مرکز تحقیقاتی آبزرور: هرگونه درگیری با ایران اقتصاد امارات را دهه‌ها به عقب برمی‌گرداند

کدخبر: ۳۸۷۹۸۵
یک مرکز تحقیقاتی هندی در یادداشتی ضمن بررسی روابط نزدیک هند و فرانسه به نقش روابط کشورهای خاورمیانه از جمله ایران و امارات متحده عربی در این باره پرداخت.
مرکز تحقیقاتی آبزرور: هرگونه درگیری با ایران اقتصاد امارات را دهه‌ها به عقب برمی‌گرداند

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مرکز تحقیقاتی آبزرور در یادداشتی درباره روابط نزدیک هند-فرانسه از موضوع ایران به عنوان یکی از مزیت‌های روابط این دو کشور یاد کرد. در این یادداشت آمده است: برای هند، داشتن شراکت نزدیک با فرانسه، همچنین در یک جبهه سوم یعنی ایران سودمند است. با وجود روی کار آمدن دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا که اکنون به سمت بازگشت به توافق هسته ای پیش می‌رود، انتظار است فرانسه در کنار بقیه کشورهای اروپایی نقشی مهم در احیای برجام(توافق هسته ای) ایفا کند. برای هند هم که در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نقش محدودی در ترغیب ایران به مزایای چنین توافقی با غرب ایفا کرد، ایرانی با ثبات، در نقطه ای دیگر اهمیت می یابد و آن نقطه افغانستان است. 

در ادامه این یادداشت آمده است: با در نظر گرفتن این که آمریکا شمار نظامیانش در افغانستان را به ۲۵۰۰ نفر کاهش می دهد و مطرح بودن مذاکرات هسته ای توسط دولت جو بایدن، لازم خواهد شد که هند با شدت بیشتری استراتژی هایش را با بازیگران دیگری در منطقه از جمله ایران پیش ببرد تا منافعش را حفظ کند. امارات متحده عربی که نسبت به همسایه اش عربستان سعودی روابط متعادل تری را با تهران حفظ کرده است، این را می داند که با جهانی شدن جایگاهش به عنوان مرکز بزرگ تجارت و اقتصاد، خطرات گرفتار شدن در یک درگیری با ایران که می تواند جامعه و اقتصادش را دهه ها به عقب بازگرداند، بسیار بزرگ اند.

این یادداشت می‌افزاید: با توجه به این، امارات متحده عربی شاید تنها کشور حاشیه خلیج فارس به جز قطر بود که بیش از یک بار کمک هایی را در مدت شیوع کرونا به ایران ارسال کرد. این منافع اشتراکی هم از نظر ژئوپلتیکی و هم ژئواکونومیکی در راستای ایجاد اکوسیستم سه جانبه مطبوعی برای امارات متحده عربی،  هند و فرانسه قرار دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید