ابراز نگرانی نهاد حقوق بشر سازمان ملل از عفو جنایتکاران بلک واتر توسط ترامپ

کدخبر: ۳۸۱۲۹۴
نهاد حقوق بشر سازمان ملل از اعطای عفو از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ۴ پیمانکار سابق دولتی که در قتل‌عام سال ۲۰۰۷ در بغداد محکوم شده بودند، شدیداً نگران است.
ابراز نگرانی نهاد حقوق بشر سازمان ملل از عفو جنایتکاران بلک واتر توسط ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آسوشیتدپرس اعلام کرد، عفو این ۴ مرد در بین ۱۵ موردی بود که روز سه‌شنبه اعلام شد.

هواداران پیمانکاران سابق بلک واتر ضمن لابی برای این عفوها، استدلال کردند که این پیمانکاران طی تحقیقات و پیگرد قانونی که به گفته آن‌ها آلوده به مشکلات بود، بیش از اندازه مجازات شده بودند و شواهد معافیت از آن‌ها دریغ شده بود.

"مارتا هورتادو"، سخنگوی دفتر حقوق بشر در بیانیه‌ای که در ژنو منتشر شد، اظهار کرد: به این افراد محکومیت‌هایی از ۱۲ سال تا حبس ابد داده شده بود و اتهامات آن‌ها شامل قتل درجه اول می‌شد. بخشش آن‌ها به مصونیت از مجازات کمک می‌کند و باعث جسارت دیگران برای ارتکاب چنین جنایاتی در آینده می‌شود.

وی اظهار کرد: قربانیان نقض فاحش حقوق بشر و نقض جدی قانون بشردوستانه بین‌المللی نیز حق یک راه چاره را دارند که شامل این حق است که شاهد باشند مرتکبان جنایت، مجازات‌هایی متناسب با جدیت رفتار خود را می‌گذرانند.

این پرونده به خاطر استفاده از محافظان امنیتی شخصی در منطقه جنگی، هیاهویی در عرصه بین‌المللی به پا کرد.

این پرونده از زمان قتل‌ها در بغداد در سپتامبر ۲۰۰۷ زمانی که این افراد- کهنه‌سربازان سابق که به عنوان پیمانکاران وزارت خارجه آمریکا فعالیت می‌کردند- به سمت ازدحام جمعیت شلیک کردند، مسیر حقوقی پیچیده‌ای را طی کرده است.

دادستان‌ها ادعا کردند گروه شدیداً مسلح بلک‌واتر حمله بی‌دلیلی را با استفاده از شلیک تیرانداز، مسلسل و پرتاب‌کننده‌های نارنجک آغاز کرده‌اند. وکلای مدافع استدلال کردند موکلان آن‌ها بعد از کمین نشستن شورشیان عراقی، دست به شلیک متقابل زده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید