آماده باش در ایران برای کرونای جدید

کدخبر: ۳۸۲۲۱۷
اقتصاد نیوز: علی رضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا از جایگزین ویروس کرونا رونمایی کرد.
آماده باش در ایران برای کرونای جدید

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه کووید ۱۹ تقریبا در حال از بین رفتن است گفت: ویروس جهش یافته در انگلستان در حال جایگزین شدن با نوع ظاهر شده آن در چین است.

به گفته علی رضا رئیسی  از ۳۰ شهریور این ویروس در انگلستان شیوع پیدا کرد، در نیجریه و آفریقای جنوبی  نیز هم جهش جدیدی اتفاق افتاده است، اما این حجم از جهش در ویروسی که آر ان ای بوده، بسیار عجیب و نشان دهنده این است که ویروس قابل پیش بینی نیست. ویروس RNAدار بخاطر ماده ژنتیکی آن انتظار می‌رود ویروس ناپایداری باشد.

وی اظهار کرد: در صورت بروز ویروس جدید باید مجموعه اقداماتی که اکنون در طرح شهید سلیمانی در حال اجرا است را ادامه دهیم. بیماریابی زودرس، ایزوله و رصد اطرافیان بیمار سه کار اصلی هستند که هرگز نباید فراموش شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همچنان باید آمادگی داشته باشیم تا چنانچه ویروس جهش یافته به کشور راه یافت سریعا مبتلایان را شناسایی کرده و آنها را ایزوله کنیم تا زنجیره ابتلا قطع شود، زیرا اگر اقدام نشود ویروس جهش یافته جایگزین ویروس قبلی شده و میزان ابتلا را بسیار زیاد افزایش خواهد داد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت به ویژگی های طرح شهید سلیمانی نسبت اشاره و اظهار کرد: ما در این طرح به سمت بیمار یابی فعال حرکت کرده ایم. از آنجایی که با توجه به گستردگی و پراکندگی کشور امکان رصد سراسری وجود ندارد طرح را محله محور اجرا کردیم.

طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین همزمان با دوم آذر ماه و آغازین روز از هفته بسیج در سراسر کشور به اجرا درآمده است.

در این طرح بسیجیان ‌و کارشناسان حوزه بهداشت با مراجعه به افراد نیازمند و تأمین نیازهای اولیه آنها، به اجرای بهینه پروژه قرنطینه معکوس یاری می دهند.

اطلاع رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات در فوریت ها می تواند جان انسانهای در معرض خطر را در شرایط اضطراری به شرط اعمال مداخلات موثر، سریع و هماهنگ نجات بخشد.

به گفته رئیسی در این طرح جمعیت ۱۲ تا ۲۵ هزار نفر در نظر گرفته شد. به این معنی که مبتلایان در منطقه ۲۵ هزار نفری رصد و وضعیت بیماری آنها پیگیری می شود.

رییسی بیان کرد: سه حوزه مراقبت، نظارت و حمایت را در این طرح در نظر گرفته ایم. در بخش حمایت طرح از خانواده های نیازمندی که به کرونا مبتلا  و ایزوله شده اند یا کسبه ای که به دلیل محدودیت‌های اجرایی با مشکل اقتصادی مواجه شده بوند، پشتیبانی خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید