احداث پایگاه جدید آمریکا در طول دریای سرخ در عربستان

کدخبر: ۳۸۸۷۵۰
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی را به قلم جان گامبریل منتشر کرد که در آن مدعی شده آمریکا برای احداث پایگاه‌های نظامی جدید در طول دریای سرخ عربستان برنامه‌ریزی می‌کند.
احداث پایگاه جدید آمریکا در طول دریای سرخ در عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، او با توصیف کردن این گام به "تلاش فوق‌العاده" گفت، ارتش آمریکا از آزمایشی برای انداختن محموله‌ها در بندر ینبع عربستان صحبت کرده که خط مهم انتقال نفت محسوب می‌شود.

آسوشیتدپرس گزارش داد،در این گزارش آمده است: استفاده از بندر ینبع و پایگاه نظامی در تبوک و الطائف در طول دریای سرخ به ارتش آمریکا راهکارهایی را در طول گذرگاه دریایی که مورد حملات مستمر گروه انصارالله یمن قرار می‌گیرد، می‌دهد.

اما این خبر در حالی است که روابط آمریکا و عربستان در روزهای نخست دولت جو بایدن به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ در شهر استانبول و جنگ مستمر در یمن دچار تنش شده است.

استقرار نیروهای آمریکایی در عربستان حتی اگر موقتی باشد منجر به خشم تندروها می‌شود به خصوص که عربستان مرکز ظهور اسلام در مکه و مدینه است.

کاپیتان بیل اربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا گفت، روند ارزیابی مناطق از یک سال پیش در نتیجه حملات به تاسیسات نفتی عربستان در سپتامبر ۲۰۱۹ در حال انجام است.

ایالات متفرقه آمریکا

اربان افزود: این طرح‌های نظامی حکیمانه اجازه دسترسی به گذرگاه‌ها را به صورت مشروط در وضعیت فوق‌العاده می‌دهند و به هر حال تحریک‌آمیز نبوده و به منزله توسعه حضور آمریکا در منطقه یا مشخصا عربستان نیستند.

در این راستا ژنرال کنت کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه روز دوشنبه به ینبع رفت.

البته مقامات سعودی از اظهارنظر درباره گزارش‌های منتشر شده در این باره امتناع کرده‌اند.

به گفته اربان، عربستان برای بازسازی این مواضع متقبل هزینه‌هایی شده و در فکر تامین هزینه‌های بیشتر است.

این در حالی است که در تبوک پایگاه هوایی ملک فیصل و در الطائف پایگاه ملک فهد قرار دارند. 

این خبرگزاری اضافه کرد، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مقر پایگاه‌های نظامی آمریکا هستند و این مساله از نتایج جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ است که نیروهای آمریکایی در آن جنگ در اخراج نیروهای عراقی از کویت نقش داشتند و بعد از آن در جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ و جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ ایفای نقش کردند. آمریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر نیروهایش را از عربستان بیرون کشید زیرا اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده گفته بود، حضور نیروهای آمریکایی در عربستان عامل این حملات بود.

پایگاه نظامی

فرماندهی مرکزی آمریکا مقرهایی نیز در قطر دارد و ناوگان دریایی پنجم آمریکا نیز در بحرین مستقر است و کویت میزبان نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکاست و امارات نیز میزبان خلبانان و ملوانان آمریکایی است. این مقرها به جز مقرهای ارتش آمریکا در عراق، سوریه و افعانستان هستند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نیز نیروهایی را بعد از حملات به آرامکو در سال ۲۰۱۹ به عربستان فرستاد. حدود ۲۵۰۰ نیروهای آمریکایی به همراه پاتریوت در پایگاه شاهزاده سلطان در نزدیکی ریاض مستقر هستند و این مواضع جدید به اضافه آنچه است که ژنرال مک‌کنزی در برابر کنگره از آن به عنوان "شبکه پایداری غربی" توصیف کرد که همان سیستم لجستیکی جدید است که قصد ممانعت از تنش‌های دریایی را در سر دارد.

به هر حال این طرح‌های فوق‌العاده در خاورمیانه نظیر توافقی که به نیروهای آمریکایی اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی در امان را در شرایط مشخص می‌دهد، وجود دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید