جهان در انتظار سه هفته خطرناک/ ایران انتقام خون شهید سردار سلیمانی را می‌گیرد؟

کدخبر: ۳۸۱۸۴۶
یک روزنامه عربی با بررسی اوضاع فعلی عراق و شرایطی که ترامپ در امریکا ایجاد کرده است می گوید ایجاد حکومت نظامی از سوی رئیس جمهوری فعلی آمریکا به معنای این است که با برپا کردن جنگ با ایران در قدرت و کاخ سفید بماند و این بستگی به تحرکات ایران در سالگرد شهادت سردار سلیمانی دارد.
جهان در انتظار سه هفته خطرناک/ ایران انتقام خون شهید سردار سلیمانی را می‌گیرد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه الرای الیوم چاپ لندن در یادداشتی با عنوان«عرصه عراق بانزدیک شدن به زمان درگیری احتمالی ایران و آمریکا ملتهب تر می شود» به انتقام احتمای ایران از امریکا در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی پرداخت و نوشت:


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


چگونه؟ آیا ترامپ بهانه ای برای این درگیری جعل کرد، هنگامی که به تهران نسبت به انتقام بزرگ درصورت کشته شدن حتی یک سرباز آمریکایی هشدار داد؟سناریوهای قابل پیش بینی کدامند؟پیش روی شما پیش بینی های بدبینانه ای درباره این تحولات شتاب زده قرار دارد:

رئیس جمهور "شکست خورده" آمریکا به دنبال بهانه ای برای حمله موشکی علیه تاسیسات هسته ای ایران به منظور گرفتن انتقام شکست خود در تغییر نظام ایران یا تسلیم کردنش است.چه بسا این بهانه را در عراق پیدا کند یا آن را جعل کند. به این ترتیب که یا از حمله موشکی روز یکشنبه هفته گذشته به اطراف سفارت آمریکا  استفاده کند یا این که عملیات تروری یا حمله موشکی مشابه جدیدی را ساماندهی کند و ایران و متحدانش را مسئول آن معرفی کند.دستگاه اطلاعات آمریکا تجربه زیادی در این زمینه دارد.

رسانه های آمریکایی در گزارش های خود تاکید کردند فرماندهی مرکزی آمریکا برای بررسی سناریوهای پاسخ احتمالی ایران به ترور سرلشکر سلیمانی در کاخ سفید تشکیل جلسه داد. هم زمان با این نشست دستگاه های اطلاعاتی خبرهایی دربار وجود طرح انتقام جویانه ایران برای این ترور خبرهایی به بیرون درز دادند.

رهبری ایران از طریق سخنگویان خود دست داشتن در عملیات هدف قرار دادن مناطق سبز بغداد و پیرامون سفارت آمریکا را تکذیب کرد و سرلشکر قاآنی را به بغداد اعزام کرد تا پیامی آشکار به مسئولان عراقی در این زمینه ارسال کند.اما مطمئنا ترامپ آن را نخواهد پذیرفت زیرا تصمیم حمله به ایران از قبل اتخاذ شده و چه بسا پس از پایان جشن های سال نو اجرایی شود.بعید نمی دانیم به زمان آن زدیک شده باشیم مگر آنکه ژنرال های ارتش آمریکا ترامپ را از این کار بازدارند.

آمریکا جنگنده های " B52" و یک زیردریایی اتمی را به منطقه اعزام کرد،دولت اشغالگر اسرائیل نیز یک زیردریایی اتمی از طریق کانال سوئز اعزام کرد، آمریکا وضعیت اضطراری در پایگاه های خود در خلیج فارس اعلام کرد و ماموریت ناوهواپیمابر "یو اس نیمیتز" را در منطقه تمدید کرد. روزنامه "القبس" کویت روز گذشته خبرهایی به نقل از منابع ایرانی درباره آماده باش کامل این کشور در تاسیسات هسته ای خود خبرهایی منتشر کرد.

در سایه این تهدیدات که با گمانه زنی های درباره اراده ترامپ برای شعله ور کردن فتیله جنگ علیه ایران به عنوان بهانه ای برای اعلام حکومت نظامی و ماندن در کاخ سفید هم زمان است،گمان نکنیم رهبری ایران تا این اندازه بی تدبیر باشند که در دام ترامپ بیفتند و برای انتقام کشته شدن سرلشکر سلیمانی در نخستین سالگرد ترورش اقدام کنند.

در حالی که این ایران است که پهپاد آمریکا دومین شخصیت این کشور را با همدستی برخی رهبران امنیتی عراق ترور کرده است و اجازه انتقام ندارد و ترامپ که این عملیات ترور را امضا کرد، شروع به تهدید کرده است...این اقدام چیزی به غیر از قلدری نیست.

سه هفته آینده که از ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده نه فقط برای ایران یا برای خاورمیانه بلکه برای خود آمریکا در سطح داخلی و خارجی و چه بسا برای تمام جهان بسیار خطرناک است و سال 2021 احتمالا سالی بسیار فاجعه بارتر از سال کنونی خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید