آمار چالشی کووید - 19 در سومین هفته بهمن‌ماه + نمودار

معمای کرونای زمستان؛ قله‌نشینی شیوع، فوتی‌ها در ته دره

کدخبر: ۳۹۱۱۲۹
اقتصادنیوز: در هفته سوم بهمن ماه 99 وضعیت شیوع کرونادر ایران به قله زمستانی خود رسیده است اما آمار فوتی ها در ته دره قرار دارد. این ناهماهنگی ناشی از چیست؟
معمای کرونای زمستان؛ قله‌نشینی شیوع، فوتی‌ها در ته دره

به گزارش اقتصادنیوز ، آمارهای کرونایی در سومین هفته بهمن ماه روایت گر مسیر ناهماهنگ دو آمار بود، از یک سو شیوع کرونا به بالاترین میزان خود در زمستان رسیده است و از سوی دیگر هنوز شمار جانباختگان در کمترین میزان قرار دارد.

قله ابتلای هفتگی در زمستان 99

براساس آمارهای رسمی اعلام شده، شمار مبتلایان روزانه کرونا در هفته سوم بهمن ماه با افزایشی 5.35 درصدی به حد 46 هزار و 973 تن رسید. این بالاترین آمارهای اعلام شده از این متغیر در تمام هفته های زمستان 99 تا کنون بوده است.

روند هفتگی ابتلا به کرونا در هفته های اخیر روندی صعودی داشته است. در حالی که در آذر ماه این متغیر در حال کاهش بود اما در بهمن ماه آمارها روندی افزایشی را نشان می دهند.

افزایش شیوع در هفته های ابتدایی بهمن ماه می توانست ناشی از افزایش تست های روازنه باشد اما آیا این دلیل هنوز هم می‌تواند توجیه کننده افزایش متغیر ابتلا در کشور باشد؟ نکته دیگر در این رابطه عدم همخوانی شمار جانباختگان این بیماری در هفته های اخیر با متغیر ابتلا بوده است. 

کرونا

ناهماهنگی آمار فوت با ابتلا در هفته سوم بهمن

مجموع فوتی های کرونا در هفته اخیر با 9.11 درصد کاهش به 529 نفر رسیده است. این رقم پایین ترین میزان جانباختگان هفتگی در 8 ماه اخیر بوده اما هنوز از شمار جانباختگان در هفته دوم خرداد بالاتر است. 

با اینکه روند کاهشی آمار فوتی های هفتگی کرونا در هفته های اخیر گاهی متوقف شده است اما در کل از ابتدای آذر تاکنون مسیر نزولی خود را حفظ کرده است.

این در حالی است که تعداد مبتلایان هفتگی از ابتدای بهمن ماه روندی صعودی پیدا کرده که با آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان در خصوص جانباختگان این بیماری همخوانی ندارد.

برهمین اساس بررسی دقیقتر وضعیت شیوع کرونا نیازمند محاسبه آمار تست‌های روزانه کرونایی کشور نیز می باشد.

کرونا

رکوردزنی های آزمایش های روزانه در کشور

از ابتدای پاییز میزان تستهای کرونا در هر هفته شروع به افزایش کرده و تا کنون ادامه داشته است. پس از آن در هر هفته شاهد رکوردزنی های این متغیر در مقیاس هفتگی بوده ایم. اکنون این آمار نسبت به هفته گذشته 0.18 درصد افزایش داشته و به حد 380 هزار و 725 مورد رسیده است.

این بالاترین رقم میزان آزمایش هفتگی از زمان شیوع بیماری کرونا در کشور بوده است.

آیا این افزایش در میزان ابتلای هفتگی کرونا می تواند متاثر از رشد آمارها در میزان تستهای روزانه بوده باشد؟

معمای کرونایی زمستان

متغیری که کلید پاسخگویی به این سوال است نسبت میزان ابتلا به میزان تسهای روزانه است. با شروع ماه بهمن میزان ابتلا به تست در هفته های ابتدایی روندی ثابت داشت اما اکنون این متغیر در حال افزایش است. 

افزایش در این شاخص نشان دهنده شیوع گسترده تر کرونا در کشور است. چرا که اگر ابتلا ناشی از رشد تستهای روزانه بوده باشد تقسیم این دومتغیر بر یکدیگر می تواند این اثر را خنثی کرده و به طور خالص وضعیت شیوع کرونایی کشور را مورد ارزیابی قرار دهد.

این شاخص اکنون در حد 12.34 درصد قرار دارد و بالاترین حد ثبت شده در زمستان امسال است. بنابراین می توان بیان کرد که وضعیت شیوع کرونا در هفته سوم بهمن ماه به بالاترین موقعیت خود در زمستان رسیده و اکنون روندی صعودی را آغاز کرده است.

این متغیر نشان می دهد که افزایش ابتلا نمی تواند تنها ناشی از افزایش تست های روزانه در کشور بوده و مستقیما به افزایش شیوع این بیماری در کشور اشاره دارد. اما چه عاملی سبب ناهمخوانی آمار جانباختگان با شیوع بیماری کرونا در کشور است؟

مهمترین دلیل کاهش آمار فوتی ها می تواند ریشه در مراجعه زودهنگام بیماران به مراکز درمانی داشته باشد. این اقدام سبب می شود که مداوا در شروع بیماری انجام شده و مراحل درمان با موفقیت بیشتری سپری شود. درنهایت این عمل از فوت بیماران کرونایی جلوگیری به عمل آورد.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید