ترامپ عامل بی‌اعتمادی اروپا به آمریکا

کدخبر: ۳۸۷۰۶۵
روزنامه گاردین با استناد به یک مطالعه جدید نوشت، با گذشت چهار سال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ اکنون تعداد بیشتری از اروپایی ها بر این باورند که آمریکا دیگر قابل اعتماد نیست.
ترامپ عامل بی‌اعتمادی اروپا به آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: اکثر اروپایی ها اکنون بر این باورند که نظام سیاسی آمریکا فروپاشیده و چین در یک دهه آتی ابر قدرت جهان خواهد بود و جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا نخواهد توانست کاهش وجهه کشورش در عرصه جهانی را متوقف کند.

بر اساس تحقیقات شورای روابط خارجی اروپا، در حالی که بسیاری از پیروزی بایدن در انتخابات نوامبر استقبال می کنند بیشتر اروپایی ها احساس می کنند بعد از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ ، دیگر نمی توانند به آمریکا اعتماد کنند.

مارک لئونارد رئیس این اندیشکده اروپایی افزود: اروپایی ها بایدن را دوست دارند اما فکر نمی کنند که آمریکا به نقش رهبری جهان باز گردد. وقتی جورج دبلیو بوش رئیس جمهورآمریکا بود آنها درباره این که آمریکا چگونه از قدرت خود استفاده خواهد کرد دچار اختلاف نظر بودند. اکنون با ورود بایدن به کاخ سفید آنها درباره این که آیا آمریکا اصلا قدرتی دارد یا نه، دچار اختلاف نظر شده اند.

گاردین نوشت: نظرسنجی از هزار و ۵۰۰ نفر از مردم در ۱۱ کشور اروپایی در پایان سال گذشته میلادی نشان داد که تغییر احساسات اروپا نسبت به آمریکا به دلیل ریاست جمهوری ترامپ باعث عدم تمایل به حمایت از واشنگتن در اختلافات احتمالی بین المللی شده است.

دستکم نیمی از پاسخ دهندگان در این نطرسنجی احساس می کردند که دولت شان باید در هر گونه اختلاف بین آمریکا و چین بی طرف باشد و این در حالی بود که کمتر از ۴۰ درصد در هر یک از این کشورها گفتند که از واشنگتن در مواضع اش در مقابل روسیه حمایت خواهند کرد.

ایوان کراستیف رئیس مرکز مردم نهاد راهبردهای لیبرال در شهر  صوفیه بلغارستان و از اعضای اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا  گفت: واضح است که دمدمی مزاجی ترامپ گرایشات اروپا به آمریکا را تغییر داده است و اکثر اروپایی ها اکنون درباره ظرفیت آمریکا برای شکل دادن به جهان تردید دارند. این امر باعث شده بسیاری از مردم اروپا خواستار نقش مستقل اتحادیه اروپا در جهان باشند.

لئونارد و کراستیف در گزارش تحقیقاتی خود اشاره می کنند در حالی که بیش از ۶۰ درصد کسانی که در نظرسنجی شرکت داشتند بر این باور بودند که آمریکا اکنون دچار «فروپاشی» شده است بیشتر آنها نظر مثبت تری نسبت به نظام سیاسی کشور خود و اتحادیه اروپا داشتند.

این تحقیقات نشان داد که ۵۱ درصد از افرادی که از آنها نظرسنجی شده موافق این امر نیستند که آمریکا دردولت بایدن می تواند اختلافات داخلی را حل کند و به دنبال رفع مسائل بین المللی از جمله تغییرات آب و هوایی، صلح خاورمیانه، روابط با چین یا امنیت اروپا باشد.

همزمان با احساسات گسترده تر در بین اروپایی ها درباره افزایش برتری چین در جهان، ۷۹ درصد در اسپانیا، ۷۲ درصد در پرتغال، ۷۲ درصد در ایتالیا،۶۳ درصد در فرانسه گفتند که فکر می کننند چین دریک دهه آینده جای آمریکا را به عنوان ابر قدرت جهان خواهد گرفت.

 ۳۲ درصد همه پاسخ دهندگان و ۵۳ درصد از پاسخ دهندگان در آلمان احساس می کردند که بعد از رای دادن به ترامپ، آمریکا دیگر قابل اعتماد نیست.

فقط ۱۰ درصد، آمریکا را شریک امنیتی «قابل اعتماد» که همواره از امنیت اروپا حفاظت خواهد کرد، ارزیابی کردند و دستکم ۶۰ درصد در هر یک از  کشورهای اروپایی تحت این تحقیق گفتند تردید دارند که کشورشان بتواند در بروز بحران ها به آمریکا اعتماد کند.

نویسندگان این تحقیقات گفتند تبعات ژئوپلتیکی این تغییر رویکرد بسیار قابل ملاحظه است: دو سوم افرادی که در نظرسنجی ها شرکت داشتند گفتند اکنون بسیار مهم است که اروپا به دنبال دفاع از خود باشد. این عده ۷۲ درصد در پرتغال، ۷۱ درصد در سوئد، ۷۰ درصد در فرانسه و ۶۹ درصد در لهستان را شامل می شد.

بین ۳۸ تا ۴۸ درصد از پاسخ دهندگان در ۷ کشور اروپایی مورد مطالعه بر این باور بودند که اتحادیه اروپا باید موضع بین المللی سختگیرانه تری در حوزه های تجاری، مالیات و مقررات اتخاذ کند و برقراری ارتباط مثبت با آلمان را مهم تر از ارتباط با آمریکا ارزیابی کردند.

این نتایج نشان داد از بین ۹ کشور از  ۱۱ کشور شامل دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و سوئد بیشتر مردم (۴۸ درصد) نظام سیاسی اتحادیه اروپا را تا حدی یا کاملا عادلانه توصیف کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید