دستور برخورد با حرمت شکنان در مراسم تشییع آیت‌الله مصباح یزدی

کدخبر: ۳۸۳۷۵۰
عده ای محدود در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله مصباح یزدی، با ارائه درخواست های تفرقه افکنانه، ضمن جسارت دوباره به رئیس جمهور، به نوعی حرمت مراسم تشییع پیکر این استاد بزرگ و فقید حوزه را هم شکستند؛ اقداماتی که یک عضو شاخص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم رفتار آنها را حرکاتی نادرست خواند.
دستور برخورد با حرمت شکنان در مراسم تشییع آیت‌الله مصباح یزدی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله مصباح یزدی، صبح امروز دوشنبه ۱۵دیماه۹۹ در شهر قم برگزار شد، اما این مراسم، با وجود آن که با استقبال قابل توجه طلاب و روحانیون و اقشار مختف مردم همراه بود، اما متأسفانه از برخی حاشیه ها از سوی حاشیه سازان در امان نماند.

در این مراسم عده ای محدود و خاص که از هر فرصتی که حالا فرق نمی کند مراسم جشن پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن باشد یا مراسم تشییع پیکر یک استاد بزرگ حوزه علمیه و یاور مقام معظم رهبری ، برای بیان درخواست های تفرقه افکنانه خود سواستفاده می کنند، این بار هم در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله مصباح یزدی، درخواست های تفرقه افکنانه خود را مطرح کردند.

مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله مصباح یزدی اگرچه ساعت ۹:۳۰ صبح برگزار شد، اما بسیاری از علاقمندان این استاد بزرگ حوزه علمیه قم، از زمان طلوع آفتاب یعنی ساعت ۶:۳۰ صبح به مصلی قم آمده بودند تا با پیکر این یار و همراه رهبر معظم انقلاب، وداع کنند. 

در زمان نزدیک به شروع مراسم تشییع، یک بنر و طومار برای جمع آوری امضا، در نزدیکی درب ورود مصلی قم نصب شد که در آن محاکمه قضائی آقایان روحانی رئیس جمهور، ظریف وزیر امور خارجه و لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی را خواسته بودند؛ در این بنر نوشته شده بود "بسمه تعالی. امام خامنه ای: برجام خسارت محض است؛ محضر مبارک حضرت آیت الله رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه؛ با عنایت به فرمایش فوق الذکر امام خامنه ای، آقایان حسن روحانی، علی لاریجانی، محمد جواد ظریف و تیم همراه، که مسببین اصلی خسارت به اقتدار سیاسی، اقتصادی و منافع ملی می باشند! لذا خسارت مدال ندارد و گیرندگان ۷۵۰ سکه، باید آن ها را به خزانه بیت المال بازگردانند؛ بر این اساس، ما امضا کنندگان ذیل، از ریاست محترم قوه می خواهیم، با قاطعیت، مسببین خسارت را محاکمه و مجازات فرمایید. بدیهی است این اقدام، مرضی خداوند متعال، شهدا و امام شهیدان خواهد بود. اساتید، طلاب و مردم ولایتمدار قم"

در همین راستای عضو شاخص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن تسلیت درگذشت مرحوم آیت الله مصباح یزدی به مقام معظم رهبری و تمام دوستداران این عالم فقید، و همچنین نادرست خواندن این اقدامات در حاشیه مراسم تشییع پیکر این استاد بزرگ حوزه علمیه قم، گفت: وظیفه ماست که ما تابع مقام معظم رهبری باشیم و یک قدم جلو و یک قدم عقب نباشیم؛ آن چه که ایشان می فرماید ما انجام دهیم و حاج قاسم سلیمانی رحمت الله علیه و رضوان الله تعالی علیه، ایشان هم تقیدشان به همین بود که پیرو ولایت باشیم و هیچ گونه تعدی نکنیم و این که یک قدم جلوتر از مقام معظم رهبری برویم یا عقب تر برویم این صلاح نیست و درست نیست و مطابق وظیفه شرعی مان نیست اما آن چه که رهبری می فرماید، ما می توانیم به عنوان تکلیف شرعی بگوییم و تابع ایشان باشیم.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: مقام معظم رهبری راجع به آقای روحانی رئیس جمهور، گفتند "اهانت به ایشان نکنید؛ صریحا گفتند اهانت نکنید؛ صریحا فرمودند که هتک حرمت ایشان جایز نیست؛ درست نیست"؛ لذا به پیروی از رهبر معظم انقلاب باید گفت که انتقاد اشکال ندارد؛ انتقاد کردن ایراد گرفتن و این که مثلا بگوییم اگر این کار می شد بهتر بود؛ یا آدم راهکار دهد و بگوید اگر چنین کاری می شد بهتر بود و فلان وزارتخانه فلان کار را انجام می داد بهتر بود؛ این ها اشکالی ندارد؛ آدم راهکار نشان دهد و انتقاد کند و راهکار بهتری را بگوید که وجود دارد و بگوید چرا آن کار انجام نشده این ها خوب است، اما این که اهانت کند و جسارت کند، صحیح نیست.

آیت الله فقیهی افزود: اصولا در دین اسلام هم اهانت و جسارت کار خوبی نیست؛ مخصوصا به مقام دوم مملکت که آن هم با نهی صریح مقام معظم رهبری همراه بوده است؛ و دیگر حجت بر ما تمام است؛ به نظر می رسد که اگر از این شرایط ما تجاوز کنیم، افراط کرده ایم. افراط چیست؟ افراط معنایش این است که ما بیش از آن چه که وظیفه شرعی مان است بیاییم انجام دهیم؛ مقام معظم رهبری فرمودند فعلا تا آخر این دولت باید از این دولت حمایت بشود و اهانت به این دولت درست نیست و اخیرا هم این جمله را فرمودند؛ صلاح نیست این کارها انجام شود. انتقاد و اشکال و این ها اشکالی ندارد ولی اهانت کردن و در خصوص مسئله استیضاح رئیس جمهور، ایشان صریحا مخالف بودند و گفتند مدت باقیمانده دولت را باید بگذرانند و به نظر نمی رسد این کارهای صورت گرفته، جنبه شرعی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سواستفاده های سیاسی در مراسم تشییع مرحوم آیت الله مصباح یزدی که مقام معظم رهبری هم فرمودند در رحلت ایشان سوگوار هستند، به نوعی هتک حرمت خود آیت الله مصباح یزدی هم باشد؟ گفت: بله؛ اتفاقا خودم شاهد بودم کسانی که رؤسای مراسم تشییع پیکر بودند، دستور دادند که با این ها برخورد کنید و جمع کنید و نگذارید این کارها در مراسم تشییع پیکر انجام شود، چون این کارها مناسب مراسم تشییع پیکر این استاد بزرگ نیست. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید