بایدن: دونالد ترامپ عامل شورش مسلحانه در کنگره آمریکا بود

کدخبر: ۳۸۵۹۷۴
رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با صدور بیانیه‌ای رخدادهای هفته گذشته در مقابل کنگره را یک شورش مسلحانه برنامه‌ریزی شده توصیف کرد که به تحریک ترامپ انجام گرفت.
بایدن: دونالد ترامپ عامل شورش مسلحانه در کنگره آمریکا بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا امروز (پنجشنبه) در بیانیه‌ای، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را به تحریک شورش‌های ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) در مقابل ساختمان کنگره در «واشنگتن دی سی» متهم کرد.

خبرگزاری روسی «تاس» در این خصوص گزارش کرد، وی در بیانیه خود که بر روی وب‌سایت رسمی گذار قرار داده بود، نوشت: «هفته گذشته، ما شاهد حمله بی‌سابقه به دموکراسی بودیم. چنین چیزی (شورش طرفداران ترامپ مقابل کنگره آمریکا) را در تاریخ ۲۴۴ ساله ملت خود شاهد نبودیم».

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با مجرمانه خواندن این شورش‌های کنگره ادامه داد: «این حمله مجرمانه برنامه‌ریزی شده و هماهنگ شده بود که افراط‌گرایان سیاسی و تروریست‌های داخلی انجام شد که توسط رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ تحریک به خشونت شده بودند».

وی رخدادهای هفته گذشته مقابل کنگره آمریکا را یک «شورش مسلحانه علیه ایالات متحده آمریکا» توصیف کرد و گفت: «آنهایی که مسئول هستند باید مجازات شوند».

ترامپ که از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ماه) از تریبون‌های مختلف برای مطرح کردن ادعای بدون سند تقلب گسترده در انتخابات استفاده می‌کرد و در نهایت اظهارات وی به خشونت‌های هفته گذشته در مقابل کنگره آمریکا و کشته شدن دست‌کم پنج نفر منجر شد، بامداد امروز (پنجشنبه) پس از تصویب طرح استیضاحش در مجلس نمایندگان آمریکا تلاش کرد تا خود را از نقش داشتن در خشونت‌های هفته گذشته مبرا کند.

وی در پیامی ویدئویی خواستار مجازات مهاجمان به ساختمان کنگره شد و گفت: «تهاجم به کنگره ایالات متحده، به قلب جمهوری ما حمله کرد. این حمله میلیون‌ها آمریکایی را خشمگین و وحشت‌زده کرد. میخواهم بسیار شفاف باشم، من صراحتاََ خشونتی را که هفته قبل شاهدش بودیم، محکوم می‌کنم».

ترامپ ضمن بیان اینکه خشونت و یاغی‌گری هیچ جایی در آمریکا ندارد، اظهار داشت: «خشونت اوباش، مخالف هر چیزی است که من به آن باور دارم و مخالف هر چیزی است که جنبش ما داعیه‌دار آن است. هیچکدام از طرفداران واقعی من نمی‌توانند هرگز خشونت سیاسی را تأیید کنند. هیچ طرفدار واقعی من نمی‌تواند هرگز به اجرای قانون بی‌اعتنایی کند. هیچ طرفدار واقعی من هرگز نمی‌تواند شهروندان خود را تهدید کرده یا آزاد دهد».

تلاش رئیس‌جمهور کنونی آمریکا برای نشان دادن چهره‌ای حامی قانون و مخالف حمله به کنگره در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه طرح استیضاح او را با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف تصویب کرد تا به به اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شود که در دوره حضورش در کاخ سفید، دو بار استیضاح می‌شود.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند که در نتیجه آن پنج نفر جان خود را از دست دادند و آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد یک نیروی امنیتی پلیس آمریکا نیز چند روز پس از حوادث کنگره خودکشی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید