عجیب‌ترین اقدام ترامپ یک روز مانده به تحلیف جو بایدن

کدخبر: ۳۸۶۹۲۳
در یکی از عجیب‌ترین اقدامات دولت ترامپ، در حالی که تنها یک روز به مراسم تحلیف جو بایدن باقی مانده است، سرپرست موقت وزارت دفاع آمریکا دستور داده است تا مایکل الیس به استخدام آژانس جاسوسی درآید.
عجیب‌ترین اقدام ترامپ یک روز مانده به تحلیف جو بایدن
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، ترامپ در آخرین روزهای کاری‌اش تحرکات خود را در دو بخش سیاست داخلی و خارجی افزایش داده است. در یکی از عجیب‌ترین اقدامات دولت ترامپ، در حالی که تنها یک روز به مراسم تحلیف جو بایدن باقی مانده است، سرپرست موقت وزارت دفاع آمریکا دستور داده است تا مایکل الیس به استخدام آژانس جاسوسی درآید. داستان زمانی عجیب می‌شود که این فرد یکی از وفادارترین نیروها به ترامپ به حساب می‌آید و دولت بایدن نمی‌تواند او را اخراج کند و تنها می‌تواند پست او را تنزل دهد و در جایی غیر مهم به کار گمارد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آژانس امنیت ملی آمریکا موسوم به «NSA» در یک گام بلند، وفادارترین نیروی ترامپ را به‌کار گرفته است. این امر به دستور سرپرست وزیر دفاع آمریکا صورت گرفته است.

کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده به ژنرال پال ناکاسونه، مدیر آژانس جاسوسی دستور داده بود تا ساعت ۶ عصر شنبه مایکل الیس را به‌عنوان مشاور این نهاد جاسوسی به کار گیرد. در این بازه زمانی که اولتیماتوم داده شده بود، هیچ خبری از این مورد پخش نشد و همه چیز در سکوت و تاریکی قرار داشت تا اینکه روز یکشنبه آژانس امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی وفادار ترامپ در این نهاد به کار گرفته شده است. در این بیانیه تاکید شده است که این سازمان با الیس به پیش می‌رود. البته او هنوز سوگند نخورده است و معلوم نیست که این امر چه زمانی رخ خواهد داد. الیس متهم است در یکی از مهم‌ترین تصمیمات دولت ترامپ دست داشته و آن نیز تلاشش برای ممانعت از انتشار کتاب جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ بوده است. تصمیم اخیر هم با فشار متحدان الیس صورت گرفته تا وی پیش از مراسم تحلیف دولت بایدن به این سمت مهم گماشته شود. حالا اما با این اقدام، اخراج الیس از این آژانس سخت می‌شود؛ اما دولت بایدن می‌تواند پست سازمانی او را تقلیل دهد و در جایی کم اهمیت به‌کار گیرد. در این زمینه تیم انتقالی بایدن هنوز اظهار نظری نکرده است. یک مقام ارشد در شورای امنیت ملی و وکیل ارشد سابق جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان می‌گوید که الیس از ماه‌ها قبل برای کار در این نهاد جاسوسی درخواست داده بود. اما به گفته منابع آگاه او در روند تایید سه نامزد نهایی، امتیاز خوبی دریافت نکرد و از دور رقابت کنار گذاشته شد. با این حال، مقامات کاخ سفید گفتند که وزارت دفاع دستور داد که این وزارتخانه مایل است این فرد در این آژانس به کار گرفته شود.

منصوب یک فرد غیرنظامی در مناصب خدمات عمومی دارای یک روش پیچیده‌ای است که نیازمند تاییدیه‌های گوناگون از نهادهای مختلف است. این در حالی است که درباره الیس، دفتر مدیریت پرسنل این سازمان جاسوسی تشخیص داد که برای به‌کار گرفتن وی در پست مشاوره نیاز به طی کردن مراحل رسمی ندارد. اما به گفته کارشناسان، یک مشاور می‌تواند روند کار این سازمان را آهسته کند. به گفته منابع آگاه، اگرچه ژنرال ناکاسونه از انتخاب الیس خشنود نیست، اما روند به‌کارگیری وی را آهسته یا متوقف نکرد. در پنتاگون نیز میلر از اینکه انتخاب الیس در گذشته تا این حد آهسته پیش رفته، بسیار عصبانی بوده است. برای همین یک منبع آشنا به موضوع به واشنگتن پست فاش گفته است سرپرست وزارت دفاع به‌طور رسمی خود وارد صحنه شده و دستور به‌کارگیری این فرد وفادار به ترامپ را داده است.

وفاداران به ترامپ؛ مستندات استیضاح

دفاع از وفاداران دستگیرشده ترامپ که در حمله به کاپیتول هیل نقش داشتند، می‌تواند در روند استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا نقش تاثیرگذاری داشته باشد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در دو هفته‌ای که از حمله یک گروه خشمگین وفادار به ترامپ به کاپیتول هیل می‌گذرد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هیچ نشانه‌ای از اینکه وی در این حمله مسوول و دخیل بوده، نشان نداده است. درحالی‌که در دو قرن گذشته این بدترین حمله به کنگره در تاریخ ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید. در این راستا وفاداران به ترامپ سعی در انحراف موضوع دارند و افراد دیگر را دخلی در موضوع می‌دانند. برای مثال آنها می‌گویند که گروه‌هایی همچون گروه ضدفاشیست چپ افراطی و فعالان جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» در این حمله نقش داشته‌اند و حتی برخی از آنها کار را تا جایی پیش برده‌اند که با طرح یک تئوری توطئه‌آمیز و مبهم، مایک پنس را مسوول این حمله معرفی کرده‌اند.

اما یک گروه که نامش مطرح شده، مشخصا از ترامپ الهام گرفته و به کاپیتول هیل حمله کرده است: برخی از افرادی که در این زمینه دستگیر شده‌اند از وفاداران خیابانی ترامپ به حساب می‌آیند. در برگه‌های بازجویی و گفت‌وگوهای دادگاه‌ها دست‌کم ۴ نفر از آنها گفته‌اند که از هواخواهان ترامپ هستند و وقتی ندای ترامپ را برای کمک شنیدند به واشنگتن آمدند تا کمک حال وی باشند.

در چند روز گذشته یک آتش‌نشان بازنشسته که متهم به حمله به نیروهای پلیس کاپیتول هیل شده، به دادگاه گفته است که به دستور ترامپ وارد کاپیتول هیل شده است. او گفته است که وقتی ندای ترامپ را شنید، تصمیم گرفت وارد عمل شود.

یک مرد ویرجینیایی هم به اف‌بی‌آی گفته است که او و پسرعمویش پس از اینکه ترامپ گفته بود وقت تسخیر خیابان پنسیلوانیا است، وارد عمل شده‌اند. یکی از مدافعان گروه «QAnon» که لباس وایکینگ‌ها را پوشیده بود، ترامپ را مقصر در این زمینه معرفی کرد و در نظر داشت از کاخ سفید عفو بگیرد. در این زمینه وقتی که از او پرسیده شد، آیا رئیس‌جمهوری را مقصر حمله به کنگره می‌دانید، او گفت: «صد در صد!»

چهارشنبه گذشته، ترامپ برای بار دوم استیضاح شد و حالا قرار است در مورد رئیس‌جمهوری که تنها یک روز از عمر کاری‌اش باقی مانده است، در سنا تصمیم گرفته شود. از دید مجلس نمایندگان که در دست اکثریت دموکرات‌ها بوده، ترامپ عامل اصلی تحریک به حمله شناخته شده است. حالا سخنان و شواهدی که دادگاه به دست آورده است، می‌تواند به‌عنوان دلایل قابل‌قبول برای این استیضاح مطرح شود.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که برخی از مقامات نسبت به اعتراضات خشونت‌آمیز در سراسر آمریکا هشدار داده‌اند. به گزارش الجزیره، در واکنش به اعتراضات برنامه‌ریزی‌شده در حمایت از رئیس‌جمهور شکست‌خورده آمریکا در انتخابات، ماموران مجلس ایالتی در سراسر آمریکا به حالت آماده باش درآمده‌اند. در بیش از ده ایالت در آمریکا، پس از هشدار اف‌بی‌آی درباره تظاهرات مسلحانه در سراسر آمریکا، نیروهای گارد ملی برای تامین امنیت وارد ساختمان‌های قانون‌گذاری ایالتی در چند ایالت شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند که گروه‌های راست افراطی و ملی‌گرایان سفیدپوست می‌توانستند با شورش مرگبار خود در روز یکشنبه در مراکز ایالت‌ها، داستان تلخ ششم ژانویه را رقم بزنند. در این راستا مقامات امنیتی گفته بودند که اعتراضات روز یکشنبه می‌توانست یک نقطه اشتعال بزرگ باشد؛ زیرا جنبش ضد دولتی «بوگالو» قصد داشتند در هر ۵۰ ایالت تجمع‌هایی را برگزار کنند. مراکز ایالت‌های چرخشی، جایی که ترامپ اتهامات خود را متوجه آنها کرده است، در حال حاضر هم در بالاترین سطح آماده باش قرار گرفته‌اند. اما با این حال در روز یکشنبه تنها در چند نقطه کوچک تظاهرات ضددولتی برگزار شد. در اوهایو ده‌ها نفر با حمل اسلحه‌های بزرگ خودشان در بیرون از ساختمان قانون‌گذاری ایالتی تجمع برگزار کردند. در کاپیتول میشیگان نیز تنها چند ده نفر حضور پیدا کردند و دور تا دور فنس‌های ساختمان ایستادند. البته چند نفر از این افراد مسلح بودند. در این شرایط به نظر می‌رسد تا پایان روز مراسم تحلیف همچنان سطح امنیتی بالا باشد، چنانچه شهردار واشنگتن درخواست کرده است تا بیست و چهارم ژانویه شرایط فوق‌العاده در این شهر باقی بماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید