گره صدور خدمات فنی و مهندسی درانتظار مشوق

کدخبر: ۲۸۶۴۴۶
گروه بنگاه ها- ظرفیت‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور بدون شک یکی از منابع مهم صادرات غیرنفتی است که با چالش‌های متعدد نتوانسته جایگاه مناسبی را داشته باشد.
گره صدور خدمات فنی و مهندسی درانتظار مشوق

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در خصوص شرایط صادرات خدمات فنی و مهندسی در شرایط کنونی گفت: احتمال اینکه شرکت‌های ایرانی در کشورهای آسیای میانه، عراق، سوریه و برخی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین بتوانند پروژه جدید بگیرند، وجود دارد. محمدرضا انصاری افزود: صادرات خدمات فنی و مهندسی نیاز به حمایت دولت دارد و باید از طرف دولت با کشورهایی که می‌توانیم در آنها پروژه داشته باشیم مذاکره صورت گیرد تا موانع احتمالی برای فعالیت شرکت‌های ایرانی حل شود. وی با بیان اینکه صدور ضمانت‌نامه مهم‌ترین موضوع پیش روی شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی است، خاطرنشان کرد: یک موضوع دیگر هم رقابت شرکت‌های چینی و ترکی در بازارهای مختلف است. زیرا دولت چین و ترکیه از شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی آنها حمایت می‌کنند و با مشوق‌های صادراتی قادر خواهند بود در گرفتن پروژه‌های مختلف تخفیف قابل توجهی لحاظ کنند.

وی به خلایی که در صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: با وجود بودجه‌ای که در مجلس هم به تصویب رسید اما هنوز نتوانستیم مشوق صادراتی را برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی عملیاتی کنیم تا این گره بزرگ باز شود.

وی با بیان اینکه همواره صحبت از حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی است ،تاکید کرد: با وجود این نظرهای موافق اما تاکنون نتایج عملیاتی برای حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی اندک بوده است. امیدواریم با رفع موانع موضوع مشوق‌ها صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز بتواند در شرایط بهتری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه قرار است یک‌درصد عوارض واردات کالاهای غیراساسی به عنوان مشوق صادراتی در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: یک درصد عوارض واردات کالاهای غیراساسی بیش از 600 میلیارد تومان برآورد می‌شود که اگر به عنوان مشوق صادراتی منظور شود می‌تواند تحرک بسیار زیادی در صادرات ایجاد کند.

رییس انجمن صادرات خدمات فنی و مهندسی خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت پرداخت  این مشوق‌ها را دنبال می‌کند که بتواند تقویت شرکت‌های صادرکننده را شاهد باشیم.

نایب رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی نیز در این خصوص گفت: یکی از ابزارهای اصلی صدور خدمات فنی و مهندسی، امکان اخذ خدمات بانکی و پذیرش ضمانت‌نامه‌های بانکی از سوی کشورهای دیگر است که این پذیرش در حال حاضر وجود ندارد.

فرامرز مفتخر با بیان اینکه روابط بانکی وجود ندارد، افزود: اخذ ضمانتنامه‌هایی با مبالغ بالا که به آنها یارانه تعلق می‌گیرد می‌تواند در انجام پروژه‌های متعدد قدرت مالی شرکت‌ها را افزایش دهد.

مفتخر خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی حدود 30 پروژه در عراق دارند که در حال حاضر با مشکلات زیادی این پروژه‌های قبلی را انجام می‌دهند. وی افزود: هنوز هم شرکت‌های ایرانی برای بازاریابی به کشورهای مختلف می‌روند و برای گرفتن پروژه‌های مختلف تلاش می‌کنند. اما مساله این است که بانک مرکزی باید شرایطی فراهم کند که بانک‌های رابط بتوانند شرایط را برای پذیرش ضمانتنامه ایجاد کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید