خط قرمز دولت از زبان وزیر نیرو

کدخبر: ۳۸۳۴۵۹
وزیر نیرو با اشاره به مصرف بالای گاز در کشور و تاکید بر عدم قطع گاز خانگی به عنوان خط قرمز دولت از تولید ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور خبر داد.
خط قرمز دولت از زبان وزیر نیرو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - در جلسه مدیریت مصرف سوخت زمستانی کشور گفت: پاشنه آشیل ما مصرف خانگی است. خط قرمز دولت عدم قطع گاز خانگی است آن هم نه فقط به دلایل فنی بلکه به خاطر اینکه امسال سال آخر دولت است و مشکلاتی در کشور وجود دارد و از بیرون برخوردهایی با هر موضوع می‌شود.

وی ادامه داد: اروپا که اقلیم سردی دارد با جمعیت ۴۵۰ میلیون نفری گازی که مصرف می‌کند، اندکی بیش از دوبرابر ما است. مردم هم در این زمینه خیلی موثر عمل نمی کنند لذا باید در این بخش مقداری جبران مافات کنیم. 

موضوع مهم اصلاح مصرف است هرچند این موضوع یک برنامه بلند مدت است ولی هر زمان که شروع شود باید از آن استقبال کرد چراکه مصرف بی رویه مانند فردی است که خونریزی داخلی دارد و آن را درمان نکنیم، هر چقدر هم به این بیمار خون تزریق کنیم باز هم جان سالم به در نخواهد برد.

وی تاکید کرد: ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب تولید و مصرف گاز در ایران رقم بزرگی است. تردید ندارم که همکاران صدیق ما در رسانه ها به عنوان یک پل ارتباطی در همین بازه کوتاه زمانی زمستان همانند تابستان اگر مطلب را با هنرمندی به مردم منتقل کنند و از این ارتباط به نحو احسن استفاده شود، ما اثر این موضوع در بخش خانگی را مشاهده خواهیم کرد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه کاهش مصرف سوخت در بخش خانگی بسیار اثر بخش است افزود: ما اگر بتوانیم درصدهای بسیار کوچکی در بخش خانگی اصلاح مصرف سوخت را انجام دهیم هم دچار خاموشی نمی شویم و هم در بخش صنعتی و موضوع اشتغال نیز با مشکل مواجه نخواهیم شد. هم تعهدات حداقلی ما که با کشورهای همسایه داریم را می توانیم رعایت کنیم. 

وی افزود: ما براساس قراردادها صادرات برق داریم و هم ما و هم وزارت نفت به طور طبیعی ملاحظات مردم خود را قطعا در چارچوب قراردادها در نظر گرفته ایم. اما همه مقدار گازی که ما در نیروگاه ها استفاده می کنیم تا برق تولید کنیم و این برق صادرات شود کمتر از یک درصد تولید گاز کشور است. اگر نفت صادر نکنیم و یا قرارداد های خود را متوقف کنیم، از یک درآمد ارزی محروم می شویم که صنعت برق ما در این شرایط تحریمی به آن بسیار احتیاج دارد.

وی ادامه داد: در وضعیتی که کشورهای همسایه هم در این اقلیم زندگی می کنند عدم ایفای تعهدات فشار سنگینی را به مردم وارد می کند. چراکه فقط ما نیستیم که برق یا گاز صادر می کنیم، شرکت های وسیعی در بخش خصوصی ما هستند که در حال عرصه تولیدات خود هستند.

وی تاکید کرد: یکی از بزرگترین منابع ارزی ما ناشی از صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی است. اگر مردم کشورمان و یا کشورهای همسایه در همین زمستان گرمایش و برق خود را از دست بدهند، شرایط و فضایی که ایجاد می شود، طبیعتا بر روی بازارهای صادراتی ما تاثیر می گذارد و اگر این بازارها از دست برود به همین سادگی جایگزین نخواهد شد. 

وزیر نیرو تصریح کرد: ما در وزارت نیرو با توجه به شرایطی که وجود دارد استفاده از نیروگاه های برق آبی را افزایش داده ایم و برای جبران و کمک به نیروگاه های حرارتی وارد مدار کرده ایم. هم در یک همکاری نزدیک با شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت سعی خواهیم کرد که کمترین اختلال ایجاد شود، تغییرات نیروگاهی ما به خصوص واحدهایی که می توانند از سوخت مایع استفاده کنند را نیز تدبیر کرده‌ایم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید