آخرین وضعیت کرونای انگلیسی در ایران

کدخبر: ۳۸۴۵۳۸
اقتصادنیوز: ویروس کرونای انگلیسی در ۴۱ کشور جهان شناسایی شده و موج جدیدی از نگرانی‌ها راه افتاده است.
آخرین وضعیت کرونای انگلیسی در ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، یک سالی است که از راه رسیده و زندگی مان را از این رو به آن رو کرده است، ماسک روی چهره ها از اجزای پوشش ما شده است، ماه هاست دور دید و بازدید و سفر را خط کشیده ایم و آرزوی سفر و دیدن عزیزان به دلمان مانده است.

حالا درست در روزهایی که کورسوهای امید به پایان کرونا با شروع واکسیناسیون در جهان در دل‌ها روشن شده بود، ردپای کرونای انگلیسی با قدرت سرایت چند برابر در انگلیس دیده و اتفاقات یک سال پیش تکرار شد. به تدریج تعداد کشورهایی که ردپای کرونای انگلیسی در آنها  دیده شده بود، افزایش پیدا کرد و حالا ۴۱ کشور جهان مواردی از کرونای انگلیسی را گزارش داده اند.

در هفته منتهی به ۲ ژاویه (۱۳ دی) یک نفر از هر ۵۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌ است. این رقم شامل کسانی که در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبتی اعلام شده بستری شده‌اند نمی شود و حال آنکه روزانه و به طور کل ۶۰ هزار نفر در انگلیس به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند.

تازه‌ترین بررسی اداره آمار ملی انگلیس حاکی از آن است از تاریخ ۲۷ دسامبر (۷ دی) تا ۲ ژانویه (۱۳ دی) یک میلیون و ۱۲۲ هزار نفر از افرادی که در خانه های مشترک زندگی می‌کنند، به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند. این رقم شامل افرادی نیست که در بیمارستان‌ها، مراکز مراقبتی یا سایر مراکز درمانی اقامت دارند. در حال حاضر شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا هم در انگلیس به بالاترین سطح رسیده است.

شناسایی اولین مورد از کرونای انگلیسی هم در ایران تایید شد و حالا نگرانی های از افزایش موارد ابتلا به این ویروس وجود دارد.

تمهیدات ایران برای مقابله با کرونای انگلیسی

حمید بعیدی نژاد در توییتی با اشاره به شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس که تعداد مبتلایان در این کشور را به حدود ۶۰هزار نفر در روز رسانده بود، گفت: دولت انگلیس در سطح کل کشور قرنطینه عمومی و سراسری اعلام کرد و مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و مراکز عمومی را بلافاصله بعد از ایام تعطیلات سال نو برای حداقل یک ماه و نیم دیگر تعطیل کرد.

وی ادامه داد: ‌ایران از هفته‌ها قبل و به موقع سفرهای مستقیم و غیرمستقیم از مبدأ انگلیس به مقصد ایران را به حالت تعلیق درآورد. در ایران فقط یک نفر مبتلا به نوع انگلیسی ویروس جهش یافته شناسایی شده که تحت درمان است.

بعیدی نژاد گفت: ورود مسافرین از مبدأ انگلیس به ایران تا اطمینان از کنترل این ویروس در تعلیق خواهد بود.

کرونای انگلیسی

چند مورد کرونای انگلیسی در ایران شناسایی شده است؟

سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار کرد: در مورد ویروس جدید جهش یافته اعلام کردم که اولین مورد از این ویروس را که توسط یکی از هموطنان ما از انگلیس وارد شده بود شناسایی کردیم. خوشبختانه حال عمومی فرد مبتلا، خوب است و وخامتی هم ندارد.

وزیر بهداشت بیان کرد: در کشور به غیر از اولین موردی که شناسایی کردیم و موردی از نزدیکان وی که تست‌های پیگیری آن انجام می‌شود، هنوز موردی از ویروس جدید انگلیسی در کشور نداشته ایم. تردید ندارم که با همدلی، وفاق و صمیمیتی که بین ما، ائمه جمعه و روحانیت معزز کشور برقرار است به عنوان یاران و یاوران قدیمی نظام، انقلاب و مردم، این طوفان را پشت سر خواهیم گذاشت.

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت وزیر بهداشت درباره خبر شناسایی دومین مورد کرونای انگلیسی در ایران گفت: نخستین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی که شناسایی شد ما اطرافیان و همسر ایشان را که علامت دار بود تست کردیم و کرونای همسر این فرد مثبت بود.

وی افزود: نمونه کرونای این خانم به انستیتو پاستور ارسال شده است و سکانس ژنی کووید ١٩ همسر فرد مبتلای به کرونای انگلیسی در حال بررسی است و نتیجه آن فردا مشخص می شود و هنوز ابتلای نفر دوم به کرونای انگلیسی هنوز تایید نشده است و در انتظار نتیجه سکانس ژنی کرونا ویروس هستیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هیچ کس در سنندج به کرونای انگلیسی مبتلا نشده و نفر اول که ابتلای او به کووید ١٩ تایید شده در تهران است.

کرونای انگلیسی جوان‌ترها را بیشتر گرفتار می‌کند

وی تاکید کرد: این ویروس، جوان تر‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند و از یک جهت حُسن است که شاید مرگ و میر کمتری داشته باشد، اما با مرگ و میر وحشتناکی که در اروپا و انگلیس می‌بینیم، نمی‌توانیم به این مورد هم خیلی اطمینان داشته باشیم، خودمان و همکاران مان نگرانی‌های بسیار جدی در مورد بیماری کووید ۱۹ داریم. یکی از نگرانی‌های ما، تغییرات جهشی در ویروس است. الان مرتب در قسمت‌های مهم ویروس، دچار جهش می‌شود.

نمکی گفت: هر روز گزارشات جهش ویروس را در کل جهان می‌خوانیم و در کشور خودمان نیز جهش‌های متنوعی از ویروس دیده ایم، اما تا چند روز پیش که انگلیسی‌ها جهش در قسمت پروتئینی یا اسپایک ویروس که می‌تواند به مخاط بچسبد و خودش را در بخش‌های مختلف بدن جایگزین کند را گزارش کنند، جهش‌ها در قدرت بیماری زایی و مرگ زایی ویروس خیلی نقش عمده نداشت.

وزیر بهداشت ادامه داد: جهش‌ها تا پیش ازگزارش ویروس انگلیسی، قدرت سرایت را بالا می‌برد، اما در بیماری زایی و مرگ زایی، نقش مهم و حساسی نداشت، اما امروز متاسفانه اتفاقاتی که برای ویروس می‌افتد، جهش در قسمت‌هایی از ویروس است که می‌تواند به مرگ زایی و بیماری زایی ویروس بسیار کمک موثری کند. یکی از نگرانی‌های ما و همکاران این است که جهش‌های ویروس، ما را گرفتارتر کند، اما تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، تشدید رعایت دستورالعمل‌ها است.

جهش کرونا در انگلیس

محمد طاهری متخصص میکروب شناسی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان بیان کرد: مطالعات اولیه نشان می دهد این ویروس در افراد زیر ۲۰ سال به ویژه کودکان بیشتر بروز پیدا می کند، با این توصیف که از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون دو میلیون کودک به کووید ۱۹ مبتلا شدند که نیمی از این موارد در یک ماه گذشته و به دنبال شیوع کرونای انگلیسی ثبت شده که نشان می دهد این نوع از ویروس تمایل بیشتری برای آلوده کردن کودکان و نوجوانان دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: با توجه به تفاوت بدن انسان با ویروس از نظر ژنتیکی، ویروس توان تحریک بدن و ایجاد تغییرات تصادفی خفیف یا شدید در آن را براساس ژنتیک جدید موجود در بدن دارد.

 طاهری اظهار کرد: تغییرات تصادفی در زیست و فعالیت ویروس امری طبیعی است و تغییر و توالی ویروس بستگی به شرایط بدن انسان دارد، به نحوی که خود را با بدن انسان(میزبان) تطبیق می دهد.

تشخیص اولین مورد کرونای انگلیسی در انستیتو پاستور ایران

مصطفی صالحی وزیری، ویروس شناس و رئیس ازمایشگاه مرجع کشوری کرونا در انستیتو پاستور ایران درباره شناسایی اولین مورد کرونای انگلیسی در انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: ١۶ دی ماه اولین مورد ویروس با واریانت کرونای معروف به انگلیسی در یک بیماری که از انگلستان به ایران سفر کرده بود انستیتو پاستور ایران مورد تایید قرار گرفت.

وی افزود: در کشور انگلستان که تدابیر شدید برای کنترل کرونا اعمال کرده بودند ولی موفق به مهار اپیدمی نشده بودند، توالی ژنتیکی ویروس توسط مراکز تحقیقاتی مختلف در این کشور مطالعه شد و مشاهده کردند که واریانتی از ویروس در حال گردش بوده است که دارای جهش متعدد در طول ژنوم ویروس است و این واریانت که از سپتامبر در حال گردش در این کشور بوده است را حدود سه ماه بعد گزارش کردند.

توانایی تشخیص  کرونای انگلیسی با کیت های کرونا وجود دارد؟

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران درباره توانایی تشخیص کرونای انگلیسی با کیت‌های کرونای موجود در ایران گفت: تست های تشخیص مولکولی PCR که تنها بر پایه شناسایی یک ژن s یا اسپایک ویروس کرونا طراحی شده اند، می توانند برای شناسایی این واریانت، به درستی عمل نکنند و جواب منفی کاذب بدهند اما خوشبختانه ما در کشور تمام کیت‌های تشخیص کرونایمان، ۲ ژن را شناسایی می کنند و جای نگرانی برای تشخیص این واریانت با کیت های تشخیصی ملکولی موجود نیست.

 رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کرونا در انستیتو پاستور ایران ادامه داد: کیت های PCR موجود فقط می توانند حضور RNA ویروس را در نمونه مورد بررسی مشخص کنند و برای تشخیص واریانت انگلیسی نیاز به مطالعات تکمیلی است که این امکانات در حال حاضر در انستیتو پاستور ایران و چند مرکز دیگر وجود دارد و نیازی به گسترش آن در تمام کشور هم نیست و در همه جای دنیا هم مراکز خاصی بررسی و پایش جهش های ویروس های در گردش را انجام می دهند.

وی با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره تاثیر احتمالی جهش‌های ویروس بر واکسن ها گفت: واکسن ها بر اساس واریانت‌های قبلی ویروس تولید شده اند و جهش های جدیدی در پروتئین s یا ژن اسپایک رخ داده و عمده واکسن ها بر اساس همین پروتئین تولید شده اند و احتمال اینکه این جهش ها بر روی اثربخشی واکسن ها را زیر سوال ببرند، بسیار کم است اما باید این احتمال کم را در نظر گرفت و مطالعات تکمیلی انجام داد.

شیوع کرونای انگلیسی در جهان

اما و اگرهای ابتلای مجدد بهبودیافتگان به کرونای انگلیسی

وی درباره احتمال ابتلای مجدد به کرونای انگلیسی در بهبود یافتگان گفت: یکی از اقدامات که می تواند انجام داد این است که سرم افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند و آنتی بادی دارند گرفته شود و اگر انتی بادی بدن آن ها بتواند ویروس جهش یافته را خنثی کند، نگرانی ها درباره اثربخشی واکسن‌ها و ابتلای مجدد از بین می رود.

صالحی وزیری در پاسخ به این سوال که کرونای انگلیسی علائم متفاوتی در افراد ایجاد می کند؟، گفت: تاکنون علائم متفاوتی در مبتلایان به ویروس جهش یافته در انگلیس گزارش نشده است.

خطر موج سهمگین تر کرونا در کشور

مهرداد بابایی سخنگوی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: تجربه نشان داده هر موج جدید کرونا از موج قبلی بدتر بوده و قدرت سرایت بیشتری داشته است به همین دلیل از مردم انتظار می‌رود با رعایت توصیه‌های ساده مانع از بروز موج جدید کرونا شوند.

وی با اشاره به اینکه برودت هوا احتمال شیوع بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا را افزایش می‌دهد، افزود: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله حفظ بهداشت دست، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در مکان‌های عمومی می‌توانیم از بروز موج چهارم کرونا جلوگیری کنیم.

این مسئول توضیح داد: تجربه نشان داده هر موج جدید کرونا از موج قبلی بدتر بوده و قدرت سرایت بیشتری داشته است به همین دلیل از مردم انتظار می‌رود با رعایت توصیه‌های ساده مانع از بروز موج جدید کرونا شوند.

در شرایطی که احتمال شیوع کرونای انگلیسی و همزمانی آن با موج زمستانه کرونا وجود دارد، جز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات چاره دیگری نداریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید