روسیه: روابط سودمند متقابل با ایران را گسترش می‌دهیم

کدخبر: ۳۸۸۴۷۳
وزارت امورخارجه روسیه با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به سفر روز سه شنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو اعلام کرد: مصمم هستیم روابط سودمند متقابل با ایران را همچنان گسترش دهیم.
روسیه: روابط سودمند متقابل با ایران را گسترش می‌دهیم

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه خود با بیان اینکه محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه ایران و روسیه فردا (سه شنبه) در مسکو دیدار می کنند و موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی در این دیدار مطرح و دو طرف درباره آن گفت و گو می کنند،  آورده است: "مصمم هستیم روابط سودمند متقابل با ایران را همچنان گسترش دهیم و به همکاری با این کشور به نفع ثبات منطقه ای و امنیت بین المللی ادامه دهیم و امیدواریم گرایش های مثبت در تمام عرصه های روابط ایران و روسیه تقویت شود."

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده اس:  استمرار روند توسعه همکاری‌های سودمند متقابل و هم افزایی ظرفیت های  قابل توجه روسیه و ایران می تواند نه فقط به شکل مساعدی بر وضع دو کشور تاثیر گذارد بلکه اوضاع منطقه قفقاز جنوبی و خاورمیانه را بهبود بخشد و شرایط بهتری را برای تامین ثبات و امنیت در منطقه بوجود بیاورد. 

وزارت خارجه روسیه تصریح کرده است: مواضع تهران و مسکو در مساله سوریه تا اندازه زیادی با یکدیگر مطابقت می کند. همکاری دو کشور در چارچوب مذاکرات آستانه برای حل و فصل کامل مساله سوریه حفظ شده است. 

در این بیانیه آمده است: در نظر است موضوعات کلیدی از جمله وضعیت منطقه قره باغ، برجام، حل و فصل مساله سوریه ، افغانستان و اوضاع منطقه خلیج فارس و سایر مسائل بررسی شود.  همچنین در این دیدار هماهنگی مواضع در مورد روابط ایران و روسیه و گفت و گو درباره اقدامات برای پیشبرد آن صورت خواهد گرفت. 

وزارت خارجه روسیه با اشاره به روند توسعه روابط ایران و روسیه اعلام کرد: گفت و گوهای سیاسی میان روسیه و ایران فشرده تر شده است و روسای جمهوری دو کشور سال گذشته چهار بار گفت و گوی تلفنی داشتند. تماس های بین مقامهای ایران و روسیه در سطوح مختلف ازجمله از کانال های وزارت خارجه، پارلمانی و سایر ساختارها و سازمان های دولتی دو کشور هم جریان دارد.

در پایان این بیانیه آمده است: کمیسیون همکاریهای اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه که امیدواریم نشست آتی آن در سال جاری برگزار شود سهم قابل توجهی در گسترش حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور داشته  و افزایش همکاریهای بین مناطق ایران و روسیه نقش مهمی در این روند دارد. 

ظریف و هیات همراه که روز دوشنبه برای انجام دیدار کاری در جمهوری آذربایجان بسر می برد، در پایان این دیدار باکو را به مقصد مسکو برای دیدار با مقامات روسیه ترک خواهد کرد .

بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، فردا سه شنبه  ۲۶ ژانویه مذاکرات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی در مسکو برگزار خواهد شد و این دیدار ادامه گفت وگوهای منطقه ای سران دستگاه دیپلماسی دو کشور است که آخرین بار ۲۴  نوامبر ۲۰۲۰ (۴ آذر ماه)  با یکدیگر گفت و گوی تلفنی داشتند. 

ظریف قرار است در قالب سفر منطقه ای خود همچنین به کشورهای ارمنستان ، گرجستان و ترکیه سفر کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید