رئیس کل بانک مرکزی خبر داد

بانک ها با ارز آزاد به بازار می آیند

کدخبر: ۱۵۵۴۲۳
رئیس ‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه فعال‌ شدن بانک‌ها در بازار ارز، موجب افزایش درآمد بانک‌ها می‌شود، تسویه حساب مبادلات ارزی با یک مدل پیشرفته را یکی از ویژگی‌های مثبت تجارت خارجی دانست. ولی الله سیف ، تحریم را عامل انتقال فعالیت‌های کارگزاری از بانک‌ها به صرافی و بانک‌ها دانست، اما با گسترش ارتباطات کارگزاری در بانک، شرایط را برای بازگشت نظام بانکی به فعالیت ارزی مناسب دانست.
بانک ها با ارز آزاد به بازار می آیند

 رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این جمله که هیچ محدودیت ارزی نداریم و با ابلاغ بخشنامه مربوطه، بانک‌ها مجاز هستند فعالیت ارزی براساس ارز آزاد داشته باشند پیش‌بینی کرد با حضور قوی و موثر بانک‌ها در بازار ارز کشور قطعا شاهد بازگشت نظم و انضباط به این بخش از اقتصاد خواهیم بود.

سیف یکی از فعالیت‌های مهم که در افزایش درآمد بانک‌ها نقش موثری دارد و برای اقتصاد هم بسیار ضروری است فعال شدن بانک‌ها در عرصه عملیات ارزی دانست و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مثبت تجارت خارجی این است که بخش عمده تسویه حساب مبادلات ارزی معمولا با استفاده از یک مدل پیشرفته و دارای امنیت کامل است و نظام بانکی از طریق این مدل می‌تواند به فعالیت ارزی بپردازد. متاسفانه در شرایط تحریم و با تحلیل رفتن روابط کارگزاری این بخش از فعالیت بانکی به شبکه صرافی و بازار منتقل شد و بانک‌ها از این فعالیت دور شدند؛ اما با ایجاد فضای جدید و به‌رغم عدم تحقق کامل انتظارات، نقش نظام بانکی نسبت به گذشته متفاوت شده و ارتباطات کارگزاری زیادی با دنیا برقرار شده است؛ بنابراین در حال حاضر شرایط مساعد برای بازگشت نظام بانکی به فعالیت ارزی وجود دارد و قطعا بانکی موفق خواهد بود که در این عرصه رقابتی بتواند درصد خود را بالا ببرد.رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر تاکید کرد که هیچ محدودیت ارزی نداریم و با ابلاغ بخشنامه، بانک‌ها مجاز هستند فعالیت ارزی براساس ارز آزاد داشته باشند؛ بنابراین با حضور قوی و موثر بانک‌ها در بازار ارز کشور قطعا شاهد بازگشت نظم و انضباط به این بخش از اقتصاد خواهیم بود.

در ادامه رئیس کل بانک مرکزی اعطای کارت اعتباری در بانکداری روز جهان را شیوه‌ای موثر برای اعطای هدفمند تسهیلات به تولیدکنندگان دانست و گفت: در بانکداری امروز دنیا صدور کارت‌های اعتباری شیوه‌ای مناسب برای اعطای هدفمند تسهیلات به تولیدکنندگان است و موجب رونق فعالیت برای تولیدکنندگان می‌شود. به بیان بهتر با اعطای تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری به تامین مالی واحدهای تولیدی کمک می‌شود و این شیوه یکی از دقیق‌ترین و هدفمندترین شیوه تامین مالی است. امیدواریم در آینده اعطای عمده تسهیلات نظام بانکی از طریق صدور کارت‌های اعتباری انجام شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید