دستور ترامپ برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران؟

کدخبر: ۳۸۶۳۴۹
یک استاد دانشگاه آمریکا به خبر فوری گفت: بعید می‌دانم جنگ داخلی دوم در شرایط کنونی در آمریکا به وقوع بپیوندد. هیچ حرکتی توسط اکثریت مطلق آمریکایی‌ها مشاهده نشده که نشان دهد آنها علاقه ای به پذیرش این گزینه دارند.
دستور ترامپ برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، اوضاع داخلی آمریکا هرلحظه وخیم‌تر می‌شود. در حالیکه طرفداران ترامپ تهدید کرده اند که در صورت استیضاح او به خیابان ریخته و حتی قیام می‌کنند، دموکرات‌ها سخت به دنبال این هستند که رئیس جمهور جنجالی را استیضاح و برای همیشه از پست‌های سیاسی محروم کنند.

بسیاری این اتفاقات را در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه دانسته‌اند. در حالیکه برخی از انقلاب دوم در آمریکا سخن گفته و شرایط را با سال 1776 مقایسه می‌کنند .

برخی دیگر اوضاع آمریکا را بیشتر شبیه سال  1861 و وقوع جنگ‌های انفصال می‌دانند.

اما نظر کارشناسان آمریکایی درباره شرایط داخلی آمریکا چیست؟ در همین زمینه مصاحبه‌ای را با یکی از اساتید آمریکایی دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی داشته‎ایم.

پروفسور وینسنتو فرارو، تحلیلگر غربی و استاد علوم سیاسی کالج هیلوویکی است که از سال 1976 تدریس را آغاز کرده است.

زمینه تخصصی او تغییرات روابط بین المللی از زمان جنگ سرد به بعد است اما تحقیقاتی را هم در زمینه سیاست جهانی، سیاست خارجی آمریکا و اقتصاد بین‌المللی دارد. پروفسور فرارو مدتی به عنوان مشاور علمی برای انجمن ملل متحد ایالات متحده و برنامه توسعه سازمان ملل متحد مشغول فعالیت بود.

پروفسور، همانطور که می‌دانید شرایط داخلی آمریکا به طرز عجیبی در حال بدتر شدن است. درحالیکه طرفداران دونالد ترامپ تهدید به شورش کرده اند، دموکرات‌ها به دنبال استیضاح و عزل رئیس جمهور آمریکا هستند. در این بین، بسیاری معتقدند کار ترامپ تمام است. برخی حتی از این گفته اند که او اکنون عملا در کاخ سفید محصور شده و منتظر تقدیر خویش است. اکنون نظر شما چیست؟ آینده سیاسی دونالد ترامپ چه می‌شود؟ آیا او توسط سنا استیضاح می‌شود؟ آیا توسط مایک پنس (معاونش) و اعضاء کابینه‌ عزل می‌شود و یا خود استعفا می‌دهد؟

شرایط آمریکا به صورت شگفت‌انگیزی ناپایدار است. از این رو من نمی‌توانم پیش بینی درستی از آینده و شرایط داشته باشم. من مطمئنم که مجلس نمایندگان در کنگره به استیضاح ترامپ رای خواهند داد. اما بعید می‌دانم که سنا تمایلی به تایید استیضاح ترامپ داشته باشد، چرا که بیش از 9 روز به پایان دوره ریاست جمهوری او باقی نمانده است. اگر سنا به استیضاح ترامپ رای دهد حتی بعد از رئیس جمهوری هم می‌تواند محکوم شده و برای همیشه از پذیرش شغل دولتی یا مقام سیاسی منع شود. البته این بار احتمال پذیرش سنا و تایید استیضاح ترامپ به مراتب بیشتر از استیضاح سال گذشته است اما اینکه 67 سناتور به استیضاح رئیس جمهور رای مثبت دهند بسیار بعید است. همانطور که گفتم بیشتر سناتورها ترجیح می‌دهند خود را به دردسر نیندازند. آنها معتقدند کمتر از دو هفته دیگر رئیس جمهور عوض می‌شود و برای همیشه خطر ترامپ از بین می‌رود.

در مورد عزل توسط مایک پنس یا استعفا چه فکری می‌کنید؟

بسیار بعید است مایک پنس و اعضاء کابینه به عزل رئیس جمهور رای مثبت دهند. اما در مورد استعفا باید بگویم در صورت تحقق، بدون شک بهترین راه حل و خردمندانه ترین کنش سیاسی ترامپ برای خروج از این وضعیت خواهد بود. با این حال، شخصیت او و غرور و منیّتش به نحوی است که مانع این اقدام او خواهد شد.

آیا می‌توان حتی در صورت عزل ترامپ از پایان جنبش او سخن گفت؟ برخی معتقدند ترامپیسم وارد سنت فکری – اجتماعی آمریکا شده و دیگر این جامعه را رها نمی‌کند. آیا این تحلیل درست است؟ آیا ترامپ دیگر از عرصه سیاسی ایالات متحده حذف نخواهد شد؟

جریان راست افراطی ( یا به قول شما ترامپیسم) یک جریان نسبتا قدیمی در ایالات متحده است. این جریان آمریکای چند صدایی را نمی‌پذیرد و با تکثر نژادها، اقوام و مذاهب در این کشور مخالف است. این جریان نژادپرست به خصوص با ورود اونجلیست‌ها (مسیحیان انجیلی) (درباره این گروه اینجا بخوانید) رنگ جدیدی به خود گرفته و سازمان‌بندی قدرتمندی گرفته است. به همین دلیل حتی با رفتن ترامپ، این جریان همچنان تداوم می‌یابد. منتها پرسش این است که آیا هیچ رهبری به قدرت ترامپ می‌تواند این جریان را هدایت کند؟ در واقع، شخصیتی هست که بتواند جایگزین ترامپ شود؟

ترامپ از جهات مختلف شبیه بنیتو موسولینی (رهبر فاشیسم ایتالیا) است که در دهه 20 میلادی به قدرت رسید. اما نباید فراموش کرد که هیتلر دقیقا چندی بعد موسولینی را الگو قرار داد و بهتر از او توانست چهره‌ی یک رهبر ایدئولوژیک مقتدر را به نمایش بگذارد و رهبر واقعی جریانات فاشیستی شود. اما به نظر من، در آمریکای معاصر هیچ شخصیتی نیست که بتواند جانشین ترامپ باشد (آنطور که هیتلر جانشین موسولینی شد و گوی سبقت را از او ربود).

با این حال، فضا برای ظهور چنین شخصیتی وجود دارد. فضای آشوب زده و به هم ریخته و درهم و برهم کنونی، آمریکا را زمین حاصلخیزی برای ظهور چنین شخصیتی کرده است.

آیا آمریکا وارد جنگ داخلی می‌شود؟

بعید می‌دانم جنگ داخلی (انفصال) دوم در شرایط کنونی در داخل  آمریکا به وقوع بپیوندد. هیچ حرکتی توسط اکثریت مطلق آمریکایی‌ها مشاهده نشده که نشان دهد آنها علاقه ای به پذیرش این گزینه دارند.

به نظر می‌رسد در این مورد خیلی بدبین نیستید. به نظر شما این اعتراضات به زودی تمام می‌شود؟

به نظر من در دو سال آینده اقتصاد آمریکا بر مشکلات خود غلبه خواهد کرد. شما شاهد خواهید بود که احیاء اقتصاد چگونه باعث از بین رفتن احتمال جنگ داخلی در آمریکا و گرایش به آن می‌شود.

در ادبیات سیاسی، دونالد ترامپ را نماد یک سیاستمدار غیر قابل پیش‌بینی می‌دانند. همانطور که شما نیز بارها گفته‌اید هر تصمیمی از جانب این شخص عجیب ممکن است. بسیاری معتقدند شاید در این چند روز باقی مانده، رئیس جمهور آمریکا دست به یک تصمیم عجولانه و یا دیوانه وار بزند. نوعی جنگ یا کودتا با کمک طرفدارانش از جمله گزینه‌هایی است که مطرح می‌شوند.  نظر شما چیست؟ دونالد ترامپ چه اقدامی خواهد کرد؟

من در مورد اقدامات احتمالی دونالد ترامپ در این روزها بسیار نگران هستم. ترس بزرگ من این است که ترامپ دستور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بدهد. ترامپ می‌داند این کار باعث نابودی برجام شده و هرگونه امکان بازگشت به آن را از بین می‌برد. این دقیقا چیزی است که او و نتانیاهو می‌خواهند. به نظر من ایران در این برهه باید با عقلانیت کار خود را پیش برده و باعث تحریک دشمنانش نشود. البته معتقدم دولت ایران نیز به خوبی در این مسیر در حال حرکت است. من کاملا تحت تاثیر دیسیپلین دولت کنونی ایران قرار گرفته‌ام که دم به تله‌ی تندروهای آمریکا نمی‌دهد.

آیا واقعا ترامپ دستور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را می‌دهد.

 { او قادر به صدور چنین دستوری است} اما مساله این است که اعتبار او در این مدت به شدت کم شده و از این رو بعید است در صورت صدور فرمان، سران ارتش و یا حتی معاون اولش این تصمیم او را بپذیرند و به آن گردن نهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید