مواضع آلمان در روابط با دولت جدید آمریکا تغییر می‌کند؟

کدخبر: ۳۸۲۲۳۲
وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه گفت با روی‌کارآمدن «جو بایدن» و آغاز بکار دولت جدید در آمریکا، برلین همچنان بر مواضع اصولی خود در مناسباتش با واشنگتن پافشاری خواهد کرد.
مواضع آلمان در روابط با دولت جدید آمریکا تغییر می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دولت آلمان در حالی منتظر تغییر قدرت در کاخ سفید و شروع جدید در روابط دو سوی اقیانوس اطلس است که با وجود اختلافات اساسی بین برلین و واشنگتن چشم انداز روشنی برای این مناسبات دیده نمی شود.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان امروز (دوشنبه) تاکید کرد که کشورش حتی پس از تغییر قدرت در کاخ سفید ، نمی خواهد در اختلاف با ایالات متحده بر سر مسائلی مانند خط لوله نورد استریم ۲ کوتاه بیاید.

این سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) در گفت و گو با خبرگزاری د.پ.آ. آلمان گفت: اگر قرار باشد در آینده فقط کاری را انجام دهیم که واشنگتن می خواهد، دیگر نیازی نیست که در مورد حاکمیت اروپا صحبت کنیم. وی با اشاره به جایگزینی «جو بایدن» در کاخ سفید از بیستم ژانویه (اول بهمن) تاکید کرد که دولت آلمان موضع خود را در مورد خط لوله نورد استریم تغییر نخواهد داد.

در حالی که خط لوله انتقال گاز از روسیه به آلمان که ۱۲۰۰ کیلومتر طول دارد ۹۴ درصد پیشرفت داشته است، ایالات متحده همچنان در تلاش برای جلوگیری از اتمام آن با اعمال تحریم است و شرکت های آلمانی را تهدید می کند. آمریکایی ها علت این اقدام را اینگونه توجیه می کنند که شرکای اروپایی آنها بیش از حد به گاز روسیه وابسته می شوند. از طرف دیگر طرفداران این خط لوله، ایالات متحده را متهم می کنند که فقط می خواهد گاز مایع خود را در اروپا بهتر بفروشد.

این در حالی است که بایدن نیز همانند ترامپ مخالف این خط لوله است. وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به این موضوع گفت که در آینده مسائلی نیز وجود خواهد داشت که در مورد آنها بین اروپا و آمریکا دیدگاه متفاوتی وجود داشته باشد. اما «مهم این است که ما در مورد موضوعات اصلی استراتژیک و ژئوپلیتیک یک خط مشترک داشته باشیم و در یک سمت میدان باشیم.»

در طول چهار سال زمامداری ترامپ ، روابط آلمان و آمریکا به دلیل موضوعات بحث برانگیز بسیاری از جمله مناقشات در مورد تامین هزینه های دفاعی ناتو، به سطح پایینی رسیده و اکنون دولت فدرال امیدوار به آغاز دوره ای جدید است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید