تروئیکای اروپا درباره برجام چه تصمیمی گرفتند؟

کدخبر: ۳۹۱۰۴۹
وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا شامگاه جمعه درباره اهمیت اتخاذ رویکرد یکپارچه در قبال توافق هسته ای ایران گفت‌ و گو کردند.
تروئیکای اروپا درباره برجام چه تصمیمی گرفتند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس شامگاه جمعه در توئیتی نوشت: تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره این‌که چگونه رویکرد یکپارچه می‌تواند به نگرانی‌ها درباره ایران بپردازد، بحث و تبادل نظر کردند.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


وی افزود: در این نشست شرکت کنندگان محوریت روابط فرا آتلانتیک را در قبال حل چالش‌های مشترک جهان، از جمله مسائل امنیتی، آب و هوایی و بهداشتی مورد تاکید قرار دادند.

در همین حال «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز مذاکرات اعضا درباره برجام را «عمیق» و «مهم» ارزیابی و بر اهمیت اتخاذ رویکرد مشترک در حل چالش‌های هسته‌ای و امنیت خاورمیانه تاکید کرد. وی افزود که در نشست یادشده پیرامون برخی دیگر از مسایل مهم روز دنیا بحث و تبادل نظر شد.

تحریکات برجامی اروپا و آمریکا در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است. کارشناسان و تحلیل گران مسائل سیاسی این تحولات را با نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» مرتبط می‌دانند.

مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

دولت همچنین موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام شده از جانب طرف های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای  تعهداتشان وفق برجام و رفع کلیه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

ایالات متحده آمریکا با وعده بازگشت به برجام، شروطی را برای الحاق دوباره به این توافق مطرح کرده و گفته  که راهبرد این کشور در قبال برجام از مسیر رایزنی با کنگره، شرکا و متحدان واشنگتن می‌گذرد.

این در حالیست که ایران با از سرگیری تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد وفق قانون لغو تحریم‌ها، نسبت به تغییر سطح همکاری با آژانس هشدار داده و گفته که ممکن است همکاری فوق العاده کنونی به سطح عادی باز گردد.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرد که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید