قصد نتانیاهو برای تصویب ساخت چند هزار واحد صهیونیست‌نشین پیش از دوره بایدن

کدخبر: ۳۸۲۲۰۸
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد پیش از اتمام دولت فعلی آمریکا و روی کار آمدن رئیس‌جمهور دموکرات در این کشور، ساخت چند هزار واحد صهیونیست‌نشین در کرانه باختری را تصویب کند.
قصد نتانیاهو برای تصویب ساخت چند هزار واحد صهیونیست‌نشین پیش از دوره بایدن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سازمان صهیونیستی «شورای عالی برنامه‌ریزی برای یهودا و سامریه» (کرانه باختری)، قصد دارد تا پیش از تاریخ بیستم ژانویه و اتمام ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا، ساخت چند هزار واحد صهیونیست‌نشین در کرانه باختری را تصویب کند.

روزنامه «جروزالم‌پست» به نقل از مسئولان شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری گزارش داد که مصوب شدن ساخت واحدهای جدید بسیار محتمل است و با اینکه هنوز تاریخ دقیقی برای آن تعیین نشده اما احتمالا روز پنجشنبه خواهد بود.

آمارهای این روزنامه نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ فعلا ساخت ۲۹۷۸۰ واحد در شهرک‌های اسرائیلی در اراضی خصوصی فلسطینیان را به تصویب رسانده و این در حالی است که در چهار سال پایانی دولت «باراک اوباما»، این رقم ۱۱۷۵۸ واحد بود.

بر اساس این گزارش، به دلیل اینکه هنوز دستورکار نشست شورای ساخت‌وساز شهرک‌ها منتشر نشده، تعداد دقیق واحدهایی که قرار است برای احداث تصویب شوند مشخص نیست، اما روال معمول این است که در هر جلسه ساخت چند هزار واحد به تصویب رسیده است.

به نوشته جروزالم‌پست، کابینه تل‌آویو در سال جاری میلادی فعلا ۸۹۶۳ واحد را برای ساخت در کرانه باختری تصویب کرده و اگر احداث ۳۱۹۶ واحد در شهرک «معالی آدومیم» واقع در قدس شرقی را نیز به آن اضافه شود، به رقم بی‌سابقه ۱۲۱۵۹ واحد در یک سال افزایش می‌یابد.

این در حالی است که ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری فلسطین از سوی جامعه جهانی نقض قوانین و منشور سازمان ملل متحد معرفی شده و شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها طی قطعنامه‌های مختلفی از رژیم صهیونیستی خواسته ساخت این شهرک‌ها را متوقف کند. طبق قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان هرگونه شهرک‌سازی در داخل مرزهای ۱۹۶۷ کرانه باختری غیرقانونی است.

چند هفته پیش نیز «زیوی هاوزر» رئیس کمیته امور خارجی و نظامی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) طرحی را ارائه کرد که تل‌آویو را ملزم می‌کند قبل از هرگونه خروج از کرانه باختری، همه‌پرسی سراسری برگزاری کند.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی قصد داشت با حمایت‌های دولت ترامپ، سی درصد از کرانه باختری را به دیگر بخش‌های فلسطین اشغالی ملحق و آن را رسماً اشغال کند اما در پی سازش دو کشور عربی امارات عربی متحده و بحرین با این رژیم، طرح مذکور فعلا به تعویق افتاده است.

با این حال، «آیلت شاکد» وزیر پیشین دادگستری این رژیم و معاون حزب یامینا می‌گوید با وجود تمرکز کابینه روی حل مشکلاتی چون همه‌گیری ویروس کرونا و بحران اقتصادی، اما اجرای طرح اشغال سی درصدی کرانه باختری هنوز در دستور کار حزب آنها قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید