ویروس انگلیسی خرداد ماه ایران را قرمز کرد

کدخبر: ۳۸۱۲۵۲
اقتصادنیوز : عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کروناگفت : احتمال می‌دهم که شاید ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس همان ویروسی بود که چند ماه پیش در کشور ما باعث قرمز شدن وضعیت همه شهر‌های ایران شده بود، که خوشبختانه کنترل شد.
ویروس انگلیسی خرداد ماه  ایران را قرمز کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تولید واکسن در دنیا اظهار کرد: برای تولید واکسن باید از سه سازمان FDA آمریکا موسسه اتحادیه اروپا و سازمان بهداشت جهانی مجوز تولید واکسن گرفته شود. در حال حاضر دو واکسن فایزر و مدرنا با تکنولوژی‌های جدید تولید شده و اثربخشی آن تا این مرحله مثبت ارزیابی شده است.

او ادامه داد: تولید واکسن با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌تواند در دراز مدت در ساخت سایر واکسن‌های دیگر موثر باشد.

محرز افزود: میزان تولید واکسن این شرکت‌ها به اندازه تمام مردم دنیا نیست؛ با این وجود کشور‌های مختلف با پرداخت پول در لیست نوبت خرید  واکسن قرار گرفته‌اند.

 عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: در کشور ما هم دولت به فکر واردات واکسن و تامین آن به ویژه برای گروه‌های پرخطر و کادر بهداشت و درمان است اما مشکل اصلی جهت واردات واکسن، اعمال تحریم از سوی آمریکاست. متاسفانه به دلیل تحریم و مشکل جا به جایی پول چند سالی است که تهیه دارو برای ما مشکل شده است.

محرز تاکید کرد: با این وجود دولت به دنبال راهی جهت پرداخت پول و واردات واکسن است؛ اینکه آمریکا بار‌ها اعلام کرده است که دارو و واکسن جزو تحریم‌ها نیست، موضوع کاملا غلط و نادرست است.

او اضافه کرد: اگر تحریم نبود، تامین واکسن و دارو بسیار راحت‌تر انجام می‌شد و جابجایی پول بدون هیچ مشکلی صورت می‌گرفت.

واکسن‌های ایرانی کرونا زودتر از بهار ۱۴۰۰ در دسترس قرار نمی‌گیرد

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر تمام مراحل آزمایشی واکسن کرونای تولید داخل به خوبی به پیش برود تا اواخر بهار سال ۱۴۰۰ به تولید انبوه می‌رسد و در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر اینکه همه باید دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند، یادآوری کرد: برای پیشگیری از بروز بیماری، رعایت نکات بهداشتی مانند زدن‌ ماسک و فاصله گذاری اجتماعی لازم و ضروری است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: همه کشور‌ها موظف به رصد ویروس کرونا هستند تا از آخرین وضعیت و جهش ویروس کرونا در کشور خود مطلع شوند. ما در خرداد ماه یک جهش بدی داشتیم که نتیجه آن افزایش قدرت سرایت بیماری به طرز وحشتناکی بود.

محرز گفت: احتمال می‌دهم که شاید ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس همان ویروسی بود که چند ماه پیش در کشور ما باعث قرمز شدن وضعیت همه شهر‌های ایران شده بود، که خوشبختانه کنترل شد.

او تصریح کرد: در چند ماه گذشته همه اعضای خانواده با هم به بیماری کرونا مبتلا شدند اما خوشبختانه تا حدی این بیماری کنترل شده است. تا زمانیکه ویروس در جامعه سرایت می‌کند، امکان جهش آن وجود دارد.

محرز بیان کرد: برای مقابله با ویروس جهش یافته در انگلیس باید همه مرز‌ها را به طور کامل ببندیم، زیرا ویروس در یک نقطه باقی نمی‌ماند و به وسیله مسافرت‌ها به سراسر دنیا می‌تواند، منتقل می‌شود.

سرایت پذیری کرونا بالا‌تر رفته است

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا  گفت: خوشبختانه ویروس جدید کرونا که در انگلیس شناسایی شده، بر شدت بیماری تاثیری نداشته است اما سرایت پذیری آن در بین افراد جامعه بالا‌تر رفته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید