آموزش تحلیل کسب و کار براساس استاندارد BABOK

کدخبر: ۳۱۷۷۸۴
شغل تحلیلگر کسب و کار امروزه در سازمان ها بسیار موردتوجه قرار گرفته است. مهارت اصلی تحلیلگر کسب و کار تجزیه و تحلیل و درک دامنه مشکل و سپس برقراری ارتباط آنچه باید برای تغییر آن انجام شود، می‌باشد. اما، برخی از تحلیلگران کسب و کار خدمات تجربیات گسترده ای ارائه می دهند، آنچه در ابعاد مختلف در یک پروژه می تواند بسیار مفید باشد.
آموزش تحلیل کسب و کار براساس استاندارد BABOK

این توجه از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم  یک تحقیق در این زمینه نشان می دهد که بیش از 70٪ افراد حرفه‌ای که تحلیل کسب و کار را انجام می دهند، در طیف وسیعی از نقش ها اعم از تحلیلگر، مدیریت فرایند  و ... فعالیت می کنند.

وظایف و مهارت های مورد نیاز در تحلیل کسب و کار

به زبان ساده، امروزه یک مشتری که به یک فرودگاه، هتل یا یک کافه مراجعه می کند، انتظار یک تجربه کامل را دارد که نه تنها خدمات فیزیکی یا آن محصول خاص بلکه محیط، روند کار و همچنین روشی را که از طریق آن تجربه سازمان را درک می کند، در بر می گیرد. تنها قیمت محصول یا خدمات خوب دیگر مهم نیست و این درک مشتری از شرکت، خدمات و ارزش تجربه اوست که عادت خرید وی را سوق می دهد. از نظر Ryland Leyton، توجه تحلیلگر کسب و کار بر اطمینان از رضایت مشتریان داخلی و خارجی، تأثیرات شناسایی شده و مدیریت آنها است.

تنوع نقش ها می تواند در یک محیط با رویکرد چابک حتی بیشتر باشد، جایی که افراد لازم است نقش‌های زیادی را بازی کنند و در تمام این موقعیت های متنوع عملکرد خوبی داشته باشند.

این امر می تواند با توجه به ابعاد مختلفی که در بازار کار وجود دارد، گیج کننده باشد، از جمله نقش‌هایی که تحلیلگران می‌گیرند عبارتند از: معمار کسب و کار، تحلیلگر کسب و کار، تحلیلگر سیستم کسب و کار، تحلیلگر داده‌ها، مشاور مدیریت، هوش تجاری، مدیر محصول، صاحب محصول، تحلیلگر الزامات و موارد دیگر. نقش هر یک از این حیطه‌ها ممکن است بسته به خط مشی سازمان، محدودیت منابع، محدودیت زمانی و وضعیت، تمرکز و چشم انداز سازمان متفاوت باشد.

کار و کسب

آموزش تحلیل کسب و کار BABOK

بنابراین نیاز به یک چارچوب و استاندارد واحد برای این که وظایف و مهارت های تحلیل کسب و کار را بدانیم بیش از پیش حس می‌شود. استاندارد BABOK مخفف Business Analysis Body of Knowledge به همین منظور ارائه شده است. این استاندارد که توسط موسسه بین‌المللی IIBA تهیه شده، به بیان ۶ حوزه دانشی ، ۳۰ وظیفه و نهایتا ۵۰ مهارت کاربردی و اجرایی می‌پردازد. در آموزش تحلیل کسب و کار به این موارد پرداخته می‌شود.

به طور کلی، تحلیلگران کسب و کار می توانند با استفاده از مهارت های مختلف مانند مدیریت فرایند، نقش های مختلفی را در یک پروژه و گاه به طور همزمان انجام دهند. با ورود به عصر جهانی شدن، عملکرد سازمان ها و مشاغل به طور فزاینده ای رقابتی و پویا شده است. ماهیت رقابت، ماهیت تولید، ویژگی های بازار و فناوری همراه با تمرکز بر تحقیق و توسعه مجددا در حال تعریف نحوه عملکرد و تفکر سازمان ها است. در بخش مالی نیز، سازمان ها نسبت به دارندگان سهام مسئول و پاسخگو شده اند.

از آنجا که چالش‌های سازمان‌ها در دنیای جدید که با رقابت شدید و تغییر سریع سناریو‌ها در همه جبهه ها افزایش می یابد، بقا، رشد و سود، نیاز به مشارکت مداوم در تعریف افکار مدیریتی و فرایندهای تجاری دارند.

وظیفه اصلی نقش یک تحلیلگر کسب و کار این است که حلقه ارتباط بین ذینفعان باشد و این امر نیاز به مهارت های زیادی دارد. آیا این برای شما هیجان انگیز است؟ پس نیاز دارید که تحلیل کسب و کار را بیاموزید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید