آموزش ایجاد یک کمپین در بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)

کدخبر: ۱۸۴۹۲۱
اگر بگوییم که ما در دنیای دیجیتال زندگی می کنیم و اغلب کارهایی که انجام می‌دهیم با دنیای دیجیتال مرتبط است، چندان اغراق نکرده ایم. اگر با چنین دیدی به دنیای تجارت نگاه کنیم خواهیم دید که داشتن حضور فعال و موثر در دنیای دیجیتال برای تمامی تجارت ها بسیار ضروری می باشد. امروزه بازاریابی دیجیتال برای تجارت های مختلف به یک اصل اساسی مبدل شده است و با توجه به آن که این روش از سایر روش های بازاریابی که در گذشته استفاده می شدند بسیار موثر تر و کم هزینه تر می باشد و با در نظر داشتن این مساله که نتایج حاصل از بازاریابی دیجیتال قابل ارزیابی و بررسی آماری می باشند، می توان گفت که بازاریابی دیجیتال بهترین روش بازاریابی برای تمامی تجارت ها می باشد.
آموزش ایجاد یک کمپین در بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)

بازاریابی دیجیتال چیست؟ از وبسایت‌تان گرفته تا برند آنلاین، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی از طریق ایمیل، بروشور آنلاین و مواردی از این قبیل، طیف وسیعی از تاکتیک‌هایی که تحت چارچوب بازاریابی دیجیتالی قرار می‌گیرند. بهترین بازاریابان دیجیتال تصویری روشن از این موضوع دارند که هر تاکتیک چگونه اهداف کلیدی خود را پشتیبانی می‌کند.

اگر شما اکنون به عنوان یک فرد مبتدی در زمینه بازاریابی دیجیتال قصد دارید یک مقاله آموزش بازاریابی دیجیتال برای شروع یادگیری بازاریابی دیجیتال بیابید، به شما پیشنهاد می کنم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم اصول اولیه ای که شما برای ایجاد یک کمپین بازاریابی دیجیتال به آنها نیاز دارید و همچنین اولیه ترین روش های بازاریابی دیجیتال را برای شما نام برده و تا حدودی آنها را به شما آموزش دهیم.

گام به گام ایجاد یک کمپین بازاریابی دیجیتال

  • یک وب سایت برای تجارت خود ایجاد نمایید: اولین کاری که شما باید برای داشتن حضور در دنیای دیجیتال انجام دهید ایجاد یک وب سایت است. ورد پرس یکی از ساده ترین سیستم های مدیریت محتوای موجود می باشد که شما می توانید با استفاده از آن به سادگی برای تجارت خود یک وب سایت ایجاد نمایید. یادگیری ایجاد وب سایت با استفاده از وردپرس کار مشکلی نیست و شما می توانید در چند روز و یا حتی یک روز این کار را یاد بگیرید، یادگیری کار با وردپرس حتی برای کسانی که هیچ دانشی در زمینه کد نویسی دارا نمی باشند هم می تواند مفید باشد هر فردی بدون داشتن هیچ پیش زمینه ای درباره کد نویسی می تواند در مدت زمان کوتاهی یاد بگیرد که با ورد پرس وب سایت طراحی نماید. حتی اگر شما وقت و حوصله کافی برای یادگیری وردپرس نداشته باشید می توانید به سادگی از یک طراح سایت کمک بگیرید (هزینه طراحی سایت با ورد پرس بسیار کمتر از سایر روش های طراحی سایت می باشد) و با کمترین هزینه صاحب یک وب سایت برای تجارت خود شوید.
  • وب سایت خود را سئو کنید: شاید برای شما این سوال مطرح شود که سئو یا SEO چیست؟ SEO که ما در فارسی به آن سئو  می گوییم مخفف عبارت Search Engine Optimization است که معنای آن بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر می باشد. بهینه سازی برای موتورهای جستجو گر به معنی استفاده از روش هایی برای بهبود رتبه وب سایت در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر می باشد، یعنی شما کاری کنید که هر بار کاربران عبارت مرتبط با موضوع وب سایت شما جستجو می کنند، وب سایت شما بالاتر از همه وب سایت ها در صفحه نتایج جستجو های موتورهای جستجوگر مثل گوگل، یاهو و بینگ برای کاربران نمایش داده شود.

سئو کردن وب سایت نیاز و به صرف وقت زیادی دارد و علاوه بر این نیازمند آن است که صاحبان وب سایت ها صبر کنند تا ترفندهایی که برای سئوی وب سایت به کار گرفته اند نتیجه دهد و نتایج آن را مشاهده کنند و هر بار مجددا آن را بهبود دهند تا به نتایج بهتری دست یابند. یادگیری روش های سئو کردن یک وب سایت کار چندان مشکلی نمی باشد و شما می توانید با مطالعه مقالات متعددی که در اینترنت موجود است، روش ها و ترفند های سئو کردن یک وب سایت را بیاموزید که البته این مساله هم نیاز به صرف زمان دارد. متاسفانه نمی توان کاری کرد که ترفند ها و روش های سئوی به کارگیری شده در وب سایت سریع تر نتیجه دهند اما می توان برای سرعت دهی به پروسه اجرای ترفندها و روش های سئو در یک وب سایت به جای صرف زمان برای یادگیری آنها از یک متخصص سئو کمک گرفت. البته من به تجارت های تازه کاری که قادر به تقبل هزینه های سئو یک وب سایت نمی باشند توصیه می کنم که خودشان سئو را بیاموزند و همزمان با یادگیری هر نکته سعی در پیاده سازی آن در وب سایت نمایند.

البته باید به خاطر داشته باشید به دلیل تغییر دائمی الگوریتم های جستجوی موتورهای جستجوگر، شما باید علم خود را در زمینه سئو دائما بروز کنید و در واقع سئو این گونه نیست که شما یک بار ترفندها و روش های آن را در وب سایت خود پیاده سازی کنیدو  پس از آن وب سایت شما تا ابد برای موتورهای جستجوگر بهینه باشد بلکه شما باید دائما در این زمینه مطالعه کنید و ترفندهای جدیدی سئو را بیاموزید و آنها را در وب سایت خود پیاده سازی نمایید.

شاید بپرسید چرا باید از سئو استفاده کنیم در حالیکه استفاده از آن زمان زیادی می گیرد و نیازمند تلاش دائمی در این زمینه می باشد؟ پاسخ این سوال ساده است، زیرا شما برای آنکه بتوانید در دنیای دیجیتال عملکرد موفقی داشته باشید باید بتوانید کاربران دنیای دیجیتال را به سمت تجارت خود جذب نمایید، نماینده تجارت شما در دنیای دیجیتال، وب سایت تجارت شما می باشد بنابراین شما باید کاربرانی را برای وب سایت خود جذب نمایید، کاربرانی که به دنبال موضوعاتی هستند که در وب سایت شما به آنها پرداخته شده است و یا به عبارتی دنبال خرید محصولات و یا استفاده از خدماتی هستند که تجارت شما در آن زمینه فعال است. بهترین روش برای جذب کاربرانی در دنیای دیجیتال که علاقه مند به تجارت شما هستند آن است که زمانی که کاربران موضوعات مرتبط با تجارت شما در گوگل یا دیگر موتورهای جستجوگر سرچ می کنند وب سایت شما برای آنها نمایش داده شود، و این کار با سئو امکان پذیر است. شاید برای شما جالب باشد بدانید که بیش از 70 درصد کاربرانی که موضوعی را در موتورهای جستجوگر سرچ می کنند یکی از پنج لینک اولی که در صفحه اول نتایج ظاهر می شود را انتخاب می نمایند و این نشان دهنده آن است که اگر شما بتوانید در رتبه بندی های موتورهای جستجوگر وب سایت خود را به یکی از رتبه های اول در صفحه نتایج جستجوها برسانید خواهید توانست مشتریان زیادی برای تجارت خود جذب کنید.

به خاطر داشته باشد که بهترین و موثر ترین روش بازاریابی دیجیتال استفاده از سئو است که می تواند بیشترین تعداد کاربران و بیشترین میزان سود را برای تجارت شما به همراه داشته باشد و لذا زمانی که صرف انجام آن می شود ارزش آن را دارد و می تواند نتایج ارزشمند و دراز مدتی را برای شما به همراه بیاورد.

  • بازاریابی موتورهای جستجوگر (SEM): بازاریابی موتورهای جستجوگر یکی دیگر از روش هایی است که با استفاده از آن شما می توانید ترافیک زیادی را از طریق نمایش داده شدن در رتبه های بالا در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر به وب سایت خود جذب نمایید، البته این روش مثل سئو رایگان نبوده و شما برای آنکه بتوانید برای مدت محدودی در رتبه های بالا در نتایج جستجو های موتورهای جستجوگر نمایش داده شوید باید مبلغی را به موتورهای جستجوگر بپردازید. دنبای بازاریابی موتورهای جستجوگر بسیار گسترده و پیچیده است و روش های مختلفی برای استفاده از این امکان وجود دارد که صاحبان وب سایت ها می توانند بر اساس نوع تجارتشان و نیازهای تبلیغاتی وب سایتشان یکی از روش های PPC، CPC و CPM را برای تبلیغات خود در موتورهای جستجوگر یا همان بازاریابی موتورهای جستجوگر، انتخاب نمایند. پلتفرم های مختلفی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آنها برای سفارش دادن تبلیغات در موتورهای جستجوگر اقدام نمایید که از این میان مشهور ترین های آنها Google AdWords که برای سفارش تبلیغات در گوگل مورد استفاده قرار می گیرد و Bing Ads که برای سفارش تبلیغات در یاهو و بینگ مورد استفاده قرار می گیرند از همه مشهور تر و محبوب تر می باشند.
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM): بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی دیگر از روش های جدید و بسیار پر بازده در زمینه بازاریابی دیجیتال می باشد. در این روش شما باید با استفاده از شبکه های اجتماعی پرمخاطب مثل فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، گوگل پلاس، تلگرام و یا هر شبکه اجتماعی دیگری که کاربران هدف شما بیشتر در آن عضو هستند و در آن زمینه فعالیت می کنند کاربرانی را برای وب سایت خود جذب نمایید. پیش از هر کاری شما باید بررسی کنید که کدام شبکه های اجتماعی برای بازاریابی تجارت شما مناسب هستند و کاربران مورد نظر شما بیشتر در کدام شبکه های اجتماعی عضو هستند و سپس یک پروفایل تجاری در این شبکه های اجتماعی ایجاد کنید و در زمینه جذب حد اکثری مخاطب در این شبکه ها تلاش نمایید. باید به خاطر داشته باشید که شما باید برای هر شبکه اجتماعی به صورت مجزا محتوایی متناسب با آن شبکه ایجاد کنید و نباید یک محتوای ایجاد شده را برای بازاریابی در تمامی شبکه های اجتماعی استفاده نمایید. برای مثال بازاریابی در اینستاگرام تنها با استفاده از عکس ها و ویدیو های کوتاه امکان پذیر است زیرا این شبکه اجتماعی مخصوص انتشار فیلم و عکس می باشد اما در توییتر بازاریابی با استفاده از متن نیز امکان پذیر می باشد و یا در یوتیوب تنها با استفاده از ویدیو بازاریابی ممکن می باشد و لذا شما باید محتوایی متناسب با هر یک از این شبکه های تولید نمایید و برای بازاریابی در این شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار دهید. در شبکه های اجتماعی نیز امکان تبلیغات وجود دارد و شما می توانید با استفاده از تبلیغات در این شبکه ها کاربرانی را برای پروفایل های تجاری خود جذب نمایید و سپس با تولید محتواهای مفید و مناسب آنها را به مشتریانی برای وب سایت خود مبدل کنید. به خاطر داشته باشید که به دلیل آنکه ارتباط شما با کاربران در شبکه های اجتماعی روزانه است و شما با اغلب آنها در طول روز حداقل یک بار وارد تعامل می شوید شبکه های اجتماعی یک ابزار مناسب برای برندینگ و یا شناساندن برند شما به کاربران می باشند زیرا کاربران دائما با شما در تماس هستند و این موجب می شود که شما بتوانید با تکرار خود را به آنها بشناسانید و لذا بهتر است که یک لوگو یا آرم تجاری داشته باشید که آن را در تمامی پست ها و مطالبی که در شبکه های اجتماعی قرار می دهید اضافه نمایید تا کاربران شما آن را به خاطر بسپارند و نام شما و برند شما برای آنها به یک نام آشنا مبدل گردد، دقت کنید که اصلا به هیچ وجه لوگو با آرم تجاری خود را تغییر ندهید زیرا تمامی تلاش هایی که در زمینه شناساندن برند خود تا آن روز به کاربران انجام داده اید از بین می رود.
  • تولید محتوا: تحقیقات نشان داده است که تولید محتوای مناسب یکی از مهم ترین و اصلی ترین روش های بازاریابی دیجیتال در سال های اخیر بوده است. زیرا تمامی تغییرات جدیدی که در موتورهای جستجوگر و الگوریتم های رتبه بندی آنها ایجاد شده اند همچون الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن و الگوریتم همینگ برد به نوعی مرتبط با محتوای وب سایت بوده اند و محتوا را در رتبه بندی ها هر روز موثر تر نموده اند. اخیرا گوگل اعلام نموده است که محتوای یک وب سایت مهم ترین پارامتر در یک وب سایت می باشد که سرنوشت رتبه بندی وب سایت در نتایج جستجوها را تعیین می نماید. محتوا می تواند در فرمت های مختلفی عرضه گردد مثل پست های وبلاگ، اینفوگرافیک ها، وبینارها، تصاویر، ویدیو ها، صفحات پرسش و پاسخ، فروم ها و ... که ایجاد هریک از آنها دارای قواعد و قوانین خاصی می باشد و یک وب سایت باید بسیاری از انواع محتواها را در خود داشته باشد. شما باید در ایجاد محتواها خلاق باشید و بتوانید محتواهای متنوعی ایجاد کنید و آنها را در محل های مختلفی منتشر کنید و محتوای شما باید به گونه ای باشد که هم برای کاربر جذاب باشد و هم بتواند آنها را به سمت خدمات شما و تجارت شما جذب نماید. اگر شما بتوانید محتوای خوبی و جذابی تولید کنید که کاربران را به خود جذب نماید علاوه بر آنکه می توانید کاربران را به مشتریان تبدیل نمایید می توانید کاری کنید که محتواهای شما توسط کاربران بارها و بارها اشتراک گذاری شود و این امر علاوه بر آنکه می تواند کاربران جدیدی را برای شما جذب نماید و در برند سازی شما نقش بسیار تاثیر گذاری داشته باشد، در رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجوگر نیز بسیار موثر است.
  • منتشر کردن تبلیغات دیجیتال: منتشر کردن تبلیغات دیجیتال به معنی ایجاد تبلیغاتی برای کاربران دنیای دیجیتال می باشد که البته SEM نیز نوعی تبلیغات دیجیتال است. تبلیغات دیجیتال انواع متعددی دارد، برای مثال شما می توانید در وب سایت های پر مخاطب بنرهای تبلیغاتی منتشر کنید و با در اپلیکیشن های پر طرفدار تبلیغاتی منتشر کنید که هرگاه کاربران به این اپلیکیشن ها وارد می شوند تبلیغات شما را مشاهده نمایند. اما باید به خاطر داشته باشید که انتشار تبلیغات دیجیتال بسیار پر هزینه می باشد در حالیکه بازدهی آن نسبت به سایر روش ها بسیار کمتر است زیرا در این روش تبلیغات شما برای جمع کثیری از کاربرانی نمایش داده می شود که ممکن است هیچ علاقه ای به تجارت شما و محصولات و خدمات شما نداشته باشند. در واقع این روش تبلیغات دارای جامعه آماری گسترده و متنوعی می باشد و شما نمی توانید جامعه هدف خود را در آن تعیین نمایید.
  • هدف گذاری مجدد و بازاریابی مجدد: روش های بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد روش هایی هستند که بر روی کاربرانی که یک بار به وب سایت مراجعه نموده اند مورد استفاده قرار می گیرند. در این روش ها از تکنولوژی کوکی (تکنولوژی کوکی ترفندی است که صاحبان وب سایت ها برای در دست داشتن اطلاعات کاربرانی که یک بار به وب سایت آنها مراجعه نمودند در مراجعه های ثانویه استفاده می نمایند در این روش هنگامی که کاربری به یک وب سایت مراجعه می کند یک کوکی که یک کد کوتاه و ساده و  غیر مخرب می باشد، توسط وب سایت بر روی رایانه کاربر ذخیره می گردد و وب سایت اطلاعات بازدید فعلی کاربر را در آن ذخیره می کند تا در بازدید های مجدد بتواند از آن برای شناسایی و در دست داشتن اطلاعات جستجوهای قبلی کاربر استفاده نماید). نرخ تبدیل کاربران به مشتریان در روش های هدف گذاری مجدد و بازاریابی مجدد بسیار بالا است و این بدان دلیل است که کاربرانی که مجددا به یک وب سایت مراجعه می نمایند به خدمات و محصولات آن وب سایت علاقه مند هستند و در واقع در مرحله های بالایی از چرخه خرید قرار دارند (چرخه خرید با جستجو و مشاهده مطالب توسط کاربر در اینترنت آغاز می شود و با خرید خاتمه می یابد) و لذا احتمال تبدیل این کاربران به مشتریان بسیار بیشتر است.
  • بازاریابی تلفن های همراه: آمارها و بررسی ها نشان داده است که شیوه بازاریابی موبایل مارکتینگ یا بازاریابی تلفن های همراه بیش از 2 میلیارد دلار در سال 2016 برای تجارت های مختلف سود دهی داشته است. از این رو ما استفاده از روش موبایل مارکتیگ را به شدت به شما توصیه می نماییم. در این روش شما باید وب سایت خود و تمامی محتواهای خود را برای تلفن های همراه بهینه سازی نمایید به گونه ای که کاربران تلفن های همراه برای دیدن محتوای وب سایت شما با مشکلی مواجه نشوند و بدون نیاز به اسکرول کردن و یا کوچک و بزرگ کردن صفحات وب سایت بتوانند به سادگی از وب سایت شما دیدن نمایند و با توجه به آنکه امروزه بیش از نیمی از کاربران اینترنت را کاربران تلفن های همراه تشکیل می دهند برای جذب این کاربران یکی از اولیه ترین نیاز ها موبایل فرندلی بودن وب سایت شما می باشد. دقت داشته باشید که با توجه به رشد روز افزون روی آوردن کاربران به تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها درصد کاربران اینترنت که با استفاده از تلفن های همراه و تبلت ها در اینترنت جستجو می کنند و بهطور طبیعی میزان سود دهی روش بازاریابی تلفن های همراه روز به روز در حال افزایش می باشد از این رو من به شما توصیه می کنم که این روش بازاریابی را حتما در لیست روش های بازاریابی دیجیتال خود قرار دهید. 
  • بازاریابی اینتراکتو یا فعل و انفعالی: شما باید کاری کنید که زمانی که کاربران به وب سایت شما وارد می شوند با وب سایت شما وارد تعامل گردند، برای این کار باید از روش های اینتراکتیو که با کاربران تعامل ایجاد می نمایند استفاده کنید. آمار گیری ها و تحقیقات انجام شده در زمینه استفاده از روش های اینتراکتیو توسط ExpoTV.com در وب سایت نشان داده است که بیش از 55 درصد از کاربران ترجیح می دهند که ارتباط و فعل و انفعالی با کمپینی که از آن خرید می کنند داشته باشند و همچنین بررسی ها نشان داده اند که 89 درصد از کاربران به وب سایت ها و کمپین هایی که با آنها تعامل برقرار می نمایند و در ازای فعلی که انجام می دهند انتظار  فید بک از کاربر دارند، بیشتر اعتماد می کنند. با توجه به این آمارها استفاده از روش های اینتراکتیو در وب سایت می تواند موجب شود که شما بتوانید ارتباط موثر تری با کاربران برقرار نمایید. بنابراین به شما توصیه می کنم که از روش های اینتراکتیو در وب سایت خود استفاده نمایید.
  • ایمیل مارکتینگ: ایمیل مارکتینگ یکی از قدیمی ترین روش های بازاریابی دیجیتال است که سال هاست از آن استفاده می شود. این روش در گذشته بازدهی بیشتری داشت اما امروزه بازدهی آن به دلیل افزایش روش های تبلیغاتی اینترنتی و استفاده نادرست و بیش از حد تجارت های مختلف از این روش کاهش یافته است. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یک روش بازاریابی دیجیتال است که شما در آن با استفاده از ارسال ایمیل های تبلیغاتی به افراد مختلف آنها را ترغیب خرید از وب سایت خود می نمایید. در استفاده از روش ایمیل مارکتینگ شما باید دقت بسیاری بکار بگیرید تا ایمیل های ارسالی شما به عنوان اسپم از جانب کاربران شما شناخته نشود زیرا اسپم شدن تعداد زیادی از ایمیل های شما توسط کاربران موجب می شود که موتورهای جستجوگر مانع ادامه فعالیت کمپین بازاریابی ایمیلی شما شوند. شما باید با استفاده از روش های مناسب و با استفاده از فرم های Opt-in کاربران لیست ایمیلی خود را جمع آوری نمایید و تنها برای کسانی ایمیل ارسال کنید که داوطلب دریافت ایمیل های شما باشند.
  • افیلیت مارکتینگ: ایفیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری درفروش یا فروش پورسانتی یک روش بازاریابی دیجیتال است در این روش شما می توانید از دیگر وب سایت ها بخواهید که محصولات شما را در وب سایت خود تبلیغ نمایند و زمان یکه از طرف آنها یک مشتری برای شما ارسال شد باید درصد یا پورسانتی از فروش به آنها بدهید. شما می توانید هم در نقش یک وب سایت تبلیغ کنند و هم در نقش وب سایتی که دیگر وب سایت ها برای آن تبلیغاتی انجام می دهند در یک سیستم افیلیت کارکتینگ شرکت نمایید.
  • آنالیز نتایج: یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین بخش ها در بازاریابی دیجیتال انجام پروسه آنالیز نتایج است. آنالیز نتایج به شما کمک می کند که آمارهای موثق و ارزشمندی از نتایج حاصل از هر یک از کمپین های بازاریابی ایجاد شده توسط شما بدست آورید و بتوانید میزان موفقیت این کمپین ها را ارزیابی و بررسی نمایید. این داده ها به شما کمک می کند که اشتباهات خود را اصلاح کنید و نقاط ضعف خود را تقویت نمایید و همچنین برای ایجاد کمپین های بازاریابی دیجیتال بهتر و موثر تر برنامه ریزی نمایید. ابزارهای بسیاری برای آنالیز نتایج وجود دارد که از جمله مهم ترین های آنها می توان به گوگل آنالتیکز، اسپرینگ متریکز، ووپرا (Woopra) و مینت (Mint)  اشاره نمود. شما باید پیش از آنکه هیچ کمپین بازاریابی دیجیتالی را راه اندازی نمایید به فکر آن باشید که استفاده از این ابزارها را بیاموزید تا بتوانید نتایج حاصل از هر کمپین را مورد بررسی قرار دهید. به جرات می توان گفت که انجام بازاریابی دیجیتال بدون استفاده از این ابزارها برای آنالیز نتایج به هیچ وجه نمی تواند موثر باشد.

زمانی که شما وارد عرصه بازاریابی دیجیتال می شود باید به خاطر داشته باشید که حتما باید روش های مختلفی را برای بازاریابی دیجیتال استفاده نمایید و به هیچ وجه نباید تنها به یک روش کفایت کنید. پس از بکارگیری روش های مختلف باید بررسی کنید که کدام روش نتایج بهتر و سودمند تری برای شما داشته است و سپس سایر روش ها را بهبود هید و بیشتر تمرکز بازاریابی خود را بر روی پر بازده ترین روش متمرکز نمایید. در بیشتر مواقع استفاده از یک روش ترکیبی برای بازاریابی دیجیتال می تواند موثرتر باشد و بهترین نتایج را حاصل نماید. دقت کنید که شاخه های بازاریابی دیجیتال روز به روز در حال تغییر و افزایش می باشند و شما باید خود را مجهز به علم روز نمایید و جدیدترین روش ها را بیاموزید و پیش از دیگران شروع به فعالیت در آن زمینه نمایید.

 اشنایی با ابزارهای بازاریابی دیجیتال به صورت رایگان .

تمامی موارد و آموزشهای درج شده در این مقاله نیم نگاه و خلاصه ای برای درک هر چه بیشتر در دنیای سئو و مارکتینگ بود ,برای آموزشهای کاملتر به سئو روز مراجعه فرمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید