بیانیه نتانیاهو در مخالفت با بازگشت آمریکا به برجام

کدخبر: ۳۸۱۹۶۴
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه سنگ اندازی‌های خود در مسیر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام با انتشار بیانیه‌ای از کشورها خواست تا برای حفظ این توافق تلاش نکنند.
بیانیه نتانیاهو در مخالفت با بازگشت آمریکا به برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یورو پرس اعلام کرد، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که این رژیم با هرگونه تلاش برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شد به شدت مخالف است.

این بیانیه در حالی صادر شده است که جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا بارها گفته است قصد بازگشت به توافق هسته ای با ایران را دارد که واشنگتن پیشتر در سال ۲۰۱۸، باوجود مخالفت جامعه بین الملل به طور یک جانبه از آن خارج شد.

در این بیانیه با ادعای اینکه توافق هسته‌ای با ایران غلط است، آمده است: اسرائیل صریحاً و قاطعانه بر این باور است که تحت هیچ شرایطی نباید به این توافق بد بازگشت.

این بیانیه کمتر از یک ماه پیش از آغاز به ‌کار دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن صادر شده است.

این در حالی است که کشورهای اروپایی طرف توافق هسته ای با استقبال از تصمیم بایدن برای بازگشت به این توافق، ابراز امیدواری کرده‌اند که به دنبال این تمایل دولت بایدن، روح تازه‌ای به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داده شود.

همچنین ۱۵۰ عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در روزهای اخیر طی نامه‌ای به جو بایدن از رویکرد او برای بازگشت بدون قید و شرط به برجام پشتیبانی کرده اند.

به گزارش ایسنا، نگرانی نتانیاهو از بازگشت احتمالی بایدن به برجام در حالی مطرح می‌شود که بر اساس گزارش روزنامه فایننشال تایمز، قدرت‌های اروپایی از پیشنهاد جو بایدن (رئیس جمهور منتخب آمریکا) درخصوص بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با ایران به شکل فعلی، پشتیبانی کرده و در حال حاضر از اصرار بحث برانگیز خود برای گسترش این توافق به موضوعات سیاست های منطقه ای و موشکی ایران دست کشیده اند. 

آلمان، فرانسه و انگلیس همراه با سایر امضا کنندگان توافق هسته ای 2015 یعنی چین، روسیه و ایران متعهد شدند که بازگشت مجدد و احتمالی واشنگتن به این توافق را به شکل مثبت برداشت کنند.  این رویکرد که احتمالا متحدان خاورمیانه ای ایالات متحده را نا امید می کند، زمینه را برای دولت آینده آمریکا به ریاست جو بایدن فراهم می سازد تا پس از روی کار آمدن در ماه آینده (میلادی) استراتژی خود را (در این زمینه) ارائه دهد.

این روزنامه در ادامه نوشت: در بیانیه وزیران امورخارجه کشورهای عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  پس از جلسه مجازی اخیر  آمده است که وزیران دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام  را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید