تیر کشیدن سر یا سردرد بستنی چیست؟

کدخبر: ۳۹۰۸۲۶
دارید یک بستنی خوشمزه یا لیموناد یخ‌زده می‌خورید که سرد و شیرین است و ناگهان سرتان حسابی تیر می‌کشد، گویی که مغزتان منجمد شده باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این تیر کشیدن سر یا انجماد مغز به صورت درد کوتاه و شدید پشت پیشانی و گیجگاه‌ها پس از خوردن بسیار سریع چیزی سرد رخ می‌دهد و برای همین به آن سردرد بستنی هم می‌گویند.

اگر دچار چنین سردردی شدید نگران نباشید- مغز شما واقعا یخ نمی‌زند. این تیر کشیدن طوری احساس می‌شود که گویی چیزی درون جمجمه‌تان دارد رخ می‌دهد، اما در واقع اتفاقی درون دهانتان رخ می‌دهد.

انجماد مغز آنقدر‌ها که ممکن است انتظار داشته باشید، شایع نیست. بسیاری از بررسی گزارش می‌دهند که کمی کمتر از نیمی از شرکت‌کنندگان‌شان دچار‌ای عارضه شده‌اند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند چرا.

درست زیر پوست صورت شما شبکه‌ای از عروق خونی وجود دارد که به بافت‌های صورت و مغز خونرسانی می‌کنند. خون حاوی بسیاری از مواد مغذی است مانند اکسیژن است که برای کارکرد مغز شما ضروری است. در میان این شبکه رگ‌های خونی کلافه‌ای از پایانه‌های عصبی وجود دارند که به یکدیگر و از طریق عصب سه‌قلو متصل هستند. حس‌هایی که در صورت‌تان به وجود می‌آید از جمله درد، را عصب سه‌قلو ایجاد می‌کند.

دانشمندان معتقدند رگ‌های خونی در گلو و دهان و عصب سه‌قلو نقش مهمی در احساس تیر کشیدن سر در سردرد بستنی دارند. اما هنوز درباره اینکه کدامیک از آن‌ها نقش اصلی را در این مورد به عهده دارند، به توافق نرسیده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید