پیشنهاد سفیر سابق انگلیس درباره بازسازی روابط با آمریکا

کدخبر: ۳۹۰۷۹۴
سفیر اسبق انگلیس در آمریکا معتقد است که لندن با بهره‌گیری از حضور دیپلمات‌هایش در ایران می‌تواند پیرامون بازگشت برجام به مسیر اصلی خود، به دولت جو بایدن کمک کند.
پیشنهاد سفیر سابق انگلیس درباره بازسازی روابط با آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، «پیتر وستمکات» در گفت‌وگو با نشریه گاردین بیان داشت که رهبران انگلیس در چهار سال گذشته به دلیل روابط نزدیک با دونالد ترامپ از صحنه تحولات بین‌المللی دور مانده‌اند.

او که در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ سفیر انگلیس در ایالات متحده بود و با تیم سیاست‌ خارجی «جو بایدن» از زمانی که در دولت باراک اوباما مشغول به کار بودند آشنایی دارد، تصریح کرد که آغاز دولت جدید آمریکا فرصت مناسبی را برای بازسازی جایگاه دیپلماتیک انگلیس ایجاد کرده است.

این دیپلمات اسبق انگلیس یادآور شد: دونالد ترامپ وعده داده بود که انگلیس بعد از برگزیت بلافاصله از یک توافقنامه‌ فوق‌العاده تجارت آزاد با آمریکا بهره‌مند خواهد شد. اما این مساله سبب شد تا ترزا می و جانشینش بوریس جانسون بیش از اندازه سیاست‌های لندن را با آمریکا همسو کنند.

وستمکات افزود: حتی پیش از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، «ترزا می» به ابتکار عمل‌ها در روند صلح خاورمیانه پشت کرد و قطعنامه‌ای را با آمریکا روی میز شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داد که تمام مسئولیت جنگ یمن را برعهده ایران گذاشت. بدون اینکه به مصائب مردم این کشور بر اثر حملات هوایی نیروهای عربستان و امارات توجه کند.

سفیر اسبق انگلیس، بازسازی روابط با دولت جدید آمریکا را ساده ندانست اما تماس‌های تلفنی رهبران دو کشور را شروع خوبی توصیف کرد. وی افزود: بریتانیا باید گام اول را بردارد و در خصوص مسائلی که برای آمریکا مهم است سهم خود را ایفا کند. وستمکات به طور مثال پیشنهاد کرد که انگلیس از دیپلمات های خود در ایران در راستای تحقق سیاست‌های بایدن در خصوص برجام بهره‌برداری کند.

او درباره درگیری‌ها در یمن هم عنوان کرد که لندن می‌تواند از ظرفیت انگلیسی بودن « مارتین گریفیتس » فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به دولت بایدن کمک کند. این دیپلمات اسبق انگلیسی تصریح کرد: اطمینان دارم که بایدن خیلی بیشتر از ترامپ به این موضوع اهمیت می‌دهد.

جو بایدن پیشتر وعده داد بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شکست دونالد ترامپ که دو سال پیش از برجام خارج شد، به این توافق با ایران باز گردد. سخنگوی جدید کاخ سفید نیز بلافاصله پس از آغاز بکار دولت بایدن در نخستین نشست خبری خود درباره سیاست دولت بایدن در قبال ایران اظهار داشت: "انتظار داریم بخشی از اولین گفت‌ و گوها با همتایان خارجی و رهبران کشورهای دوست و متحد در این خصوص باشد."

کارزار رایزنی‌های آمریکا و اروپا برای احیای برجام از هفته گذشته آغاز شده است.گفت‌وگوها در سطح رهبران و وزرای امور خارجه اتحادیه و تروئیکای اروپایی به فاصله کمی پس از آغاز به کار دولت جو بایدن آغاز شد و جمعه گذشته هم رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با همتایان اروپایی خود تلفنی گفت‌ وگو کرد.

جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است در صورت اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از  سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید