نزول نفت و طلا به کف‌ قیمت جدید

کدخبر: ۲۲۶۹۶۷
اقتصادنیوز: یکی از شیوه‌های ارزیابی روند آتی قیمت‌ها، دقت به گذشته آنها است. در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته می‌شود و در هر قسمت روند آینده بر همین اساس پیش‌بینی شده‌است.
نزول نفت و طلا به کف‌ قیمت جدید

بازار سهام

جولان حقوقی‌ها در بازار سهام

به گزارش اقتصاد نیوز، دیروز شاخص کل بورس با افت محدود ۴ واحدی (کمتر از ۰۱/  ۰ درصد) مواجه شد. بازگشایی «پارس» با فشار فروش حقیقی‌ها پیش از مجمع و با خرید حقوقی‌ها، تغییر مالکیت ۱۹۶ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها و بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص داشت و ۶۸ درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. با وجود رشد برخی فلزی‌‌معدنی‌ها در ابتدای معاملات، توقف نمادها در فصل مجامع، تردیدها نسبت به عوامل سیاسی و تداوم حرکت مس در کانال ۶۱۰۰ دلاری و روی در ۲۵۰۰ دلاری با شناسایی سود، تغییر جهت شاخص از میانه معاملات و تغییر مالکیت ۵۸ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها در سایر نمادها را رقم زد. مقاومت سنگ‌آهن جهانی در مقابل افت، تا حدی از سنگ‌آهنی‌ها و «ومعادن» حمایت کرد. «خساپا» با وجود شناسایی زیان، با خرید حقوقی‌ها ۶۱ میلیارد تومان از ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

11-01

 

بازار ارز

رشد دلار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۸ تومانی به نرخ ۴۳۵۰ تومان معامله شد. در ابتدای هفته با عوامل هیجانی از جمله رد لوایح FATF از سوی شورای نگهبان دلار تا کانال ۸۲۰۰ تومانی رشد داشت. اما مقاومت سطح مزبور، فروکش هیجان و افت درهم زیر ۲۲۰۰ تومان، نوسان دلار در کانال ۷۹۰۰ و ۸۰۰۰ تومانی را در ادامه رقم زد. با وجود اعلام حمایت طرف‌های اروپایی از «برجام» و تلاش برای ایجاد مصونیت از تحریم‌ها برای شرکت‌های فعال در ایران و بررسی ایجاد کانال‌های مالی بین بانک‌های ایران و اروپا، اما همچنان شرط تصویب قوانین FTAF و دورنمای کاهش درآمدهای ارزی حاصل از نفت (از ۴ نوامبر) در کنار فشارها برای محدودیت تجارت در امارات، مانع از افت قابل توجه دلار است. این عوامل و رشد درهم بالاتر از ۲۲۰۰ تومان، دلار غیررسمی را چهارشنبه در کانال ۸۱۰۰ تومان قرار داد.

11-02

 

بازار سکه

تردید معامله‌گران سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 60 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 880 هزار تومان معامله شد. با وجود افت طلای جهانی به کف یک‌‌ساله (8/  1220 دلار)، رشد دلار غیررسمی تا 8130 تومان و حواشی پیرامون سکه‌های پیش‌فروش، از سکه حمایت کرد. با وجود افت سکه به کف 2 میلیون و 750 هزار تومانی در معاملات دوشنبه (با دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش) در ادامه عدم فروش سکه‌های تحویل‌گرفته شده در بازار رشد 100 هزار تومانی سکه را در 2 روز رقم زد. برخی خریداران به دلیل تقاضای محافظه‌کارانه و تردیدها نسبت به وضعیت سیاسی و اقتصادی، با نگرانی از دریافت مالیات بر درآمد، سکه را نزد خود نگاه می‌دارند. در شرایطی که برخی حتی اقدام به تحویل سکه‌های خود نکردند. بنابراین با وجود افت ۲۰ دلاری طلای جهانی ، شاهد بی‌واکنشی سکه به این عامل و افزایش حباب سکه بودیم.

11-03

 

بازار طلای جهانی

لمس کف یک‌‌ساله طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1221 دلار معامله شد. پس از کم‌نوسانی طلا در 1240 دلار، رشد شاخص دلار طلا را به کف یک‌‌ساله (8/  1220 دلار) رساند. جروم پاول در مقابل کنگره اعلام کرد «با توجه به رشد مناسب اقتصادی، سیاست مناسب پولی می‌تواند وضعیت مناسب اشتغال و نرخ تورم را برای سال‌ها در سطح ۲ درصد حفظ کند و در شرایط کنونی راه مناسب افزایش تدریجی نرخ بهره است.» این عامل و افت پوند به کف ۱۰‌‌ماهه (با افت تورم به کف ۱۵‌‌ماهه) با کاهش احتمال افزایش نرخ بهره در نشست آینده بانک انگلیس، کاهش تقاضای فیزیکی با افت یوآن و روپیه و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا در شرایط تشدید تنش‌های تجاری بر طلا فشار آورد. اما ظاهر شدن نشانه‌های پایان چرخه رونق اقتصاد جهانی و بازگشت ریسک‌های ژئوپولیتیک می‌تواند در میان‌مدت از طلا حمایت کند.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

افت دسته‌جمعی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 9/  1 درصدی به قیمت 66 هزار و 438 تومان معامله شدند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها از 23 تیر تا روز سه‌شنبه، در بازه 67 تا 70 هزار تومان، روز گذشته قیمت برخی اوراق تا 64 هزار تومان نیز افت داشت. با وجود قرار داشتن در فصل رونق مسکن (تابستان) آمارهای اولیه مسکن افت 14 درصدی تعداد معاملات مسکن در تیر را نسبت به خرداد نشان داد. امری که در کنار تقویت سمت عرضه اوراق و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان (پس از جهش 45 درصدی قیمت سالانه خرداد) مقاومت سقف 70 هزار تومانی در مقابل «تسه»ها را تقویت کرد. برای کاهش نوسانات قیمت مسکن، طرح‌هایی از جمله افزایش عرضه واحدهای زیر 80 متر (54 درصد از تقاضای خرداد) و راه‌اندازی بورس مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی در دست بررسی است.

11-05

 

بازار نفت

لمس کف 3‌‌ماهه برنت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/  67 دلار معامله شد. دورنمای افزایش عرضه نفت از سوی اوپک، احتمال فروش بخشی از ذخایر استراتژیک نفت، رشد شاخص دلار و تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش 629 هزار بشکه موجودی نفت تجاری، برخلاف پیش‌بینی‌ها (کاهش 4/  1 میلیون بشکه) لمس کف 3‌‌ماهه برنت (23/  71 دلار) و کف یک‌‌ماهه WTI (03/  67 دلار) را رقم زد. موسسه BMI با وجود اعلام دورنمای مناسب اقتصادی، دورنمای رشد شاخص دلار، افزایش فشار تورمی و کاهشنقدینگی با خروج بانک‌ها از سیاست‌های انبساطی را ریسک‌های کاهشی نفت اعلام کرد. همچنان تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین نیز فشار بر نفت را حفظ کرده است. گلد‌من‌ساکس پیش‌تر اقدمات آمریکا از جمله عرضه نفت استراتژیک، ایجاد تردید نسبت به میزان کاهش صادرات نفت ایران و فشار بر عربستان را عامل تشدید نوسانات نفت اعلام کرد.

11-06

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید