون از منزل احساس یخ زدگی می کنید- غده تیروئید هورمون های اضافی تولید می کند .

 11- چربی کودک ( قهوه ای ) بیشتری ذخیره می کنید

چربی قهوه ای که تحت عنوان "چربی کودک" نیز شناخته می شود، نوعی چربی است که هنگام نیاز بدن به انرژی برای فعالیت یا گرم نگه داشتن آن هنگام سرما بلافاصله انرژی مورد نیاز را تامین  میکند. مدت ها تصور می شد که چربی قهوه ای در میزان قابل توجهی که باید در بزرگسالان وجود ندارد اما مطالعات اخیر خلاف این را ثابت کرده است. اکنون مشخص شده است که بزرگسالان واقعا بافت چربی قهوه ای را دارند و این به دمای سرد پاسخ می دهد .

طبق مطالعه ای که هنگام افزایش متابولیسم انجام شد، پس از یک ماه قرارگیری در معرض دمای 18 درجه سانتی گراد؛ شرکت کنندگان افزایش 42 درصدی حجم چربی قهوه ای را داشتند. بنابراین یافته ها نشان می دهد که انسان با سردی و خنکی هوا میزان چربی قهوه ای بدنش افزایش میابد که این تغییرات می تواند پس از قرار گیری در معرض دمای گرم تر کاهش یافته یا معکوس شود .

12- وضعیت بدنی تان بدتر می شود (بدن تان خشک می شود)

آیا در زمستان متوجه گردن درد و سفتی بیشتر عضلات خود شده اید ؟ چه باور کنید چه نکنید ؛ در واقع بین این دردهای مفصلی و سرما رابطه ای وجود دارد. سرد بودن هوا باعث سفت شدن بدن می شود و در حقیقت این تلاشی برای حفظ گرماست اما پس از مدتی احساس می کنید که تاثیرات منفی سردی هوا منجر به وضعیت بد بدنی شما شده است. برای درک این موضوع رگ های خونی سفت شده که در موارد اولیه گفتیم را به یاد آورید. عضلات شما منقبض می شوند و می توانند با گذشت زمان ناراحتی ایجاد کنند، با این وجود بدن تمام تلاش خود را برای حفظ گرما می کند.

 13- سریع تر دچار کم آبی می شوید

در فصل زمستان به ندرت احساس تشنگی می کنید و اغلب نوشیدن آب کافی را فراموش می کنید .از آن جا که در هوای سرد کمتر عرق می کنید پس تمایل به نوشیدن آب نیز کمتر خواهد شد اما احساس تشنگی کمتر به این معنا نیست که بدن شما به مقدارآب کمتری نیاز دارد . نوشیدن مقدار مناسب آب مورد نیاز روزانه بدن بسیار مهم است .

14- بینایی شما ضعیف می شود

چشم ها در زمستان بیش از تابستان در معرض خطر هستند . در این فصل اغلب فراموش می کنیم که از عینک آفتابی با انسداد اشعه ماورا بنفش استفاده کنیم ؛ چرا که نور خورشید برف را منعکس می کند و به چشم آسیب می رساند . لایه نازکی از غشای اشک که چشم را می پوشاند ، به هوای خشک و باد بسیار حساس است و می تواند آن را به صورت دردناکی خشک کند . پزشکان توصیه می کنند در زمستان وهنگامی که بیرون از منزل هستید حتما از اشک مصنوعی استفاده کنید .

 15- پوست شما چین و چروک بیشتری پیدا می کند

پوست در فصل زمستان آسیب پذیر تر است. از آن جا که در ماه های سرد رطوبت هوا کاهش میابد ،پوست خشک می شود زیرا نمی تواند آب کافی را در خود نگه دارد و در نتیجه بیشتر مستعد چین و چروک خواهد شد .

16- می توانید به راحتی وزن خود را کاهش دهید

 در فصل زمستان بدن به راحتی کالری میس وزاند .وقتی بدن شما با دمای هوا سازگار می شود ، گرما تولید می کند و انرژی اضافی را می سوزاند. برای تولید این گرما ، بدن کالری بیشتری خواهد سوزاند .

 17- قند خون تان افزایش می یابد

هوای سرد بدن را ترغیب به ترشح هورمون های استرس می کند که باعث افزایش سطح قندخون می شوند. برای بسیاری از افراد با کاهش دما قندخون نیز افزایش میابد زیرا وقتی هوا سرد است، انگیزه ما برای بیرون رفتن و ورزش کمتر می شود. از آنجا که فعالیت بدنی قند خون را کاهش می دهد، پزشکان توصیه می کنند در زمستان در خانه تمرین کنید تا سطح قندخون خود را مدیریت کنید .

18- دندان هایتان آسیب پذیر می شوند

اگر دندان های حساسی دارید، ممکن است در هوای سرد احساس درد تیزی داشته باشید . هوای سرد می تواند به اعصاب درون دندان برسد و باعث آسیب دندانی شود . دندان پزشکان توصیه می کنند هنگام خروج از منزل از طریق بینی تنفس کنید و برای گرم نگه داشتن و محافظت از دندان های حساس تان از شال گردن یا ماسک استفاده نمایید .

 19- زبان تان بیش از حد معمول کار می کند

با وزش باد خشک و سرد شدن هوا ؛ در لب هایتان احساس خشکی می کنید که وسوسه می شوید برای مرطوب کردن آن ها، اغب لب هایتان را با زبان خیس کنید . اگرچه ممکن است به طور موقت لب ها را تسکین دهد اما این عادت به مرور زمان باعث شکاف لب ها خواهد شد . بزاق خیلی سریع تبخیر شده و باعث خشک شدن لب ها نسبت به قبل می شود و علاوه بر این بزاق دارای مقدار زیادی آنزیم است که لب های تان را خشک تر می کند .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید