واردات بخارشو بجای دارو با ارز 4200 تومانی!

کدخبر: ۲۲۳۲۲۵
اقتصادنیوز: مهدی نوروزیان، خبرنگار اقتصادی در حساب توییتری خود نوشته است: «فهرست #بانک_مرکزی می‌گوید:چند #شرکت_دارویی نزدیک یک میلیون#یورو #بخار_شور وارد کرده‌اند.» او در ادامه این توییت نوشته است: «مهم‌تر از رقم، شرکت دارویی چه ارتباطی به بخارشور دارد!.»
واردات بخارشو بجای دارو با ارز 4200 تومانی!

اقتصادنیوز، به نقل از انتخاب؛ با مطالعه لیست منتشرشده از سوی بانک مرکزی که نشاندهنده مبلغ دریافتی 1500 شرکتی است که با ارز دولتی کالا وارد میکنند با موارد قابل تاملی برخورد میکنیم.

دارو

مهدی نوروزیان، خبرنگار اقتصادی در حساب توییتری خود نوشته است: «فهرست #بانک_مرکزی می‌گوید:چند #شرکت_دارویی نزدیک یک میلیون#یورو #بخار_شور وارد کرده‌اند.» او در توییت خود نوشته است: «مهم‌تر از رقم، شرکت دارویی چه ارتباطی به بخار شور دارد!.»

 

شرکت داروسازی جابرابن حیان سهامی عام 587،071 یورو ارز دولتی دریافت کرده تا بخارو شور وارد کشور کند. شرکت دارو سازی رها اصفهان نیز 172،654 یورو گرفته و نامش در فهرست واردکنندگان بخارشور قرار گرفته است.

شرکت دارویی به بان شیمی 38،090 یورو از بانک مرکزی و 13،727 یورو از سامانه نیما ارز دریافت و بخارشور وارد کرده است.

به گزارش تسنیم، بانک مرکزی به منظور شفاف سازی و عمل به دستور رئیس جمهوری لیست دریافت کنندگان ارز دولتی را درحالی منتشر کرد که فهرست کالاهایی که از ارز 4200 تومانی استفاده کرده اند مردم و رسانه ها را شوکه کرده است!

بانک مرکزی بعد از نامه‌نگاری وزیر صنعت و درخواست انتشار نام ارزبگیران، سرانجام لیست 53صفحه‌ای شامل 1482 شرکت دریافت‌کننده ارز رسمی را منتشر کرد.

در این لیست محل تأمین ارز برای واردکنندگانی که در 2 ماه اخیر ثبت سفارش انجام داده‌اند از طریق بانک مرکزی (منابع نفتی) و ارز ورودی سامانه نیما می‌باشد.

فهرست منتشره از سوی بانک مرکزی واکنش های متعددی را در رسانه ها به همراه داشته است که مهمترین آن نقد به بانک مرکزی و وزارت صنعت برای عدم اعلام اسامی کامل دریافت کنندگان ارز دولتی است.

رئیس جمهور به وزرای اقتصادی به خصوص وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی دستور داده بود به منظور شفاف سازی اسامی تمام دریافت کنندگان ارزهای دولتی را به مردم اعلام کنند ولی بعد از چند روز بانک مرکزی و وزارت صنعت دستور روحانی را نصفه و نیمه اجرا کردند.

علاوه بر مورد شرکت‌های دارویی، لیست منتشر شده موارد دیگری از این دست را نیز ثبت کرده است.

برای مثال دو شرکتی که یک ماه قبل از تعیین نرخ ارز دولتی اساسنامه خود را تغییر دادند و واردات دام و خوراک را اضافه کردند، پس از تغییر اساسنامه خود به میزان 120 هزار یورو لوبیا چیتی وارد کرده اند. جالب اینجاست که یکی از این دو شرکت وارد کننده پارچه بوده است و دیگری نیز در عرصه سنجش بتن در حال فعالیت بوده است. این شرکت هم چنین در ردیف دیگری 140 هزار یورو بابت واردات چای و بالغ بر 6 هزار یورو نیز بابت واردات کاغذ ارز دولتی دریافت کرده است.

سوال اینجاست که نهاد نظارت کننده بر نحوه تایید صلاحیت این شرکت ها، چگونه از کنار غیرکاربری بودن این شرکت ها عبور کرده است.

اینکه برخی شرکت های فوق درست یک ماه قبل از تعیین نرخ دولتی برای ارز اقدام به تغییر اساسنامه خود کرده اند نیز سوال برانگیز است و باید نهاد های مربوطه در قبال این مسائل نیز روشن گری کنند.

سایر رسانه ها نیز به واکاوی بخشهایی از این فهرست پرداخته اند که جالب توجه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید