تحت تاثیر افزایش تقاضا رخ داد

عبور قیمت دلار از مرز 3700 تومان

کدخبر: ۱۵۴۲۵۲
در حالی که بازار ارز تهران به ساعات پایانی خود نزدیک می شد، قیمت هر دلار آمریکا از 3700 تومان عبور کرد. هر دلار در زمان تنظیم این خبر به قیمت 3702 تومان فروخته می شود که البته امروز قیمت 3715 تومان را هم دید. عبور دلار از مرز 3700 تومان در حالی رخ داده است که پیش از این فعالان بازار تحت تاثیر نیروهای موثر بر تقاضای ارز، پیش بینی آن را کرده بودند.
عبور قیمت دلار از مرز 3700 تومان

یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ دلار در این روزها نزدیک شدن به پایان سال میلادی است. چرا که بسیاری از شرکت ها و فعالان اقتصادی به دلیل پایان سال میلادی اقدام به تسویه حساب با شرکای خارجی خود می کنند و به همین دلیل دست به خرید ارز در حجم های موثر بر قیمت می زنند.

این مساله در سال های قبل نیز در این مقطع زمانی اتفاق افتاده است. آمارها نیز تا حدودی نشان‌دهنده روند افزایشی دلار در آذرماه هستند. بهای دلار در آذر 93 و 94 بیش از دو درصد بالا رفت و اکنون میزان بازدهی در سال جاری چگونه خواهد بود؟ برخلاف عده‌ای که انتظار افزایش دامنه نوسان را دارند، گروهی دیگر از فعالان باور دارند که قیمت این ارز در آذرماه تغییرات چندانی نخواهد داشت. به گفته این دسته، عرضه بازارساز و صرافی‌های بانکی به اندازه‌ای هست که مانع از نوسانی شدن قیمت‌ها شود. به گفته این دسته، در دومین ماه پاییز نیز که تقاضای بازار در اوج خود بود، قیمت دلار هیچ‌گاه نوسان بالای 20 تومان را تجربه نکرد.

روند قیمت دلار در آبان سه سال گذشته افزایشی بوده است؛ شاخص دلار که در هشتمین ماه سال 93، 8 / 0 درصد رشد قیمت را تجربه کرده بود، در آبان 94 با شیب تند بیشتری بالا رفت. شاخص ارزی در دومین ماه پاییز سال گذشته2/ 3 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد که بیشترین میزان افزایش آن از آذر سال 93 بود. پس از این تاریخ، روند افزایشی دلار کمی آرام‌تر شد تا اینکه سرانجام قیمت در آبان سال جاری 4/ 2 درصد بالا رفت که این میزان نیز بیشترین میزان افزایش آن از آبان 94 بود. در نتیجه می‌توان گفت، ماه آبان صحنه ثبت رکوردهای افزایشی بوده است، به گفته فعالان، افزایش تقاضای زائران عتبات عالیات در کنار رشد تقاضای تجاری از جمله عواملی هستند که به رشد دلار در آبان کمک کرده‌اند. در کنار این، تغییر انتظارات معامله‌گران پس از انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا دیگر عاملی بود که به رشد قیمت کمک کرد. روند افزایشی دلار در آبان‌ماه به ابتدای سومین ماه پاییز سرایت کرد. در اولین روز آذرماه، شاخص ارزی با 3 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 683 تومان رسید. به گفته فعالان، تمایل معامله‌گران به نگهداری دلار در کنار افزایش نرخ حواله درهم و تحرکات بازیگران فردایی از جمله عواملی هستندکه به افزایش قیمت کمک می کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید