بدنبال تفاهم بانک قرض الحسنه مهر ایران و وزارت بهداشت رخ داد:

استقبال نمایندگان مجلس از همکاری دو نهاد برای ارتقای سطح سلامت عمومی

کدخبر: ۱۷۰۹۱۸
تفاهم‌نامه همکاری در حوزه سلامت اجتماعی میان بانک قرض الحسنه مهر ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به امضای دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک و دکتر سید محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت رسید. مطابق این تفاهم نامه قرار شد تا طرفین در زمینه های توسعه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی در چارچوب مسئولیت های اجتماعی خود همکاری نمایند.
استقبال  نمایندگان مجلس  از همکاری دو نهاد برای ارتقای سطح سلامت عمومی

در این تفاهمنامه که با محوریت خیرین سلامت اجرایی خواهد شد همچنین  بر ارتقاى سرانه سطح سلامت عمومی از مسیر اجرایی شدن مفاد آن تاکید شده است.

از آنجایی که  بیماران از جمله بخشهایی هستند که در معرض مشکلات عدیده مالی قرار می‌گیرند با اجرایی شدن چنین طرح‌هایی بخش عمده‌ای از نگرانی‌های این قشر حل خواهد شد. 

در همین راستا در خصوص مزیت‌های اجرایی شدن این اقدام، نظرات تنی چند از نمایندگان مجلس را از جمله رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی و هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه جویا شده ایم که در ادامه می آید:

این تفاهم نامه یک پشیبان مالی برای بیماران صعب‌العلاج  است

رسول خضری در خصوص تفاهم‌نامه همکاری وزارت بهداشت با بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: طرح تحول سلامت توانست بسیاری از مشکلات حوزه سلامت را رفع کند ولی از آنجائیکه همچنان مشکلات در این حوزه باقی است باید فکری می‌شد که بیماران صعب‌العلاج نیز بتوانند هزینه درمان خود را فراهم کنند. او افزود: وزارت بهداشت با امضای این تفاهم نامه یک پشیبان مالی برای این بیماران درنظر گرفته است که می‌تواند از مشکلات این حوزه بکاهد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: این تفاهم‌نامه برای جذب افراد خیر در حوزه سلامت منعقد شده است تا از این طریق به مراکز آموزشی و درمانی که در حوزه بیماران نیازمند فعال هستند کمک شود و این مراکز بتوانند با کاستن کمبودهایشان گام‌های موثرتری را در این زمینه بردارند.

خضری ادامه داد: با توجه به استعداد و توانمندی‌های بالای مردم خصوصاً در زمینه‌های مشارکتی باید سامان دهی جامع تر و مطلوب تری به منظور خدمت رسانی به بیماران صعب العلاج صورت پذیرد. با بهره گیری از یک مدیریت هماهنگ و مطلوب می توان زمینه ارائه خدمات کامل تر و بهتری را در حوزه بیماران سرطانی فراهم آورد.

او با تاکید بر هماهنگی بین بخشی میان موسسات و دستگاههایی که در زمینه کمک به بیماران خاص و سرطانی فعالیت می کنند اظهار داشت: ایجاد بانک اطلاعاتی جامع درخصوص بیماران صعب‌العلاج می تواند در برقراری هماهنگی و مدیریت بهتر در این رابطه موثر واقع شود.او در پایان ابراز امیدواری کرد با ساماندهی و مدیریت خدمات ارائه شده به بیماران نیازمند، بتوان خدمت رسانی کامل و مطلوب را فراهم آورد.

 این طرح روحیه کمک‌رسانی به بیماران در میان مردم را تقویت خواهد کرد

سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران ضمن اشاره به تفاهم نامه همکاری وزارت بهداشت با بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: هزینه‌هایی همانند فرانشیز صورت حساب‌های بیمارستانی، مابه تفاوت قیمت‌های داروی بیماران، هزینه‌های جانبی بیماران خاص و هزینه‌های نگهداری در منزل بیمارانی که تحت پوشش بیمه پایه نباشند از جمله مشکلات بیماران صعب العلاج است.

او با تاکید بر ضرورت توجه به برخی بیماری ها از جمله سرطان و ام اس، افزود: وزارت بهداشت همانگونه که برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند زنان باردار هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند بدون شک ضرورت دارد تا بیماران صعب العلاج را نیز مورد حمایت قرار دهد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: تفاهم نامه همکاری وزارت بهداشت و بانک قرض الحسنه مهر ایران می تواند کمک خوبی برای بیماران باشد، چراکه این بانک  به عنوان پشتیبان مالی میتواند با جلب حمایت خیران شرایط مناسبتری را برای کمک به محتاجان فراهم کند.

جلودارزاده گفت: اقدامات این چنینی می‌تواند روحیه کمک‌رسانی به بیماران را در میان مردم تقویت کند و به آنها انگیزه دهد که با هدفمندی به کمک بیماران بشتابند.

 حمایت از بیماران یک وظیفه اجتماعی است

شهاب نادری در نیز با  اشاره به تفاهم نامه بانک قرض الحسنه مهر ایران با وزارت بهداشت گفت: اقدام بانک قرض الحسنه مهر ایران در حمایت از بیماران نیازمند، جای تقدیر دارد، این بانک می تواند با استفاده از کمک های مردمی و همچنین خیرین وام و تسهیلات به بیماران اعطا کند.

او افزود: بانک قرض الحسنه مهر ایران می‌تواند با مدیریت حساب ، هم کمک مالی در اختیار بیماران و مراکز درمانی قرار دهد و هم می تواند با تشویق کمک رسانی به بیماران حمایت های خوبی را جلب کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این یک وظیفه اجتماعی است تا از بیماران صعب‌العلاج حمایت کنیم ضمن آنکه زمانی که سیاست های جمعیت را تدوین می کنیم لازم است حمایت هایی را در دستور کار قرار دهیم که افراد بدانند در صورت بروز مشکل، جامعه تمام قد از آنها حمایت خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: بیماران صعب العلاجی که نیازمند طی کردن پروسه‌ای خاص از درمان هستند باید تحت پوشش و حمایت وزارت بهداشت قرار گیرند. اگرچه بیماران صعب العلاج مانند سرطان یا ام. اس تحت پوشش بیمه هستند اما می طلبد با قرار گرفتن در زمره بیماری های خاص حمایت های بیشتری از آنها شود چراکه هزینه های درمان آنها بسیار زیاد است.

وی افزود: بیماران صعب‌العلاج باید در یک سطح حمایتی همانند بیماری‌های خاص قرار گیرند واگر ما برای بیماری‌های خاص امکانات دهیم باید این امکانات شامل بیماران سرطانی و ام.اس  شود؛ در این میان اگر نیاز به حمایت مجلس از لحاظ قانونگذاری وجود داشته باشد نمایندگان این آمادگی را دارد تا از این بیماران حمایت کند.

نادری گفت: با توجه به گسترش علم و دانش و روز افزون شدن تکنولوژی ها، شاهد بروز بیماری‌های متفاوت و صعب العلاجی هستیم که می‌طلبد وزارت بهداشت با شناسایی این بیماری ها در صدد حمایت بیشتر از آنها برآید.

 ساماندهی کمک ها از طریق سیستم بانکی  نتایج خوبی خواهد داشت

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در رابطه با  ورود بانک قرض الحسنه مهر ایران جهت همکاری در طرح ارتقاى سلامت عمومی اظهار داشت: کمک خیران و نهادهای مختلف به بیماران همواره مرسوم بوده است، کمک های پراکنده نمی تواند نتایج منجسم و پابرجایی داشته باشد. از انجائی که هزینه درمان بیماران صعب العلاج هزینه بر و بالاست ضرورت دارد که علی رغم بودجه دولتی به کمک‌های دیگر توجه شود.

او گفت: ساماندهی کمک ها از طریقی سیستم بانکی می‌تواند نتایج خوبی را به بار آورد. حال که بانک قرض الحسنه مهر ایران در این زمینه فعال شده  بسیار مطلوب است و می‌توان به نحو 

شایسته ای از این پتانسیل به نفع بیماران استفاده کرد. 

این نماینده مجلس گفت: این طیف از جامعه علیرغم اینکه بعضا" از نهادهای متولی ، خدمات اولیه را  دریافت می کنند اما شرایط خاص بیماری چتری از ناامیدی بر سر آنان گشوده و بودن یک بیمار صعب العلاج در خانواده ای بخش اعظمی از بنیانهای اقتصادی و روانی خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد برخی از این عزیزان  فاقد امکانات افزونتر برای تامین نیازهای اساسی و حیاتی خود بوده و ضرورت رسیدگی ویژه به امور آنان با استفاده از کمکهای مردم خیر و نوعدوست در مقطع کنونی محسوس است.

 قوامی اعلام کرد: می‌توان با بهره گیری از نیات خیرخواهانه و کمک های مردمی در رفع نیازهای بیماران صعب العلاج ،ایجاد شبکه اجتماعی مردمی کارآمد از طریق حامی یابی برای کمک به  بیماران صعب العلاج، کمک از طریق درگاه اینترنتی با استفاده از کارتهای بانک های  عضو شبکه شتاب کمک خیران را توسعه داد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید