روسیه خواستار بازگشت بدون شرط آمریکا به برجام شد

کدخبر: ۳۸۱۳۸۷
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه، گفت که آمریکا بدون هرگونه پیش شرطی باید به برجام بازگردد.
روسیه خواستار بازگشت بدون شرط آمریکا به برجام شد

به گزارش اقتصاد نیوز به گزارش ایرنا، زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت خارجه روسیه، تصریح کرد:معتقدیم که بازگشت آمریکا به برجام نباید با پیش شرط یا خواسته های اضافی باشد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه در هفته جاری اقدام های قابل توجهی برای حفظ و تقویت برجام صورت گرفت، افزود: روز ۲۱ ماه (یکم دی) دسامبر نشست وزیران کشورهای عضو برجام به صورت وبیناری برگزار شد و روز ۲۲ ماه دسامبر جاری هم در شورای امنیت سازمان ملل نشستی برای بررسی گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برگزار شد. 

وی ادامه داد: ما در بیانیه ای که صادر کردیم به موضوع هایی در این باره اشاره کردیم که نه فقط اهمیت آن کاهش نیافته بلکه حساسیت و اهمیت بیشتری به دست آورده است. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآورشد: نشست وزیران برجام و نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه نشان داد که تلاش های برای ناکام گذاشتن برجام و ایجاد مانع در روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و زیر سوال بردن مشورعیت این سند بین المللی بطور کامل شکست خورد.   

زاخارووا گفت: به رغم تلاش های شرکای آمریکایی، آنها نتوانستند زمان را به عقب بازگردانند و اجرای قطعنامه های تحریمی شورای امنیت در مورد ایران را که پیش از امضای برجام وجود داشت دوباره از سر بگیرد.

وی با بیان اینکه تلاش برای تغییر ماهیت برجام بی نتیجه بود، ادامه داد: معامله هسته ای زنده است و بطور مستمر اجرا خواهد شد و قطعنامه ۲۲۳۱ معتبر است و آنطور که در سال ۲۰۱۵ تایید شده بود اجرا می شود. مطابق منشور سازمان ملل همه کشورها ازجمله آمریکا موظف به اجرای این قطعنامه هستند. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآورشد: برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران مسیر طولانی در پیش دارد و آمریکا باید تمام موارد نقض این توافق بین المللی و عدم اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ را جبران کند و موازنه منافعی که در معامله هسته ای ایجاد شده بود را احیا کند.

وی تاکید کرد که آمریکا باید به بازگشت تهران به اجرای کامل برجام بطور موقت در پاسخ به اقدام های مخرب آمریکا و تحریم های این کشور گام هایی را برداشته بود، کمک کند. 

زاخارووا با بیان اینکه بازگشت آمریکا به برجام نباید با پیش شرط و خواسته های اضافی باشد، ادامه داد: امیدواریم که پیشرفت در این عرصه بدست خواهد آمد. ما شاهدیم که مقامهای ایرانی بارها این موضوع را مورد تاکید قرار می دهند. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که اراده جمعی و میدان برای تلاش های گروهی برای اجرای برجام و توافق های در چارچوب آن وجود دارد.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از  سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید