کنایه واعظی به قالیباف: مگر وقتی از شهرداری تهران رفتید کم بدهکار بودید؟/ لوایح چهارگانه را سیاسی نکنیم

کدخبر: ۳۸۲۶۲۹
رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: قرار است سازمان انرژی اتمی براساس دستورالعملی که ابلاغ شده است، مقدمات غنی سازی ۲۰ درصد را فراهم کند.
کنایه واعظی به قالیباف: مگر وقتی از شهرداری تهران رفتید کم بدهکار بودید؟/  لوایح چهارگانه را سیاسی نکنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰ درصدی آغاز شده است؟، اظهار کرد: پس از تصویب این قانونی، بلافاصله آقای رئیس‌جمهور دستور داد یک کمیته‌ای از معاونت حقوقی، وزارت خارجه، سازمان برنامه و بودجه و سازمان انرژی اتمی تشکیل شود. این‌ یک کمیته خاص بود که بلافاصله تشکیل شد و حتی یکی از جلساتی که قرار بود در آن به سرعت جمع بندی انجام شود تا به دولت برسد، سه‌شنبه صبح شروع شد و تا شب جمع‌بندی نهایی شد. چهارشنبه گذشته هم در دولت بحث شد و جمع‌بندی این کمیته هم ابتدای هفته جاری ابلاغ شد.

واعظی گفت: طبیعی است که سازمان انرژی اتمی براساس این دستورالعملی که ابلاغ شده است، باید مقدماتش را فراهم کند و ان‌شالله دستگاه‌های مختلف، همه بندها را بر اساس دستورالعمل اجرا می‌کنند، ازجمله بند مربوط به غنی سازی ۲۰ درصد. هرزمانی که مقدمات این کار فراهم شد، آقای صالحی جزئیات آن را اعلام خواهد کرد.

وی افزود: بعد از فراهم شدن مقدمات کار، در طول یکسال باید ۱۲۰ کیلوگرم غنی سازی ۲۰ درصد انجام شود. مطمئن هستیم ظرف یکسال این کار انجام خواهد شد.

واعظی با اشاره به مساله FATF، گفت: دو مورد از لوایح FATF تصویب و دو مورد دیگر در مجمع تشخیص در حال بررسی است. با دو لایحه‌ای که خودمان تنظیم کردیم و تصویب شده نباید این چنین برخورد کنیم و مسائل سیاسی را وارد مساله مالی و اقتصادی کنیم. ما هیچ وقت در دولت در رابطه با اینکه ایران به FATF بپیوندد، بحثی نکردیم. ما 4 لایحه درباره پولشویی داریم که برای کشور مفید است و فکر می‌کنیم کاری است که باید دنبال شود و اصلا نباید این موضوع را سیاسی و قطبی کنیم. مگر آن دو لایحه‌ای که تصویب و اجرا شد مشکلی دارد؟

وی عنوان کرد: اجازه دهیم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون اینکه مساله سیاسی شود و فشار اجتماعی بوجود بیاید، در یک محیط آرام، کار کارشناسی خودشان را بکنند. این موضوع، مساله‌ای است که باید ابعاد مختلف آن دیده شود.

رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور در رابطه با بودجه ۱۴۰۰، گفت: سازمان برنامه و بودجه حدود 10 ماه است که روی لایحه بودجه 1400 کار می‌کند. وقتی شرایط تحریمی و فشارهای کرونایی وجود دارد، طراحی بودجه نسبت به سال‌های قبل مشکل‌تر می‌شود.

واعظی گفت: آن پیش نویسی که کارشناسان و مسئولین سازمان برنامه و بودجه آماده کردند و ما ظرف دو هفته در دولت درباره آن بحث و بررسی کردیم، و آنچه فکر می‌کردیم برای اداره کشور مناسب است را به مجلس ارائه دادیم. این هشتمین بودجه دولت است. این بودجه‌ای که است دولت باید 6 ماه با آن زندگی و کار کند.

وی تصریح کرد: اما اگر هر پیشنهادی از داخل و خارج مجلس چه در بخش درآمدها و چه در بخش هزینه‌ها، بیاید و بتواند به بودجه کمک کند، ما قطعا از آن استقبال می‌کنیم. ما نمی‌گوییم همه فکرهای خوب که فقط در دولت است. اگر هر دانشگاهی هم پیشنهاد جدیدی به ما بدهد، ما استقبال می‌کنیم.

واعظی افزود: آنچه تاکنون شنیدیم و دریافت کردیم، بیشتر آرمان‌ها و ایده‌های خوبی مطرح می‌شود بدون اینکه قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد. ما تا الان از مجلس جز حرف‌های خوبی که همه می‌زنند نشنیدیم. ما هم می‌خواهیم به رفاه مردم برسیم و به طبقات مستضعف رسیدگی کنیم اما اینکه چگونه می‌خواهیم این مسائل را در بودجه عملیاتی کنیم، با شعار و سخنرانی و انشاء خواندن امکانپذیر نیست. باید ایده‌های مختلفی را با کار کارشناسی بررسی کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: سیاست ما تعامل و همکاری با مجلس است اما ما تاجایی پیش می‌رویم که شاکله بودجه بهم نخورد.  ما همه پیشنهادات را می پذیریم اما اگر شاکله بودجه تغییر کند را نمی‌پذیریم، حتی شورای نگهبان هم قبول ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات قالیباف مبنی بر اینکه ما کمبود بودجه نداریم بلکه مشکل مدیریت داریم، تصریح کرد: من فکر می‌کنم این کار درستی نیست که از هر فرصتی علیه یکدیگر استفاده کنیم، مخصوصا کسانی که قبلا خودشان مدیر بودند و ما عملکردشان را هم می‌دانیم. مگر وقتی آقای قالیباف از شهرداری تهران رفتند کم بدهکار بود؟ مردم که این موارد یا فراموش نکردند. اینکه ما بخواهیم برای انتخابات آینده صحبت کنیم و به دولت حمله کنیم، کار درستی نیست.

واعظی گفت: اینکه ما بگوئیم الان تحریم و کرونا نیست و فقط ضعف مدیریت است، کم لطفی نسبت به دولت است

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید