رویترز خبر داد؛

تلاش های بایدن برای توافق ایران و آمریکا

کدخبر: ۳۹۱۷۷۸
دولت بایدن هنوز رویکردش را برای احیای توافق هسته‌ای و چگونگی بازگشت به آن مشخص نکرده است اما در حال بررسی ایده‌هایی است که انجام دادن اقداماتی کمتر از حد پایبندی کامل به توافق برای خریدن زمان بیشتر، شامل آن است.
 تلاش های بایدن برای توافق ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، ، سه منبع آگاه گفتند که واشنگتن در حال بررسی طیف وسیعی از ایده‌ها درباره چگونگی احیای توافق هسته‌ای است که شامل گزینه برداشتن گام‌هایی کوچک‌تر از پایبندی کامل به توافق هسته‌ای از جانب دو طرف(آمریکا و ایران) برای ایجاد فرصت بیشتر است. 


بیشتر بخوانید؛

بایدن؛ افراط و تفریط در تحلیل ها



بر اساس گزارش رویترز، این گزینه مستلزم اجازه دادن واشنگتن به تهران برای بهره مندی از منافع اقتصادی به میزانی کم‌تر از آن چیزی است که در پی لغو تحریم ها پس از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ در ازای متوقف کردن یا بازگردانی تخطی هایش از توافق نصیبش شد. 

این منابع آگاه تاکید کردند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا  هنوز درباره سیاستش تصمیم گیری نکرده است. آن چه از موضعش بیان کرده، این است که ایران پیش از آمریکا پایبندی کامل به توافق هسته ای را انجام دهد. 

یکی از این افراد در این باره اظهار کرد: ایده هایی که در حال بررسی اند،  شامل بازگشتی مستقیم به توافق هسته ای است. 

منبع دیگر گفت که اگر دولت بایدن به این نتیجه برسد که زمان زیادی برای مذاکره درباره بازگشت کامل به توافق هسته ای، طول خواهد کشید، می تواند رویکردی متعادل تر در پیش بگیرد. 

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز که می خواست نامش فاش نشود، گفت که دولت بایدن هنوز در این زمینه در حال رایزنی به کنگره آمریکا و متحدان و شرکای این کشور است. 

او بیان کرد: ما در حال بررسی طیفی از ایده های سازگار با سیاست اعلام شده مان مبنی بر تمایل برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته ای در صورت پایبندی ایران، هستیم. 

هنوز مشخص نیست که دولت بایدن چه وقت  این رویکرد را اتخاذ خواهد کرد و مشخص نیست که آیا زودهنگام خواهد بود یا نه. یک ضرب الاجل ۲۱ فوریه(سوم اسفند) وقتی که قانون ایران تهران را ملزم می کند به اختیارات قانونی اعطا شده به دیده بان هسته‌ای سازمان ملل به موجب توافق هسته ای پایان بدهد و بازرسی ها را فقط محدود به اعلام تاسیاست هسته ای کند. 

سه دیپلمات اروپایی گفتند که حتی روزنه برای راهکاری موقتی هم ممکن است به سرعت پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه بسته شود. 

یکی از این دیپلمات ها گفت: موقعیتی بحرانی است. اگر اکنون نتوانیم از باز بودن این روزنه استفاده کنیم، فکر کردن به این که خواهیم توانست مذاکراتی اساسی پیش از پاییز انجام دهیم، سخت است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید