رصد زیر آبی زیردریایی آمریکایی از اعماق خلیج فارس

کدخبر: ۳۸۱۲۹۰
توان دفاع دریایی ایران یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های دفاعی کشورمان به شمار می‌رود.
رصد زیر آبی زیردریایی آمریکایی از اعماق خلیج فارس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  عصر دوشنبه اول دی ماه امسال بود که خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر حضور حضور ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس. در خبرها آمده بود نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که زیردریایی «یو‌اس‌اس جورجیا» مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده با همراهی چند کشتی جنگی آمریکایی از تنگه هرمز عبور کرده و وارد خلیج فارس شده است. در بیانیه نیروی دریایی آمریکا گفته شده حضور زیردریایی سوخت هسته‌ای جورجیا در منطقه عملیاتی ناوگان پنجم آمریکا «نشان دهنده توان نیروی دریایی ایالات متحده برای تردد و عملیات در هر کجاست که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد.»

زیردریایی های ایرانی

نیروی دریایی آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است که این زیردریایی قادر به پشتیبانی از عملیات‌های روتین و احتمالی در آب‌های منطقه است و نشانگر تعهد آمریکا به شرکای منطقه‌ای و امنیت دریایی با طیف کاملی از توانایی‌هاست که آماده دفاع در برابر هر گونه تهدید در هر زمانی است. نیروی دریایی آمریکا در بیانیه خود ادامه می‌دهد که زیردریایی جورجیا «مجهز به قابلیت‌های ارتباطی برتر است و می‌تواند تا ۱۵۴ موشک کروز تاماهاوک را حمل کند.» این زیردریایی همچنین امکان جا دادن ۶۴ نیروی عملیاتی ویژه را هم دارد.

زیردریایی های ایرانی

آیا کشورهای فرامنطقه‌ای می‌توانند امنیت خلیج فارس را تامین کنند؟

هنگامی که به تاریخچه حضور نیرو‌های خارجی و فرامنطقه‌ای در منطقه خلیج فارس نگاه می‌کنیم این مورد به وضوح مشاهده می‌شود که حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای به ویژه نیرو‌های آمریکایی در خلیج فارس هیچ گاه امنیت آفرین نبوده؛ این در حالی است که این نیرو‌ها همواره با ادعای اینکه هدفی جز تامین صلح ندارند وارد منطقه خلیج فارس شده اند. این بار نیز از حضور زیردریایی آمریکایی چنین هدفی متبادر می‌شود به خصوص اینکه چند ساعت پس از این خبر مطلب دیگری توسط کانال ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام شد که گویا قرار است تا ارتش رژیم صهیونیستی هم یک فروند زیردریایی خود را به منطقه خلیج فارس اعزام کند.

زیردریایی های ایرانی

همه این تحرکات نشان دهنده آن است که گویا نیرو‌های تروریستی آمریکا قصد خروج از منطقه غرب آسیا را ندارند و در واقع به نوعی بزرگ‌ترین مانع بازگشت امنیت و صلح به منطقه غرب آسیا هستند.

زیردریایی های ایرانی

این نکته‌ای است که بار‌ها توسط مقامات نظامی ایران به ویژه امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و سایر فرماندهان نظامی ایران اسلامی به وضوح اعلام شده است. دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش ۱۸ مهرماه ۹۸ در حاشیه نشست فرماندهان نیرو‌های دریایی کشور‌های حوزه خزر در روسیه گفت: خلیج فارس بسیار امن است و برای تامین امنیت آن نیاز به کشور‌های فرامنطقه‌ای نیست. کشور‌های فرامنطقه‌ای به بهانه تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و خلیج فارس اقدام به تشکیل یک ائتلاف کردند، اما بدانند این توطئه‌های پلید آن‌ها به شکست خواهد انجامید.

رزمایش‌های نظامی کشور‌های منطقه برای تامین امنیت در غرب آسیا

طراحی و برگزاری رزمایش‌های مختلف یکی از فعالیت‌های مهمی است که در سراسر جهان برای حفظ و ارتقای آمادگی رزمی نیرو‌های مسلح انجام می‌شود. نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران هم در طول سالیان گذشته رزمایش‌های بسیاری را اجرا کرده است. رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین یکی از رزمایش‌های طراحی شده توسط نیرو‌های مسلح ایران است که با همکاری دو کشور مهم روسیه و چین طراحی و در جنوب کشور اجرا شد.

زیردریایی های ایرانی

این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و قطعا کشور‌هایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می‌دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود. البته این نخستین رزمایش ایران در خلیج فارس نبود و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در ۲۹ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ و در کنار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رزمایش مشترکی با نیروی دریایی ارتش عمان برگزار کرد.  

زیردریایی های ایرانی

واحد‌های شرکت کننده در این رزمایش شامل یگان‌هایی از نیرو‌های دریایی، هوایی و مرزبانی عمان و همچنین یگان‌هایی از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند. در این رزمایش که در چارچوب توافقات کمیسیون مشترک دوستی نظامی ایران و عمان صورت گرفته، یگان‌های شرکت کننده با اجرای سریال‌های رزمایش به تبادل تجربیات پرداخته و با موفقیت رزمایش را به پایان رساندند.

برخی تحلیلگران معتقدند که حضور بی‌سابقه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک رزمایش دوجانبه و در سواحل یک کشور خارجی، نشان دهنده شکست فضاسازی‌های آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی ایران علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد نظامی قدرتمند و بااعتبار در منطقه و جهان است.  

زیردریایی های ایرانی

رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ نیز دیگر رزمایش مهم ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بود که توسط نیرو‌های دریایی، هوایی و پدافندی ارتش جمهوری اسلامی ایران اجرا و عملیاتی شد. در این رزمایش توان دفاعی ایران در همه زمینه‌ها آزموده شد و برخی از دستاورد‌ها مانند پهپاد کمان ۱۲، زیردریایی فاتح و پهپاد سیمرغ به صورت عملیاتی بهره برداری و وارد رزم شدند.  

همه این موارد نشان از حضور قدرتمند ایران در خلیج فارس برای تامین امنیت آن دارد؛ حضوری که نه تنها برای تامین امنیت ایرانیان اجرا می‌شود، بلکه همواره به کشتی‌های سایر کشور‌های عبوری از خلیج فارس از چنگال دزدان دریایی نیز کمک‌های شایانی انجام داده است.

زیردریایی های ایرانی

توان زیرسطحی ایران؛ از سخن تا عمل

واحد‌های و یگان‌های دریایی در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در دو نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجمیع شده که این دو نیرو نقش مهمی در تامین امنیت خلیج فارس و ناوگان‌های عبوری از آن دارند. باید به این نکته اشاره کرد توان زیر سطحی تنها به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد، البته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در سال‌های اخیر گام‌های خوبی را برای داشتن یگان زیرسطحی از جمله زیردریایی داشته است که به نظر می‌رسد با توجه به توان بالای تحقیقاتی و علمی نیروی دریایی سپاه این مهم نیز به زودی محقق خواهد شد.

در ادامه قصد داریم که ناوگان زیرسطحی ایران را معرفی کنیم.

زیردریایی های ایرانی

زیردریایی کلاس غدیر

این زیردریایی‌ها از رده زیردریایی‌های سبک ساخت صنایع دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که توان عملیاتی - تاکتیکی بسیار بالایی را برای یگان‌های تکاور دریایی و زیرسطحی فراهم می‌کند.

نوع: میدجت.

طول: ۲۹ متر.

عرض: ۲متر و ۷۵ سانتی‌متر.

بارگیری استاندارد: ۱۱۵ تن.

سرعت: ۲۰ کیلومتر بر ساعت بر روی آب و ۱۵ کیلومتر بر ساعت در زیر سطح.

بُرد عملیاتی: ۱۰۱۰ کیلومتر بر روی آب و ۳۰۰ کیلومتر زیر سطح.

تسلیحات: دو اژدر ۵۳۳ میلی متری والفجر و ۸ جایگاه پرتاب مین دریایی.

قیمت تقریبی: ۱۸ میلیون دلار.

قابلیت های عملیاتی: جداسازی در کم‌تر از ۳۰ ثانیه از اسکله، طراحی براساس شرایط خلیج فارس و پدیده های فیزیکی آن، استفاده از حسگرهای مختلف برای ارسال اطلاعات پردازش شده، جابجایی سریع نیرو، رهگیری شناور‌های سطحی و زیر سطحی دشمن، قابلیت شناسایی اهداف نظامی و حمل نیرو‌های تکاور و مدت زمان ماندگاری مناسب در زیر آب.

زیردریایی های ایرانی

زیردریایی کلاس فاتح

زیردریایی نیمه سنگین کلاس فاتح دیگر زیردریایی بومی و ساخت سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش از رونمایی نخستین بار آن در رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش در شهریورماه امسال خبر داد.

تناژ سطحی: ۵۲۷ تن.

تناژ زیر سطحی: ۵۹۳ تن.

عمق عملیاتی: ۲۰۰ متر.

حداکثر عمق: ۲۵۰ متر.

سرعت سطحی: ۱۱ نات.

سرعت زیرسطحی: ۱۴ نات.

مدت دریانوردی: ۳۵ روز.

تعداد قطعات: ۴۱۲ هزار قطعه.

نوع موتور: توربوژنراتور.

سیستم‌های شناسایی و پایش: ۱۲ نوع سونار مختلف فعال (اکتیو) و غیرفعال (پسیو)، سیستم ESM.

تسلیحات: موشک‌های زیرسطحی، موشک‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا، ۴ اژدر ۵۳۳ میلی متری والفجر، ۸ مین دریایی.

ویژگی‌های عملیاتی: انتقال نیرو‌های تکاور به سوی نقطه عملیات، اجرای عملیات زیرسطحی در خلیج فارس و دریای عمان، استفاده از ۷۶ عنوان فناوری روز دنیا، حضور به عنوان یگان جلودار با دشمن و بسیاری قابلیت دیگر.

زیردریایی های ایرانی

زیردریایی کلاس کیلو

این کلاس از زیردریایی‌های سنگین ایران که از سال ۱۳۷۱ وارد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی شد و سه فروند از آن‌ها با نام‌های یونس، طارق و نوح در ناوگان زیرسطحی ایران حضور دارد. این زیردریایی‌های ایران نقش بسیار مهمی در تامین امنیت آب‌های ایران دارد.

نوع: کلاس سنگین

وزن: ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۳۲۵ تن در سطح آب و ۳ هزار و ۷۶ تا ۳ هزار و ۹۵۰ تن در زیر سطح آب

سرعت:  ۱۲ گره دریایی یا ۱۹ کیلومتر در سطح آب و ۲۵ گره دریایی یا ۳۲ کیلومتر در زیر سطح آب

طول: ۷۲/۶ متر

عرض: ۹/۹ متر

آبخور: ۶/۵ متر

حداکثر عمق: ۳۰۰ متر

حداکثر برد: ۶ هزار مایل با سرعت ۷ گره دریایی در زیر سطح آب

مدوامت عملیاتی: ۴۵ روز با سوخت‌گیری کامل.

تسلیحات: ۶ لوله پرتاب اژدر ۵۳۳ میلی‌متری و ۱۸ اژدر سنگین همواره آماده پرتاب، جایگاه مخصوص مین ریزی برای ۲۴ مین دریایی، ۸ فروند موشک سطح به هوای کوچک

موتور: ۲ دیزل ژنراتور هر یک به توان ۱۰۰۰ کیلووات و یک موتور قدرت ۵ هزار تا ۶ هزار و ۸۰۰ اسب بخار با یک پروانه ۷ تیغه 

تعداد نفرات حاضر در زیردریایی: ۵۲ نفر.

ویژگی‌های خاص: سیستم سونار اکتیو و راهنمای تلویزیونی، هدایت آنلاین و لحظه‌ای اژدر تا هنگام اصابت، سیستم سونار برای دریافت امواج منعکس شده از شناور‌های دشمن و پنهانکار بودن با صدای کم.

توان اورهال کامل بیش از ۲۰۰ سیستم حساس در کارخانجات منطقه یکم نیروی دریایی ارتش. با این توضیحاتی که در مورد توان زیرسطحی جمهوری اسلامی ایران داده شد؛ به راحتی به این نتیجه می رسیم که هر جنبنده ای که وارد آبهای سرزمینی ایران شود، چه در زیر آب و چه در روی آب، رصد شده و در صورت لزوم با آنها برخورد می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید