مروری بر روزنامه‌های 16دی 1399

سرنوشت جبهه‌پایداری بعد از مرحوم مصباح یزدی/معرفی ضربه‌گیر تحریم‌ها/ناخنک 2هزار و 500 میلیارد تومانی

کدخبر: ۳۸۳۸۰۷
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های 16 دی ماه 1399 را با بررسی عناوین اصلی صفحه اول آنها آغاز می‌کنیم.
سرنوشت جبهه‌پایداری بعد از مرحوم مصباح یزدی/معرفی ضربه‌گیر تحریم‌ها/ناخنک 2هزار و 500 میلیارد تومانی

 به گزارش اقتصادنیوز آلودگی هوای کلانشهرها و توقیف کشتی کره‌ای توسط سپاه از مهم‌ترین سوژه‌های مشترک بسیاری از روزنامه‌های امروز بود.

آرمان‌ملی در تیتر اول خود آورده است: قطعی برق بهتر از مازوت است، افکار نیز در این باره تیتر زده است: از نداریم تا ناچاریم!، اطلاعات به نقل از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه آورده است: هوای پاک  حق عامه است

آفتاب یزد تیتر زده است: توقیف شناور کره‌ای به دلایل محیط زیستی، خراسان هم در این باره نوشته است توقیف نفت‌کش سئول توسط سپاه

ابتکار این تیتر را برگزیده است: گام آخر برجامی

ایران ارگان دولت تیتر زده است: آغازغنی‌سازی 20درصدی در فردو، جوان هم نوشته استک غنی‌سازی 20درصد در کاسه اروپا، حمایت ارگان قوه قضائیه هم در این باره نوشته است: آغاز تولید اورانیوم 20 درصد درفردو، کیهان هم در تیتر اول خود آورده است:آغاز غنی‌سازی 20 درصد

جمهوری اسلامی نیز به نقل از ظریف آورده است: حاج قاسم سلیمانی قهرمان تلاش برای صلح بود

دنیای اقتصاد هم در تیتر اول خود آورده است: تکلیف دلار4200 در بودجه 1400

مستقل گفت‌وگویی با فرخ نگهدار عضو چریک‌های فدایی اکثریت در اول انقلاب و فعال سیاسی ساکن اروپا انجام داده است.در تیتر این گفت‌وگو آمده است: انتخابات 1400 نباید بی رونق برگزار شود

اعتماد هم در تیتر نخست خود آورده ااست: جهش ارز تریجی به 17 هزار

 

درادامه گزیده برخی از مطالب مهم روزنامه‌ها را مرورمی‌کنیم.

وطن‌امروز؛ ناخنک 2هزار و 500 میلیارد تومانی

وطن امروز در یکی از گزارش های خود به یارانه ها پرداخته و می‌نویسد: با افزایش فشارهای اقتصادی حاصل از تورم، بیکاری و رکود ناشی از شیوع کرونا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای ابتدای آبان‌ماه خبر از طرحی دادند که در آن دولت موظف به پرداخت یارانه‌ای جدید به 60 میلیون ایرانی شد. در این قانون قرار بود به 60 میلیون ایرانی (افرادی که پس از افزایش قیمت بنزین یارانه معیشتی دریافت کردند) بین 60 تا 120 هزار تومان اعتبار خرید کالاهای اساسی در 6 ماه پایانی امسال پرداخت شود. این طرح از همان ابتدا با سیاسی‌کاری دولتی‌ها روبه‌رو شد و بهانه‌هایی چون نبود منابع و افزایش پایه پولی در صورت پرداخت این یارانه را دستاویزی برای مخالفت خود با این طرح قرار دادند. جالب آنجا بود که دولت در اقدامی عجیب پس از این مخالفت از طرح خود برای پرداخت یارانه معیشتی تحت عنوان یارانه حمایتی کرونا پرده برداشت. جالب‌تر آنکه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه 48 ساعت پیش از اعلام طرح حمایتی دولت، در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس اعلام کرد «مردم به جای اعانه و یارانه، خواهان رفع تحریم‌ها هستند». این اقدام دولت، علاوه بر آشکار کردن مخالفت سیاسی با طرح حمایتی مجلس، وجود منابع برای پرداخت این یارانه را نیز علنی کرد. با روشن شدن مخالفت سیاسی دولت، مجلس هم منابع مشخصی را برای طرح خود در نظر گرفت و شورای نگهبان هم مهر تایید بر آن زد تا طرح تامین کالاهای اساسی مجلس به قانون تبدیل شود. دولت که قانون مجلس را تصویب شده و لازم‌الاجرا دید، مجبور شد برای عدم استنکاف از قانون، با مجلس برای پرداخت یارانه به توافق برسد. طبق توافق، در نهایت مقرر شد دولت به 40 میلیون نفر یارانه نقدی 100 تا 120 هزار تومانی پرداخت کند که نخستین واریزی یارانه سوم هم قریب به ۲ هفته پیش انجام شد.  

خلف وعده دولت  با بررسی تعداد افراد مشمول و میزان یارانه پرداختی طرح یارانه حمایتی کرونا، این واقعیت عیان می‌شود که این طرح، به لحاظ میزان منابع مورد نیاز، نقدی ‌بودن یارانه به جای یارانه کالایی و مدت زمان پرداخت 4 ماهه آن، بیش از آنکه به طرح مجلس شبیه باشد، به طرح دولت شباهت دارد. بر اساس طرح تامین کالای اساسی مجلس قرار بود به 40 میلیون نفر مبلغ 60 هزارتومان و به 20 میلیون نفر مبلغ 120 هزار تومان ماهانه به صورت یارانه کالایی به مدت 6 ماه پرداخت شود که میزان اعتبار مورد نیاز آن در مجموع به 30 هزار میلیارد تومان می‌رسید. یارانه پیشنهادی دولت اما 28 میلیون نفر را در بر می‌گرفت و به مدت 4 ماه به آنها مبلغ 100 هزار تومان را نقدی و به صورت ماهانه پرداخت می‌کرد که این طرح نیز به 11 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت. پس از توافق دولت و مجلس برای تبدیل این دو طرح به یک طرح مشترک، قرار شد به 40 میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت شود اما در عمل به 34 میلیون نفر به این صورت که  به  8 میلیون و 900 هزار نفر که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند مبلغ 120 هزار تومان و به 25 میلیون نفر مابقی هم مبلغ 100 هزارتومان ماهانه به صورت نقدی و برای 4 ماه پرداخت شد که منابع مورد نیاز این طرح نیز بالغ بر 14هزار و 272 میلیارد تومان می‌شود.  این یعنی  دولت به توافق خود با مجلس هم پایبند نبوده و 6‌میلیون نفر را از طرح پرداخت یارانه حذف کرده است. اعتباری که دولت از این حذف غیرقانونی مشمولان یارانه سوم به دست می‌آورد قریب به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

VatanEmruz

آفتاب یزد؛ شورای شهر یا شورای شعار؟!

آفتاب یزد اقدامات شورای شهر پایتخت را مورد مداقه قرار داده است. در بخشی از این مطلب امده است: این اندازه همت و حمیت اعضای شورای شهر در ناپاسخگویی، اگر پشت هر معضل شهر تهران قرار می‌گرفت قطعا، بی‌مشکل‌ترین پایتخت شهرهای جهان همین تهران بزرگ بود اما چه می‌شود کرد که 21 عضو شورای شهر تهران همچنان به خبرنگاران روی خوش نشان نمی‌دهند و صرفا با معدود خبرنگارانِ دستچین شده حرف می‌زنند چون پذیرفته اند: «سری که درد نمی‌کند را نباید دستمال بست!»اصلا آلودگی هوای تهران که مشکل امروز و دیروز نیست که خواسته باشیم «کاسه ـ کوزه ها» را سر شورای پنجم تهران بشکنیم؛ رد و نشانه ی این آلودگی را اگر کنکاش کنیم شاید به نیم قرن پیشتر برسد، به سال‌هایی که شوراهای شهر، شورای شهر بود نه یک تشکل سیاسی شبه مردمی! این‌ها را خوب می‌دانیم، فقط خواستیم بپرسیم شما که چپ و راست وعده‌های رنگین و برطرف‌کننده ی آلودگی هوای تهران می‌دادید حالا چرا دو دستِ تسلیم به آسمان بلند کرده‌اید که«نمی توانیم کاری کنیم!» این اسمش سیاست است، کیاست است، زرنگ بازی است یا تن در دادن به همان حرف‌های حسابی که اول دوره ـ 96 ـ بسیاری گفتند که وقتی نمی‌توانید وعده ندهید که روزی اینچنین هماهنگ مجبور باشید به جز چند تماس خاص، باقی تماس‌ها را بی‌پاسخ بگذارید!؟کافی است پای یکی از مرورگرها بنشینی و عبارت«آلودگی شهر تهران» را «حک» کنی، آن وقت خواهی دید غیر از شورای پنجمی‌ها، خیلی‌ها درباره ی آلودگی شهرتهران حرف زده‌اند و وعده داده‌اند و ادعاهاکرده اند، حداقل برای «خبرنگار» جماعت این مسئله تازگی ندارد؛ از قالیباف که همین تیرماه 99 گفت:«آلودگی شهر تهران 6ساله حل می‌شود» و یادش نبود لابد که خودش دو تا 6سال شهردار همین تهران آلوده بوده و قدمی برنداشته تا مهدی چمران که بالاخره فهمید« آلودگی هوا با سخنرانی و شعار از بین نمی‌رود!»

«جلسه فوری برگزار شود»، «باید چاره‌ای اندیشید»، «فقط می‌توانیم تذکر بدهیم»، «از دست ما کاری ساخته نیست» و... از این دست حرف‌ها را که «سهراب سپهری» زیباترش را گفته:« جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود...».

می گویند نوک پیکان حمله را به سمتِ «مازوت» نگیرید! می‌گوییم چشم مگر وقتی نوک پیکان حمله را به سمت«پالم» گرفتیم چیزی عوض شد یا معضلی حل؟! اصلا وقتی برای شهر برنامه و طرح و بررسی و آمار و علم و اندیشه نداریم؛ قومی ـ قبیله‌ای یک روز به بهانه ی آلودگی هوای تهران به رئیس جمهور و برجام حمله می‌کنیم و روز دیگر آلودگی هوای تهران را به اصلاح‌طلب و اصولگرا بودن اعضای شورای شهر تهران ربط می‌دهیم؛ منهای سیاسی بودن شورا که خود اصل معضل است برخورد سیاسی با آلودگی هوا از آن دست رفتارهایی است که روی پوپولیسم را سفید می‌کند اما این دلیل نمی‌شود وقتی مردم منتظر پاسخی حداقل روشنگرانه و آرامش بخش هستند سکوت کنیم و بگوییم:«فقط می‌توانیم تذکر بدهیم!» باشد تذکر بدهید اما به که تذکر می‌دهید؛ به باران که چرا نباریده، یا باد که چرا نوزیده، یا برف که چرا کمرنگ شده، یا آفتاب که کمک نمی‌کند، یا به اتوبوس‌های اسقاط شده و تاکسی‌های نونوار نشده و مترو که جان ندارد بار حمل و نقل را به دوش بگیرد، یا به رئیس جمهور که چرا حناچی را در جلسات هیئت دولت نمی‌پذیرد یا اصلا به خبرنگاران که چرا سوالات مردم را از مسئولان شان می‌پرسند؛ دقیقاً به که تذکر می‌دهید؟!

AftabYazd_s

ابتکار؛ سرنوشت جبهه‌پایداری بعد از مرحوم مصباح یزدی

ابتکار در تیتر اصلی خود فضای جدیدی که برای جبهه پایداری ترسیم شده است را بررسی کرده است. به گزارش این روزنامه، فوت آیت الله مصباح‌یزدی پس از فقدان آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اصولگرایان را که پس از آیت‌الله مهدوی‌کنی با اختلاف و نبود رهبری مواجه شده بودند هر چه بیشتر با خلا چهره‌های تاثیرگذار به ویژه در ایام انتخابات مواجه کرد. این مسئله از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز مورد توجه قرار گرفت، اما رسانه‌های اصولگرا در این باره سکوت کرده‌اند.

حتی رسانه‌های اصلاح‌طلب از پایان عصر شیخوخیت در اصولگرایان و نیز خلاء تئوریک در جریان اصولگرا سخن می‌گویند. گروه دیگری از اصلاح‌طلبان نیز تاثیر فقدان آیت الله مصباح‌یزدی را در اندازه جبهه پایداری تحلیل کردند.

ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره در گفتگویی گفت: «طبیعی است که پایداری با از دست دادن حمایت او و از دست دادن رهبر کاریزماتیک خود، قدری تضعیف می‌شود، اما باید توجه داشت که آن پژوهشکده‌ای که آقای مصباح راه انداخته بود، تبدیل به یک جای امنیتی شده و خود آقای مصباح را هم تحت تاثیر قرار داده بود. این مرکز همچنان برقرار و وابسته به نهاد‌های قدرت است. هدایت آن نیز از این پس قطعا بر عهده فرد دیگری قرار می‌گیرد و در اصل موضوع تغییر رخ نخواهد داد.»

اما به نظر برخی، چالش جبهه پایداری بیش از اینهاست. در این باره رسانه جهان صنعت در تحلیلی تقویت صادق محصولی را مهمترین تاثیر فقدان آیت‌الله می‌داند. اما در میان رسانه‌های اصولگرا تنها سایت فردا با مروری بر مواضع رسانه‌های اصلاح‌طلب، نبود مصباح‌یزدی را موجب افزایش میزان همراهی و همکاری طیف پایداری با سایر اصولگرایان دانسته و گمانه تقویت وجه عملیاتی جبهه پایداری را جدی خوانده است. این سایت نتیجه گرفته که احتمالا بر میزان همراهی و همکاری جبهه پایداری با سایر طیف‌ها افزوده خواهد شد و بعد از مرحوم مصباح‌یزدی، فصل نوینی در فعالیت‌های پایداری رخ خواهد داد.

با این حال صادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو در این باره بر این نظر است که جبهه پایداری پس از آیت الله مصباح یزدی ضعیف خواهد شد.

او گفت: «جبهه پایداری به اعتبار آقای مصباح‌یزدی در میان مخاطبانش جایگاهی پیدا کرده بود و در فعالیت‌هایش هم به‌عنوان شاگردان مصباح، فعالیت می‌کردند؛ بنابراین طبیعی است که بعد از فوت آقای مصباح، جبهه پایداری آن قدرت مانور سابق را نداشته باشد و تاثیرش کاهش پیدا کند.»

به گفته کوشکی وزن جبهه پایداری پس از این بخصوص در عرصه انتخابات، کم می‌شود، ولی او این را به نفع شخص یا گروه خاصی ندانست و افزود: «گمان نکنم این جبهه پس از آقای مصباح در پی تجدیدنظر در اصول‌شان بربیایند یا طیف خاصی همچون نسل جوان در این جبهه دست بالا را پیدا کند. چون اعضای جبهه پایداری همین الان هم مسن نیستند. شاید بعد‌ها نگاه‌شان به بعضی از مسائل تغییر کند، اما هنوز هم بافت اصلی جبهه پایداری، کسانی هستند که به نوعی شاگردان آقای مصباح محسوب می‌شوند.»

او همچنین بیان کرد: این‌که نبود آقای مصباح موجب تمایل این جبهه به آقای احمدی‌نژاد شود یا این‌که بخواهند به سمت او بروند؛ این‌طور نیست و این امر به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد. احمدی‌نژاد سال‌هاست که تمام شده است و صحبت کردن از آن یک مقدار وقت تلف کردن است.

 

شاید نظر کوشکی درباره عدم تمایل جبهه پایداری به احمدی‌نژاد با توجه به نظر آیت الله مصباح‌یزدی در باره احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر سنخیت داشته باشد. زمانی که حمایت‌های شدید مصباح‌یزدی از احمدی‌نژاد که تا تعریف خواب دعای امام زمان برای احمدی‌نژاد و ذخیره دانستن او هم پیش رفته بود پایان یافت و مصباح با بیان اینکه احمدی‌نژاد را سحر کرده‌اند، حمایت از او را حرام دانست.

کوشکی همچنین درباره انتخاب شخص دیگری به جای آیت الله مصباح یزدی از سوی جبهه پایداری نیز تاکید کرد: «هر فردی جایگاه خودش را دارد، بعید می‌دانم کس دیگری بتواند برای جبهه پایداری مثل آقای مصباح باشد. هیچ کس برای جبهه پایداری مثل مصباح نخواهد شد.»

این در حالی است که حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفتگویی در این باره گفته بود جبهه پایداری با گذشت زمان باید شخص دیگری به جانشینی مصباح برگزیند و همین مسئله این جبهه را با تغییرات و چالش‌هایی مواجه خواهد کرد.

Ebtekaar_s

دنیای اقتصاد؛ ضربه‌گیر تحریم‌ها

دنیای‌اقتصاد در سومین همایش فلزات غیرآهنی «دنیای‌اقتصاد» را پوشش داده است این روزنامه نوشته است:سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته به ابتکار گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» و همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران با محورهای «جهش تولید، توسعه پایدار و متوازن و حذف موانع پیشرو»، «اکتشافات و فعالیت‌های اکتشافی مدرن ضامن حیات و پویایی معادن»، «معادن کوچک و متوسط، احیا و سرمایه‌گذاری»، «بومی‌سازی، استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل و توسعه فناوری، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان»، «ارزیابی سهم صنایع فلزات غیرآهنی در تولید ناخالص ملی، تکمیل زنجیره تولید و لزوم کاهش ریسک سرمایه‌گذاری»، «تحولات اقتصاد جهانی و بازار صنایع غیرآهنی، ارزآوری و تحریم‌ها»، «مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌های معدنی و صنعتی» و «کرونا، پساکرونا و بازار فلزات غیرآهنی» برگزار شد.علیرضا بختیاری، مدیر مسوول گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» در مراسم افتتاحیه همایش با یادآوری اینکه تجربه‌ تحریم‌ها با وجود همه تلخی‌های زیادی که رقم زد، اما آموزش‌هایی برای صنعت کشور خصوصا حوزه معدن و صنایع معدنی داشت، گفت: مشخص شد که اگر بنا باشد نفت نفروشیم و درآمد ارزی نفتی نداشته باشیم، می‌توان به چه حوزه‌های اقتصادی تکیه کرد و محدودیت‌های آنها چیست. او ادامه داد: در همین دوران همچنین ثابت شد حوزه‌ای که برای ما حداقل در میان‌مدت و کوتاه‌مدت توانست ارزآوری کند، معدن و صنایع معدنی است. این موضوع نشان داد که ما باید یک طرح جامع چه در حوزه فولاد و چه در بخش صنایع غیرآهنی و در مجموع معدن و صنایع معادنی کشور داشته باشیم تا بتوانیم براساس این اسناد توسعه‌ای بخشی از درآمدهای ارزی‌ آتی‌مان را تضمین کنیم. البته بخش زیادی از این موفقیت، به بهبود فضای کسب‌وکار کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی بازمی‌گردد. به گفته بختیاری، اگر بنا باشد یک طرح جامع تدوین شود، قطعا به ثبات در مدیریت، سیاست‌گذاری دقیق، برنامه‌ریزی جامع و دوری از حواشی نیاز دارد. مدیر مسوول گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» با تاکید بر اینکه به‌طور کلی صنعت به یک ثبات در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری نیاز دارد، ادامه داد: این همایش کمک می‌کند تا اتاق فکری با حضور سیاست‌گذاران، فعالان بخش خصوصی و تحلیلگران و صاحب‌نظران شکل بگیرد که در نهایت جمع‌بندی آن به یک سیاست‌گذاری بلندمدت در حوزه معدن و صنایع معدنی منتج شود. بختیاری در ادامه گفت: بخش عمده‌ای از طرح جامع فولاد ناشی از همایش‌های صنعت فولاد بود که به ابتکار گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود. امیدوار هستیم که چنین اتفاقی در حوزه فلزات غیرآهنی‌ نیز رخ دهد و در سیاست‌گذاری‌ها موثر باشد.در ادامه این همایش، سعد عبدی، مدیر امور نظارت و برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع مس ایران به ارائه نکاتی درخصوص بازار مس پرداخت. وی با اشاره به کمربند جهانی معادن مس که اولی تحت عنوان هیمالیا و دومی‌آند شناخته می‌شوند، به تشریح وضعیت صنعت مس ایران پرداخت و گفت: خوشبختانه با مجموعه‌ کارهایی که خصوصا در سه سال گذشته انجام گرفته‌، ذخیره مس محتوایی کشور به سطح ۵/ ۳۶ میلیون تن رسیده است که با داشتن سهم ۲/ ۴ درصدی، ایران رتبه هفتم را در شاخص‌های جهانی این بخش داراست.البته تولید مس محتوایی کشور حدود ۳۱۲ هزار تن در سال است که اغلب آن یعنی ۲۹۸ هزار تن را شرکت ملی صنایع مس ایران تولید می‌کند. در عین حال بخش دیگری از شرکت‌ها که به تولید sxew مشغولند، سالانه بین ۴ تا ۵ هزار تن تولید دارند. تولید سایر محصولات وابسته مثل کانس نیز سالانه بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تن است. عبدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به حجم ذخایر طلای ایران اعلام کرد: از مجموع ۵۰ میلیون تن ذخایر طلای جهان، ۲۰ درصد کل آن در استرالیا قرار دارد و روسیه نیز با داشتن سهم ۶/ ۱۰ درصدی و ۵میلیون تن در رتبه دوم قرار دارد. آفریقای جنوبی هم با داشتن ۳ درصد کل ذخایر در رتبه بعدی این بخش قرار دارد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با یادآوری اهمیت ماده بوکسیت و نقش آن در تولید آلومینیوم اعلام کرد: ما ۳۸ میلیون تن ذخیره بوکسیت در ایران داریم که عیار آنها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است که البته اینها در نقشه جهانی اعداد بزرگی نیستند. گینه به‌عنوان مالک ۲۵ درصد از کل ذخایر آلومینیوم جهان، حدود ۷ میلیارد تن بوکسیت ذخیره دارد. این کشور سالانه حدود ۸۲ میلیون تن تولید دارد؛ هرچند میزان تولید آلومینای این شرکت ۳۰۰هزار تن بیشتر نیست. در رده‌های دیگر جدول کشورهای آسیایی و حتی عربستان همسایه ما قرار دارد که جایگاه دوازدهم را در نقشه جهانی دارد.

DonyayeEghtesad

شرق؛ چرا برخی نگران تصویب FATF هستند؟ 

شرق در تیتر صفحه اول خود آورده است: با نزدیک‌شدن به زمان تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام، مخالفان پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند و امیدوار هستند این‌گونه ایران را همچنان در لیست سیاه نگه دارند. اینکه ماندن ایران در لیست سیاه و گشایش‌نیافتن مراودات تجاری با دنیا چه سودی برای مخالفان دارد، خیلی مشخص نیست؛ اما اینکه مخالفت‌ها جنبه سیاسی دارد یا منافع اقتصادی، برای گروهی خاص بسیار مطرح شده است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش از ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: رئیس‌جمهور به‌تازگی از رهبری خواستند که مجمع تشخیص مدت‌زمان بررسی این طرح را بیشتر کند. او با بیان اینکه ابهامات زیادی در FATF وجود دارد، افزود: باید نظرات کارشناسان مختلف در‌این‌باره را بررسی کنیم و به تصمیم درستی برسیم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از دولتی‌ها خواستیم به سؤالات مجمع درباره FATF پاسخ دهند تا ابهامات ما برطرف شود و فعلا در حال بررسی آن هستیم.

اوایل هفته نیز مصباحی‌مقدم که در انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی صحبت می‌کرد، گفت: می‌گویند کسانی که خودشان دچار پول‌شویی هستند، نمی‌خواهند مبارزه با پول‌شویی دنبال بشود و از این نظر دو کنوانسیون پالرمو و CFT تصویب نشده است. در‌صورتی‌که قانون مبارزه با پول‌شویی در سال ۸۶ تصویب شده و دارد اجرائی می‌شود. او اظهار کرد: ما سالانه ۴۰ میلیارد دلار واردات و ۴۰ میلیارد دلار صادرات داریم. این موارد چطور انجام شده است؟ این موارد رسمی نیست؛ اما اگر به این دو کنوانسیون ملحق می‌شدیم، دیگر هیچ کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم و حتی این مبادلات هم انجام نمی‌شد.

در‌این‌میان بهارستانی‌ها هم به‌دنبال بررسی مجدد لوایح هستند؛ البته این موضوع دیگر در حوزه اختیارات نمایندگان مجلس نیست؛ زیرا در مجلس دهم این لوایح تصویب شده‌اند.

در همین زمینه علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، به فارس گفته بود: با توجه به اهمیت این لوایح، کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع که مرتبط با امنیت اقتصادی است، ورود می‌کند. او ادامه داد: نظرات و مستندات تمام بدنه کارشناسی دولت درباره دو لایحه CFT و پالرمو (الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأ‌مین مالی تروریسم و مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی) جمع‌بندی می‌شود تا نتیجه‌ کارشناسی حاصل آید. این نماینده مجلس با بیان اینکه در‌حال‌حاضر دو سناریو درباره تحریم‌ها وجود دارد، گفت: سناریوی حفظ وضع موجود و بقای تحریم‌ها به لحاظ کمّی و کیفی مطرح است که در این سناریو ایران راهی به جز دور‌زدن تحریم‌ها و خنثی‌سازی آن ندارد. او افزود: سناریوی بعدی توافق با آمریکا و احیای برجام است که برخی‌ افراد به این سناریو توجه می‌کنند و اصرار برای تصویب FATF در این بخش تعریف می‌شود. در این سناریو به‌دلیل حفظ شاکله و ساختار تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران و وجود ریسک همکاری با ایران به‌دلایل مختلف، تغییر خاصی در وضعیت بانکی ایران ایجاد نمی‌شود؛ بنابراین سناریوی دوم برداشت نادرست است؛ چرا‌که ویژگی جدید و مهم تحریم‌های آمریکا در دوره ترامپ علیه ایران این است که تحریم‌های هسته‌ای و غیر‌هسته‌ای با یکدیگر در‌هم‌تنیده است؛ یعنی حتی در صورت بازگشت به برجام بانک مرکزی، صنعت نفت و کشتی‌رانی ایران تحت تحریم‌های تروریستی آمریکا باقی می‌ماند. رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ بیان کرد: از‌این‌رو در سناریوی دوم نیز چاره‌ای جز تمرکز بر خنثی‌سازی تحریم وجود ندارد. اگر فرض بگیریم که سناریوی دوم قابل انجام باشد، انتهای آن به سناریوی اول یعنی خنثی‌سازی تحریم‌ها برمی‌گردد.این در حالی است که بدون تصویب این دو لایحه، مبادلات مالی و بانکی ایران با همه کشورهای دنیا مختل خواهد شد. همچنین اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب نشود، دست به نوعی خودتحریمی زده شده که حتی کشورهایی که در‌حال‌حاضر نیز اندک ارتباطات و تبادلاتی با ایران دارند، در ادامه از انجام این کار امتناع خواهند کرد.

همچنین به اعتقاد موافقان تصویب این لوایح با توجه به حق تحفظ و شرطی که در لوایح پیش‌بینی‌ شده، می‌توان گروه‌های محور مقاومت را از ذیل تعریف گروه اقدام ویژه مالی برای مبارزه با پول‌شویی خارج کرد. به عبارتی دیگر حتی تصویب این لوایح نمی‌تواند موجب شود که ارتباط ایران با گروه‌های طرفدار سیاست منطقه‌ای آن قطع شود. تصویب این لوایح موجب شفافیت بیشتر سیستم مالی و پولی خواهد شد و با مشخص‌شدن مبدأ و مقصد پول بهتر می‌توان با پول‌شویی و پول‌های کثیف مقابله کرد. با پیوستن به این نهاد، امکان بهانه علیه ایران و اینکه انگ تروریسم به ایران نسبت داده شود، از مخالفان سلب خواهد شد.

  • AbrarNews_s
  • AbrarSport
  • Afkar_s
  • AftabYazd_s
  • ArmanMeli_s
  • AsreIranian
  • Bahar_s
  • DonyayeEghtesad
  • Ebtekaar_s
  • Ettelaat_s
  • Footballs
  • Ghods
  • Hemayat
  • Iran_s
  • IranSport
  • Javan_s
  • JomhouriEslami
  • KarvaKargar
  • KayhanNews
  • khorasannews
  • MahdTamadon
  • MardomSalari
  • Mostaghel
  • NesfeJahan
  • Resalat
  • SepidOnline
  • SetarehSobh
  • Shahrvand
  • SiasatRuz
  • SobheEmrooz
  • VatanEmruz
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید