نانسی پلوسی شمشیر را برای ترامپ از رو بست/ خادم پوتین نمی تواند خود را عفو کند!

کدخبر: ۳۸۵۲۶۱
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با حمله شدید به ترامپ وی را دیوانه و خادم پوتین توصیف کرد.
نانسی پلوسی شمشیر را برای ترامپ از رو بست/ خادم پوتین نمی تواند خود را عفو کند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با حمله شدید به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا وی را «خادم»  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه توصیف کرد.

پلوسی در گفت و گو با  شبکه سی بی اس گفت: نمی دانم روس ها چه نقطه ضعفی در زمینه شخصی،سیاسی یا مالی از ترامپ در اختیار دارند. هیچ تفسیر دیگری وجود ندارد که چرا رئیس جمهور آمریکا تا این حد به پوتین خدمت می کند».

بنابر گزارش روسیا الیوم، پلوسی در ادامه ترامپ را «دیوانه» ای توصیف کرد که باید محاکمه شود.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: از بد شانسی فردی که قوه مجریه را اداره می کند، یک رئیس جمهور دیوانه و نامتعادل و خطرناک برای ایالات متحده آمریکاست.چند روز طول می کشد تا بتوانیم از خودمان در برابر این رئیس جمهور حمایت کنیم.ولی آن چه مرتکب شد کاری خطرناکی است و باید تحت پیگرد جنایی قرار گیرد.

پلوسی همچنین گفت که ترامپ می تواند خودش را عفو کند اما نه در زمینه جرم هایی که قوانین ایالات متحده آمریکا را نقض می کند.

وی تصریح کرد که ترامپ می تواند از خودش در زمینه جرایم فدرال عفو کند اما نمی تواند خودش را در جرایم مرتبط با قوانین ایالات متحده عفو کند به همین دلیل در ایالت نیویورک تحقیقاتی علیه اش آغاز شده است.

از سوی دیگر، رئیس مجلس نمایندگان در نامه ای به دموکرات ها گفت، دموکرات ها این هفته در مجلس برای برکناری رئیس جمهور دونالد ترامپ گام برمی دارند، اما لایحه استیضاح را 100 روز پس از تحلیف بایدن به سنا می فرستند. این اقدام ابتدا با درخواست از «مایک پنس» معاون رئیس جمهور برای استناد به متمم 25 آغاز می شود.

در این قطعنامه از پنس خواسته شده است «فوراً از اختیارات خود در بخش 4 متمم 25 قانون اساسی برای تشکیل و بسیج افسران اصلی ادارات اجرایی در کابینه برای اعلام آنچه برای یک ملت وحشت زده آشکار است استفاده کند: این که رئیس جمهور قادر نیست وظایف و اختیارات دفتر خود را انجام دهد.»

اگر جمهوری خواهان مانع این اقدام شوند، دموکرات ها روز سه شنبه این لایحه را به رأی می گذارند و در اواخر هفته استیضاح می کنند.

سی ‌ان‌ ان روز جمعه گزارش داد که نسخه ‌ای از لایحه استیضاح را دیده ‌است و در آن، اتهام ترامپ «تحریک به شورش» عنوان شده است.

در همین راستا «جیمز کلایبرن» از نمایندگان ارشد حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان گفت این مجلس لایحه استیضاح دونالد ترامپ را به رای خواهد گذاشت و پس از تصویب، ارسال آن را به سنا به 100 روز پس از آغاز ریاست جمهوری بایدن موکول خواهد کرد.

اظهارات کلایبرن در حالی بیان می ‌شود که تنش در درون حزب دموکرات بر سر نحوه مواجهه با رویدادهای هفته گذشته شدت گرفته است. گروهی از نمایندگان خواستار پاسخگو کردن دونالد ترامپ برای حمله مرگبار به ساختمان کنگره هستند، در مقابل گروهی دیگر از نمایندگان دموکرات می ‌گویند باید بر برنامه جو بایدن، که 20 ژانویه مراسم تحلیف ‌اش انجام خواهد شد، تمرکز کرد.

عضو ارشد جناح اکثریت مجلس نمایندگان در پاسخ به اینکه استیضاح ترامپ چه زمانی اعلام وصول خواهد شد گفت: «من فکر می ‌کنم خواهد رسید. احتمالا سه‌ شنبه، شاید هم چهارشنبه، اما این هفته اتفاق خواهد افتاد.»

دموکرات های مجلس نمایندگان، در لایحه استیضاح خود ترامپ را به «تحریک به شورش» متهم کردند.

دموکرات‌ ها در حال ارزیابی این هستند که آیا برای ارسال طرح استیضاح به سنا باید تا پایان صد روز نخست دولت بایدن و انتخاب وزرای کابینه صبر کنند یا همزمان کار استیضاح را پیش ببرند.

مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات هاست و آنها از رای لازم برای تصویب استیضاح برخوردار هستند ولی موافقت سنا با برکناری رئیس جمهور به رای دو سوم نمایندگان نیاز دارد که با توجه به اکثریت جمهوری خواهان کار برای دموکرات ها مشکل خواهد بود.

کلایبرن در این باره گفت: «به استیضاح رئیس‌جمهور رای می ‌دهیم و سپس بعدا تصمیم خواهیم گرفت که چه کاری با این استیضاح انجام دهیم.»

اما وی همچنین گفت: «باید به جو بایدن رئیس جمهور منتخب اجازه دهیم تا اجرای برنامه هایش را در یکصد روز نخست ریاست جمهوری اجرایی کند.»

مراسم تحلیف جو بایدن 20 ژانویه (1 بهمن) برگزار می شود.

بایدن در 100 روز نخست ریاست جمهوری، ضمن معرفی اعضای کابینه اش به کنگره برای کسب رای اعتماد، برنامه های اصلی خود مانند مقابله با همه گیری ویروس کرونا را به اجرا خواهد گذاشت.

در صورت استیضاح ترامپ پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش، او از دریافت حقوق ماهانه، کمک هزینه سفر و مسکن و همین طور امکان شرکت دوباره در انتخابات محروم خواهد شد.

در پی حمله گروهی از هواداران ترامپ در ساختمان کنگره آمریکا در چهارشنبه 6 ژانویه، دموکرات ها و تعدادی از جمهوری خواهان کنگره خواهان برکناری ترامپ در روزهای باقی مانده از ریاست جمهوری اش شده اند. حتی دو سناتور جمهوری خواه و هم حزبی ترامپ هم خواهان استعفای او شده اند.

یکی از سخنگویان کاخ سفید در واکنش به تلاش دموکرات ها گفته است که چنین اقدامی تنها به ایجاد تفرقه در کشور کمک خواهد کرد.

گفته می شود احتمالا ترامپ در این پرونده باز هم «رودی جولیانی» را وکیل خود خواهد کرد. سی ان ان به نقل از منابع مطلع گزارش داد که ترامپ در فکر انتخاب دو وکیل برای دفاع از وی در جلسه احتمالی استیضاح است. این منابع از رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ و «آلن درشوویتز» وکیل یهودی جنجالی به عنوان دو گزینه اصلی ترامپ برای دفاع از وی در جلسه استیضاح احتمالی خبر دادند.

گفته می شود که حضور جولیانی از هم اکنون به عنوان وکیل مدافع ترامپ در جلسه استیضاح تقریبا قطعی شده و به کارگیری درشوویتز هم در دست بررسی قرار دارد، این در حالی است که درشوویتز از پاسخ به سوال سی ان ان در این خصوص طفره رفت.

این در حالی است که «تد لو» یک نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، برای محروم کردن رودی جولیانی از وکالت وارد عمل شده و در نامه ای خطاب به کانون وکلای ایالت نیویورک، خواستار بازجویی از رودی جولیانی و محروم کردن او از وکالت شده است.

اظهارنظرها درباره استیضاح رئیس ‌جمهور آمریکا پس از رویدادهای هفته گذشته کنگره بیان می‌ شود. در این حادثه شماری از هواداران ترامپ جهت اخلال در نشست مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری به ساختمان کنگره رفتند که طی درگیری‌ های روی داده 4 تن از معترضان به همراه یک پلیس کشته شدند.

همزمان، سه روز پس از کشته شدن یک مامور پلیس در حمله مهاجمان به کنگره آمریکا،‌ پرچم آمریکا بر فراز کاخ سفید یکشنبه به صورت نیمه افراشته در آمد.

با ادامه تحقیقات پلیس فدرال آمریکا برای یافتن مهاجمان، اداره های پلیس در ایالت های ویرجینیا و واشنگتن از حضور بعضی از مامورانشان در جمع مهاجمان به کنگره خبر داده اند. اداره های آتش نشانی در فلوریدا و نیویورک هم حضور چند نفر از مامورانشان در این جمع را تایید کرده اند.

«آرنولد شوارتزنگر» بازیگر هالیوود و از فرمانداران پیشین کالیفرنیا هم در پیامی ویدیویی حمله به کنگره را به حمله نازی های آلمان به خانه ها و مکان های کسب و کار یهودیان در سال 1938 تشبیه کرد و دونالد ترامپ را «بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا» نامید.

«کالین پاول» وزیر خارجه پیشین آمریکا هم با انتقاد شدید از جمهوری خواهان اطراف ترامپ، گفت خود را شهروند آمریکا می ‌داند و هیچ همگرایی حزبی با هیچ جمهوری خواهی ندارد. او گفت: من دیگر نمی توانم خود را یک هم حزبی جمهوری خواه بنامم.

وی در گفت و گو با سی ان ان افزود: «ما اکنون سه نهاد داریم که همه شان از یک حزب هستند. ما فردی داریم (جو بایدن) که قرار است رئیس جمهور آمریکا شود، سالیان سال است که او را می‌ شناسیم. وی باعث خواهد شد که اقدامات رئیس جمهور آمریکا عقلانیت کاملا متفاوتی به خود بگیرد. ما از این وضعیت خارج خواهیم شد. دونالد ترامپ به هر حال تا هفته آینده، دیگر رئیس جمهور نخواهد بود. او هرچه زودتر برود بهتر است چه خودش تصمیم بگیرد برود، چه اینکه از طریق استیضاح کنار برود یا اینکه کناره گیری کند یا اینکه دوره اش تمام شود. وی خواهد رفت و ما دوباره شروع خواهیم کرد.»

باید یادآور شد که شماری از مسئولان ارشد دولت ترامپ پس از اعتراضات خشونت‌ آمیز روز چهارشنبه از مقام خود استعفا کرده اند. برخی از نمایندگان و سناتورهای جمهوری خواه نیز آشکارا از برکناری ترامپ سخن گفته ‌اند. به عنوان نمونه، «لیزا مورکوفسکی» سناتور جمهوری خواه آلاسکا روز جمعه خواستار برکناری فوری ترامپ شده و اعلام کرده است که هرگاه حزب جمهوری خواه راه خود را از راه ترامپ جدا نکند، او این حزب را ترک خواهد کرد.

برکناری احتمالی دونالد ترامپ از سمت خود با حمایت بیشتری در مقایسه با هر روند برکناری رئیس جمهور در تاریخ معاصر آمریکا آغاز شده است. با این وجود برکناری ترامپ از سمت خود در میان جمهوری خواهان کاملاً ناموفق است.

نگاهی به نظرسنجی های انجام شده از زمان آشوب های روز چهارشنبه در کنگره نشان می دهد که شمار چشمگیری از آمریکایی ها خواهان ترامپ از کار هستند.

بر اساس نظرسنجی ایپسوس/ ای بی سی اکثریت آمریکایی ها (56٪) می گویند ترامپ باید از سمت خود برکنار شود، در حالی که تنها 43٪ معتقدند که نباید وی را برکنار کرد.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که 50 درصد آمریکایی ها خواهان استیضاح ترامپ با استناد به متمم 25 و یا استعفای ترامپ از سمت خود هستند. اقلیت (43٪) می گویند که هیچ یک از این موارد نباید رخ دهد.

.هنگامی که دموکرات ها برای نخستین بار در ماه سپتامبر سال 2019 فرایند استیضاح ترامپ را به اتهام «سوء ‌استفاده از سمت ریاست جمهوری» آغاز کردند، برکناری وی از سمتش محبوبیت چندانی نداشت. پیش از آنکه نانسی پلوسی آغاز تحقیقات در این خصوص را اعلام کند، تنها حدود 40٪ آمریکایی ها از استیضاح و برکناری ترامپ حمایت می کردند. حدود نیمی از رای دهندگان هم مخالف بودند.

اما مجلس سنا  در نهایت رای به برائت او داد.

این واقعیت که اکنون بسیاری از آمریکایی ها خواهان برکناری ترامپ از قدرت هستند، در واقع از نظر تاریخی بی سابقه ای است.

درصد آمریکایی هایی که خواهان استیضاح بیل کلینتون پس از رابطه او با «مونیکا لوینسکی» بودند هرگز بالاتر از 40٪ نبود.

به همین ترتیب، هنگام رای گیری مجلس برای آغاز تحقیقات استیضاح در فوریه 1974، درصد آمریکایی هایی که فکر می کردند ریچارد نیکسون باید برکنار شود یا باید از سمت خود استعفا دهد، در حدود 40٪ بود.

آنچه مشخص است این است که آمریکایی ها از ترامپ پس از حوادث و پیامدهای حمله روز چهارشنبه به کنگره بسیار ناراضی هستند. ایده برکناری رئیس جمهور از سمت خود یک گام بزرگ است. بسیاری از آمریکایی ها برای برداشتن آن آماده به نظر می رسند.

بنابراین گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

در تیراندازی‌های رخ داده در جریان این شورش، دست کم 5 نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم 68 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. یکی از کسانی که در جریان حمله به ساختمان کنگره کشته شد یک افسر پلیس محافظ ساختمان کنگره بوده است و یکی دیگر نیز یک نظامی سابق در نیروی دریایی آمریکا بود.جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم این حادثه را محکوم کرد و آن را تروریست داخلی نامید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید