فرزاد کیاست، کارشناس کسب و کار

حفظ وضع موجود تلاش شرکتها برای سال 98

کدخبر: ۲۷۲۰۰۸
اقتصادنیوز؛ در شرایط فعلی اقتصادی حاکم بر کشور، بهترین گزینه ، حفظ وضع موجود برای هر کسب و کاری است.
حفظ وضع موجود تلاش شرکتها برای سال 98

به گزارش اقتصادنیوز؛ فرزاد کیاست، کارشناس کسب و کار در یادداشتی نوشت:

«در شرایط فعلی اقتصادی حاکم بر کشور ، بهترین گزینه ، حفظ وضع موجود برای هر کسب و کاری است . کارگزارانی که به هر نحو ، شرایط درآمدی خود را بر پایه حقوق ماهانه دریافتی از کارفرمایان اعم از حاکمیتی ، دولتی یا خصوصی بنا نهاده اند ، عمدتا" به فکر حفظ کار و شغل موجود باید باشند. وقتی پیش بینی ها برای رشد اقتصادی سال آینده چیزی بین منفی  3 تا منفی 5  درصد است ، طبیعی است هر کسب و کاری که بتواند از این رشد منفی در امان بماند دارای ارجحیت خواهد بود. بدین علت شرکت هایی که امکان ادامه فعالیت دارند یا به زبان عامیانه دخلشان کفاف خرجشان را می دهد برای استمرار این وضعیت به نظر می رسد مواردی را باید رعایت کنند. برای حفظ شرایط فعلی کسب و کار در وهله اول باید مدیریت هزینه ها را در اولویت قرار داد؛ حذف یا کاهش هزینه های غیر فوری و یا فوری غیر مهم از این دست است. به عنوان مثال در شرایط فعلی تأکید بر پوشش یکسان کارکنان شاید برای بسیاری از کسب و کارها از اولویت ویژه ای برخوردار نباشد یا در کسب و کارهای کوچک ادغام وظایف و سعی در انجام چند کار توسط یک نفر ، کاهش عضویت در انجمن ها ، اتحادیه ها و... برون سپاری بخشی از کارهای غیر مهم و... می تواند مثالهایی برای مدیریت هزینه مطرح شود .                                                                                                                                  در گام بعدی کاهش رفاه شخصی و رفاه شرکتی باید مد نظر قرار گیرد؛ از استفاده از اتومبیل های شرکتی گرفته تا رزرو فضاهای گذران تعطیلات و حتی نحوه پذیرایی و....بخشی از رفاه شرکتی است که نباید ما را از الویت اصلی که حفظ کسب و کار است غافل نماید.                                                                                                                                                        

اگر امکان تغییر نوع کسب و کار وجود دارد تأکید و تمرکز بر کسب و کارهای خدمات محور می تواند بخشی از نارسایی متأثر از تحریم ها را برطرف کند. به فرض بسیاری از کسب و کارهایی که بر  اساس واردات شکل گرفته بودند امکان عرضه خدمات در حوزه تخصصی محصولات وارداتی را می توانند بر عهده گیرند موضوعی که قبلا" شاید به دلیل بی اهمیت جلوه کردن آن یا عدم توجیه اقتصادی مناسب توسط بسیاری از شرکتهای وارد کننده مورد بی مهری واقع می شد .                                                    

تکیه برکسب و کارهای داخلی و سعی در برقراری گردش مالی ریالی علاوه بر کم کردن تأثیر نوسانات بازار ارز در برقراری توازن بین درآمد و تورم نقش شایانی را بر عهده خواهد داشت. مقایسه دایمی توجیه پذیری کسب و کار فعلی با نوسانات ارز مقایسه پر خطا و فریبنده ای است که می تواند منجر به از دست دادن فرصت های پیش آمده در هر کسب و کار شود .                                

بررسی استرسهای اجتماعی ناشی از تحریم و سعی در یافتن راه حل برای آنها خود دریچه ای است برای گشایش فرصت های جدید کسب و کار. اینکه بسیاری از خدمات و کالاهای مورد نیاز کشور قابلیت تأمین توسط کارآفرینان و صاحبان مشاغل فعلی کشور را دارد به نظر امر واضحی است ولی عدم دخالت دولت و نهادهای حاکمیتی و سپردن کشف این فرصت ها به افراد با استعداد و خلاق که دغدغه اصلی شان رونق کسب و کارهایشان بر اساس قوانین بازار و توانمندیهای خودشان است ، اصلی است که باید رعایت گردد.»

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید