توصیه مونا حاجی علی اصغر به زنان خانه‌دار؛

صندوق‌های سرمایه‌گذاری راهی برای ورود زنان به دنیای مالی

کدخبر: ۲۰۴۰۵۹
زنان در سراسر جهان نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در اداره امور خانواده و جامعه دارند و برای تسریع روند تغییر و تحقق هدف‌های توسعه پایدار، می‌توانند مسئولیت بسیار جدی و مهمی را برعهده گیرند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری راهی برای ورود زنان به دنیای مالی

تحقیقات نشان داده هر چه اشتغال زنان در اقتصاد بیشتر باشد، جهان ثروتمندتر و مرفه‌ترخواهد شد و این در حالی است که سهم زنان از مشاغل جهان عمدتا مربوط به مشاغل سخت و کم‌درآمد است. با این حال در دهه‌های اخیر سهم اشتغال و نقش‌آفرینی زنان در اقتصاد جهانی بسیار بیشتر از نسل پیشین بوده است. این در حالی است که خاورمیانه در مقایسه با دیگر مناطق جهان پایین‌ترین نرخ فعالیت اقتصادی زنان را دارد. از سوی دیگر در خصوص اهمیت سرمایه گذاری نیاز زیادی به بحث و سخن نیست؛ همه می‌دانند که سرمایه گذاری صحیح تامین کننده امنیت و آینده هر شخص و اجتماعی است. از این رو همه در پی آن هستند که بهترین راه‌های سرمایه گذاری را بیابند. با این اوصاف بهترین راه سرمایه‌گذاری که می‌تواند زنان را وارد عرصه اقتصادی کند چیست؟ برخی زنان خانه‌دار سرمایه‌گذاری در طلا و ارز را به علت دانش کمی که برای ورود به این بازارها نیاز است، ترجیح می‌دهند. با این حال تلاطم‌های اخیر این بازارها نشان داده است که سرمایه‌گذاری در آنها نمیتواند یک سرمایه‌گذاری ایمن باشد. از سوی دیگر کاهش سود بهره بانکی نیز از اهمیت بازار پول کاسته، ازسوی دیگر با توجه به اینکه برای سرمایه گذاری در بورس نیاز به دانش‌های ابتدایی است، شاید سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بتواند یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای سرمایه‌گذاری باشد. به خصوص که پایگاه‌های خدمات مالی آنلاین مانند IBSHOP دسترسی برای خرید و فروش سهام این صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بسیار آسان کرده است.

با این اوصاف به سراغ مونا حاجی علی اصغر، یکی از زنان موفق حوزه مالی و اقتصاد رفته‌ایم تا نظر وی را در خصوص نقش زنان در اقتصاد و مناسب‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری آنها جویا شویم.

مونا حاجی علی اصغر، قائم مقام مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه کیان، مدیرعامل و نائب رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان و نائب رییس هیات مدیره شرکت‌های کارگزاری توسعه معاملات کیان و گروه مالی گسترش سرمایه کیان است. وی در سال‌های گذشته سمت‌های معاون عملیات شرکت تامین سرمایه کاردان، مدیر سبدگردانی و مدیریت دارایی‌های شرکت تامین سرمایه نوین از سال 1387 و همکاری با شرکت‌های سرمایه‌گذاری سامانه استراتوس و سرمایه‌گذاری ایرانیان را داشته است. حاجی علی اصغر تاکنون تاسیس و مدیریت 20 صندوق سرمایه‌گذاری را در رزومه کاری خود دارد و توانسته در این مدت خود را به عنوان یکی از زنان موفق بازار سرمایه معرفی کند. در ادامه مشروح گفت‌وگو با این بانوی موفق را میخوانید.

در ابتدا بفرمایید که نقش کنونی خانم‌ها تا چه اندازه در بازارمالی ایران پررنگ است و برای نقش آفرینی بیشتر در این حوزه چه فعالیت‌هایی لازم است انجام شود؟

در بازار های مالی کشور همچنان حضور آقایان بسیار جدی تر از خانمها هست. با توجه به حضور فعال تر خانمها در دانشگاهها در سالهای اخیر تقاضا برای همکاری در بازارهای مالی  نیز متعاقبا برای خانمها بیشتر شده است. این  مساله سبب شده است شاهد حضور بیشتر و جدی تر خانمها در سمت های کلیدی تر بازارهای مالی به خصوص بازار سرمایه کشور باشیم. هر چقدر تعداد خانمها بیشتر باشد عملا سقف شیشه ای موجود کم اثرتر خواهد بود.

از نکات مهم در شرایط فعلی شاید بتوان به حمایت خانمها از یکدیگر اشاره کرد. مشابه هر اقدام دیگر، قدم های اولیه برای موثرتر واقع شدن این مساله نقش افرینی مثبت تعداد بیشتری از خانم ها در مجموعه‌ای که همکاری دارند هست. هر چقدر تعداد بیشتری از خانمها این نقش را داشته باشند عرصه برای حضور خانمهای بعدی بازتر خواهد شد. همیشه حساسیت در مورد اولین ها  بیشتر است. اما اگر این نقش افرینی مثبت باشد دیگران را به این فکر وادار میکند که نگاه جنسیتی به موضوع صحیح نیست.

در بازار مالی شاید بتوان به سلامت مالی به عنوان یکی از اساسی ترین فاکتورهای اصلی تاثیر گذار در انتخاب افراد اشاره نمود و این موضوع می تواند یکی از ویژگی هاس بارز خانمها باشد که باید همچنان نسبت به حفظ ان حساس باشند.

توصیه شما به عنوان یک مدیر خانم موفق در حوزه مالی برای خانم‌های جامعه به ویژه خانم‌های خانه‌دار برای سرمایه‌گذاری و نقش آفرینی در این حوزه چیست؟

مفاهیم بازار سرمایه در حوزه سرمایه‌گذاری جدید هستند. شناخت خانم‌های خانه‌دار از این مفاهیم می‌تواند به خانواده برای حداکثر ساختن ثروت کمک میکند. به عنوان نمونه می‌توان به انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اشاره کرد. شاید سرمایه‌گذاری در این ابزار با وجود تنوع نمونه‌های موجود (بادرآمد ثابت، سهام و طلا) نیازمند دانش مالی تخصصی نباشد و خانم‌ها با مطالعه نمونه اساسنامه و امیدنامه‌های موجود بر روی تارنمای سازمان بورس و اوراق بهادار و بررسی بازده صندوق‌های فعال در کشور از طریق تارنمای مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران بتوانند سبد مناسبی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را برای اعضای محترم خانواده براساس میزان وجه نقد هر فرد، لزوم دریافت سود ماهانه و میزان ریسک پذیری تشکیل دهند. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می‌توانند به شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری که مشخصات آنها در تارنمای سازمان بورس و اوراق بهادار درج شده است مراجعه و با بررسی شرایط صندوقهای با درآد ثابت و حسورانه بهترین انتخاب را برای سرمایه گذاری داشته باشند.

درحال حاضر بازار سرمایه ما چه امکاناتی را برای حضور خانم‌ها در اقتصاد فراهم کرده است؟

همانطور که میدانید بازار سرمایه یکی از محورهای اصلی بازارمالی کشور است. درحال حاضر شاهد حضور خانم‌ها در سمت‌های کلیدی در سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران هستیم. همچنین حضور خانم‌ها به عنوان مدیرعامل نهادهای مالی مختلف از جمله کارگزاری و مشاور سرمایه‌گذاری، مدیران و معاونین شرکت‌های تامین سرمایه و سرمایه‌گذاری نیز پررنگتر از پیش شده است. علاوه بر موارد مطرح شده، با توجه به پتانسیل بازار سرمایه و پویایی آن با حضور زنان در نقش های کلیدی، برخی از بانک‌ها نیز از زنان در ساختار خود به عنوان نیروهای متخصص در نقش مدیران و معاونین استفاده کرده اند. همه این موارد نشان از نقش آفرینی خانم‌ها را در شرکت‌های فعال در بازار مالی کشور دارد.

استقلال مالی خانم‌ها چه سهمی در بهبود کیفیت زندگی آنها دارد؟

به نظر می‌رسد درصورتیکه خانم‌ها دغدغه‌ای از بعد مسائل مالی نداشته باشند بهتر می‌توانند در برهه‌های مختلف زندگی تصمیم‌‌گیری داشته باشند با این اوصاف استقلال مالی می‌تواند بهبود زندگی زنان را در پی داشته باشد که این مهم نیز مرهون تصمیمگیری های درست در انتخاب راه مناسب سرمایه گذاری است.

ویژگی‌های منحصر بفرد خانم‌ها نسبت به آقایان در عرضه سرمایه‌گذاری و مدیریت بخش‌های مالی چیست؟

شاید از بارزترین ویژگی‌های خانم‌ها بتوان به محافظه‌کاری، وفاداری، نظم، توجه به جزییات و توجه به اطرافیان اشاره کرد. عملا در عرصه فعالیت‌های مالی داشتن نظم در اجرای پروژه‌ها، بررسی ابعاد موضوع، توجه به جزییات و رعایت محافظه‌کاری بسیار تاثیرگذار است. همچنین با درنظر گرفتن این نکته که محور اصلی فعالیت در بسیاری از فعالیت‌های بازار مالی بخصوص بازار سرمایه نیروی انسانی است توجه خانم‌ها به اطرافیان می‌تواند نقش موثری در رضایت همکاران و مشتریان (سرمایه‌گذار یا سرمایه‌پذیر) داشته باشد. با توجه به امکان پیشرفت کاری در بازارمالی بخصوص بازار سرمایه خانم‌ها با روحیه وفاداری معمولا ماندگارتر در یک شرکت فعالیت خواهند داشت و این ثبات مدیریت می‌تواند در پیشبرد امور شرکت بسیار موثر واقع شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید