بررسی آلودگی هوا در کمیسیون اصل 90

کدخبر: ۳۸۵۳۵۷
اقتصادنیوز :‌جمعی از نمایندگان مجلس به همراه مسئولان مرتبط با آلودگی هوا در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس جمع شدند و به پرسش و پاسخ در مورد علل آلودگی کلان شهرها پرداخته و راهکارهای مورد نظر برای کاهش آلودگی را ارائه کردند.
بررسی آلودگی هوا در کمیسیون اصل 90

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، جلسه بررسی علل آلودگی هوای تهران عصر امروز (دوشنبه) با حضور نهادها و دستگاه های مسئول در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این جلسه نمایندگانی از سازمان محیط زیست، وزارت کشور، شهرداری، سازمان استانداردسازی و جمعی از نمایندگان مجلس حضور داشتند و علل آلودگی هوای کلان شهرها را بررسی کردند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ابتدای جلسه اظهار کرد: حق طبیعی مردم است که از هوای پاک برخوردار باشند. مردم باید بدانند که چرا هوا آلوده است به همین علت این جلسه را تشکیل دادیم تا میزان قصور دستگاه های مختلف در پاک نبودن هوا را مشخص کنیم.

سمیه رفیعی با بیان اینکه نظارت مجلس بر اجرایی شدن قانون هوای پاک مهم است، در پرسشی از نماینده پخش و پالایش وزارت نفت گفت: وضعیت بنزین یورو ۴ و یورو ۵ چگونه است؟

نماینده پخش و پالایش وزارت نفت در پاسخ به پرسش فوق گفت: مطابق مصوبه هیأت وزیران ما به وظیفه خود در خصوص توزیع بنزین یورو ۴ در پایتخت عمل کرده ایم. سازمان محیط زیست نیز پایش های خود از این مهم را انجام داده است. وزارت نفت ۸۵ درصد تأییدیه سازمان محیط زیست در خصوص توزیع بنزین یورو ۴ را اخذ کرده است. به همه تعهدات در زمینه توزیع بنزین یورو ۴ عمل شده است.

نماینده پخش و پالایش وزارت نفت افزود: در مصوبه هیأت وزیران بندی مبنی بر توزیع بنزین یورو ۵ وجود ندارد. در مورد گازوئیل نیز در همه کلان شهرها گازوئیل یورو ۴ توزیع می شود. حتی در حومه شهر تهران نیز از همین نوع گازوئیل استفاده می شود. در بعضی موارد از مُر قانونی نیز بیشتر عمل کرده ایم مثلا در شهر اصفهان دو برابر میزان مصوبه هیأت وزیران گازوئیل یورو ۴ توزیع می کنیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در پرسشی دیگر از نماینده بهینه سازی مصرف سوخت در وزارت نفت مطرح کرد: وضعیت قسمت منتهای باک خودروها با کدام دستگاه است؟

نماینده بهینه سازی مصرف سوخت گفت: مسئولیت باک خودروها با سازنده خودروها بوده و وزارت نفت هیچ دخالتی در این موضوعات ندارد. مسئولیت اصلی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

همچنین نماینده بهینه سازی مصرف سوخت در پاسخ به این پرسش که وضعیت آلودگی هوای عسلویه چگونه است، گفت: من مسئول آلودگی هوای عسلویه نیستم لطفا سوالاتی مطرح کنید که به بخش بهینه سازی مصرف سوخت وزارت نفت مربوط باشد.

وی همچنین در پاسخ به انتقادی در مورد مصرف مازوت در کلان شهر گفت: پاسخ به این پرسش نیز در حیطه کاری ما نیست. ما در نوع سوخت و ترکیب سوخت هیچ دخالتی نداریم. وظیفه ما میزان مصرف سوخت است. پرسش هایی در مورد کیفیت مصرف سوخت باید از دیگر نمایندگان و نهادها مطرح شود.

نماینده پخش و پالایش در وزارت نفت همچنین درباره میزان مصرف سوخت گفت: مصرف گاز طبیعی ما در سال ۹۹، ۵۶ میلیارد مترمکعب بوده است. این در حالی است که مصرف گاز طبیعی در سال ۹۷، ۶۳ میلیارد مترمکعب بوده است؛ یعنی از سال ۹۷ تا سال ۹۹ سه میلیارد مترمکعب افزایش مصرف گاز طبیعی داشتیم. ما روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف می کنیم. میزان مصرف گاز طبیعی در کشور ما از فصل تابستان تا فصل پاییز ۵۱۹ میلیون مترمکعب کاهش پیدا می کند. پس بیشترین مصرف مازوت نیروگاه های ما در آذرماه، دی ماه و بهمن ماه اتفاق می افتد.

نماینده پخش و پالایش وزارت نفت در مورد وضعیت نیروگاه شازند اراک گفت: این نیروگاه از اول فروردین سال ۹۹ از گاز سوخت طبیعی استفاده کرده است اما وقتی به زمستان رسیدیم ۵۰ درصد از مصرف گاز طبیعی کم شد. این نشان می دهد که شدت سرما و مدت سرما بر شبکه گازی ما تأثیر می گذارد و کیفیت سوخت ما را تغییر می دهد.

وی همچنین در خصوص کیفیت سوخت نیروگاه منتظرقائم گفت: گازوئیل به عنوان سوخت دوم در این نیروگاه استفاده می شود. این امکان وجود دارد که به این نیروگاه گازوئیل یورو ۴ عرضه کنیم اما تکلیف قانونی مبنی بر توزیع این نوع گازوئیل به این نیروگاه وجود ندارد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در پاسخ به این گفته نماینده پخش و پالایش وزارت نفت گفت: بازدیدهای حضوری ما از نیروگاه ها چیز دیگری می گوید. البته باید بگویم که مصرف مازوت یا کیفیت مصرف گازوئیل در نیروگاه ها با چشم معمولی مشخص نمی شود اما گزارش های ما می گوید که در نیروگاه منتظرقائم گازوئیلی مصرف می شود که ۶ هزار و ۵۰۰ p.p.m گوگرد وجود دارد و این ۱۲۸ برابر از حد مجاز است. در نیروگاهی در نیشابور نیز ۷۰۰ p.p.m گوگرد مصرف می شود. همه کارشناسان می دانند که گوگرد یک ماده سمی و مشکل دار است. گوگرد ماده ای است که هنگام سوخت و سوز دود حوالی نیروگاه ها را به رنگ زرد در می آورد. به گفته کارشناسان این رنگ دود زرد یک زنگ خطر جدی برای کیفیت آلودگی هواست.

در ادامه این جلسه عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به وضعیت آلودگی شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان سابق بر این دو پالایشگاه داشت که مازوت مصرف می کرد. من در مجلس نهم به خاطر مصرف مازوت به دادگستری شکایت کردم و ۱۹ مشعل مازوت سوز پلمپ شد. در همان زمان به یاد دارم که کیفیت هوای اصفهان به سرعت خوب شد اما این روزها کیفیت هوا به همان وضع سابق بازگشته است. من فکر می کنم که پالایشگاه اصفهان مازوت تولید می کند. بارها از مسئولان خواسته ام که میزان تولید مازوت توسط پالایشگاه اصفهان و همچنین میزان مصرف مازوت و همچنین میزان صادرات مازوت به صورت شفاف ارائه شود که این اتفاق نیفتاد.

نماینده پخش و پالایش وزارت نفت در پاسخ به اظهارات نماینده اصفهان گفت: از همان زمان مجلس نهم که فرمودید، تاکنون در شهر اصفهان مازوت استفاده نشده است. سوخت پالایشگاه های اصفهان مطلقا گاز طبیعی بوده است. مازوت های اصفهان به طور کامل در شش ماه اول سال به بندرعباس و پالایشگاه بوشهر فرستاده می شود تا برای صادرات استفاده شود. علت آلودگی هوای شهر اصفهان تعدد بیش از حد پالایشگاه ها، نیروگاه ها در حریم شهرها است و البته میزان سوخت خودروها، موتورسیکلت های دیزلی و حمل و نقل شهری نیز در میزان آلودگی تأثیر می گذارد.

 در پایان این بخش از جلسه نمایندگان وزارت نفت مکلف شدند که گزارش های دقیق در مورد میزان مازوت صادر شده، میزان مازوت ذخیره شده و همچنین مازوت مصرف شده در مورد هر پالایشگاه را به تفکیک به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بدهند.

در ادامه جلسه سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، درباره پرسش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس مبنی بر اقدامات انجام شده در راستای توزیع بنزین یورو ۵ گفت: به طور کلی ما یک قانون ارتقای کیفی خودرو در دست داریم. این قانون مکلف کرده بود که از یک سال پیش خودروهای متناسب با بنزین غیر از یورو ۵ دیگر تولید نشوند و اگر تولید شدند شماره گذاری این خودروها صورت نگیرد. این قانون با یک سال تأخیر انجام شد. در واقع از ابتدای سال ۹۹ همه خودروسازها مکلف شدند خودروهای متناسب با بنزین یورو ۵ تولید کنند.

معمارباشی در پاسخ به انتقاداتی در مورد خودرو وانت زامیاد گفت: زامیاد یورو ۴ است. ما برای یورو ۵ کردن خودروهای زامیاد نیازمند همکاری های بین المللی بودیم چرا که موتورهای این خودروها خارجی است. متأسفانه به علت شرایط تحریمی همکاری های بین المللی صورت نگرفت. اگر می خواستیم خودرو زامیاد را یورو ۵ کنیم این شرکت برای همیشه قراردادش را با ما قطع می کرد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به میزان آلودگی موتورسیکلت ها گفت: آلایندگی موتورسیکلت ها در تهران از خودروها بیشتر است. از طرف دیگر اقشاری که از این موتورسیکلت استفاده می کنند منابع درآمدی خوبی ندارند پس دولت وظیفه دارد که در خصوص ارتقای سطح کیفیتی این موتورسیکلت ها اقدامات جدی انجام دهد.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره اقدامات انجام شده برای موتورسیکلت های برقی اظهار کرد: مشکل موتورسیکلت های برقی فروش آن هاست. ما در تولید این نوع موتورسیکلت ها هیچ مشکلی نداریم. هم اکنون ۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی تولید شده داریم که مشتری ندارد چرا که قیمت موتورسیکلت های برقی سه برابر موتورسیکلت های بنزینی است. در تمام دنیا دولت ها برای موتورهای برقی یارانه در نظر می گیرند؛ این در حالی است که در کشور ما چنین یارانه ای در نظر گرفته نشده است. بنابراین مردم قدرت خرید موتورسیکلت برقی ندارند. البته دولت یک بسته حمایتی برای خرید موتورسیکلت های برقی در سال ۹۷ تدوین کرد اما این طرح به خاطر تبعات مالی مصوب نشد.

وی همچنین در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان در مورد از رده خارج کردن موتورسیکلت های فرسوده گفت: ما تصمیم گرفتیم که براساس سن خودروها و موتورسیکلت ها این دستگاه ها را فرسوده و از رده خارج اعلام کنیم اما دیوان عدالت اداری این تصمیم ما را به حالت تعلیق درآورد چرا که معتقد بود نمی توانیم براساس سن یک موتورسیکلت یا خودرو آن را از رده خارج کنیم. شایان ذکر است که تا قبل از ممنوعیت واردات خودرو یعنی در سال ۹۷، خودروهای فرسوده براساس سن اسقاط می شدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید