مرکز آمار: مواد غذایی ظرف یک‌سال ۳۶ درصد گران شده است

کدخبر: ۲۴۱۸۷۰
اقتصادنیوز: به گفته رئیس مرکز آمار ایران بهای "خوراک مردم" در شهریور ماه به نسبت ماه مشابه سال قبل ۳۶ درصد افزایش داشته است. میزان تورم که مدتی زیر ده درصد بود از سه ماه پیش رو به افزایش گذاشته و به 13/5 درصد رسید.

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ امیدعلی پارسا روز شنبه هفتم مهر (۲۹ سپتامبر) تاثیر نوسان‌های شدید بازار ارز در افزایش قیمت‌ها را رد کرد و گفت: «افزایش قیمت دلار، سکه و ماشین‌آلات تا زمانیکه در دل کالا و خدمات مصرفی نرود، به‌صورت تورم لحاظ نمی‌شود.»

یکی از برنامه‌های دولت حسن روحانی تک رقمی کردن میزان تورم بود که تا حدودی در آن موفق بوده است. روند نزولی تورم تا تیرماه امسال برقرار بود اما روند افزایش قیمت‌ها در سه ماه گذشته ادامه یافت.

مرکز آمار ایران به تازگی اعلام کرد که میزان تورم در دوازده ماه منتهی به شهریور ماه با بیش از یک و نیم درصد افزایش به نسبت ماه قبل به 11/3 درصد رسید.

بر پایه محاسبات بانک مرکزی، میزان تورم در شهریورماه 13/5 درصد بوده است. آماری که هر دو نهاد اعلام می‌کنند میانگین بالارفتن قیمت‌ها در کالاها و خدمات مختلف است. افزایش قیمت در کالاهایی که در زندگی روزمره مردم تاثیر بیشتری دارند می‌تواند بسیار بالاتر باشد.

امیدعلی پارسا با تائید این مسئله می‌گوید آنچه در زندگی مردم نمایان می‌شود، تورم ماهانه و نقطه به نقطه است اما ارزیابی سیاست‌گذاران و دولت مبنی بر تورم ۱۲ ماهه است. منظور از تورم نقطه به نقطه تغییر شاخص‌ها در یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

گران شدن ۷۵ درصدی میوه و خشکبار

رئیس مرکز آمار ایران به خبرگزاری تسنیم گفت: «تورم نقطه به نقطه در شهریور جاری نسبت به شهریور سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته که برای خوراک ۳۶ درصد و برای جزئیات و کالاهای با دوام مردم ۷۰ درصد و میوه و خشکبار ۷۵ درصد است.»

بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرده که در شهریور ماه میزان تورم در تمامی گروه‌های کالایی و خدماتی اصلی افزایش داشته و شاخص‌ها در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تا 46/5 درصد رشد دارد.

آمار نهادهای رسمی در مورد تورم به نظر بسیاری از کارشناسان و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارتباطی با واقعیت ندارد و بازتاب کاهش روزافزون قدرت خرید مردم نیست.

انتقاد از تورم ۴۰ درصدی و آمارسازی مسئولان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس، ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، حدود دو ماه پیش مرکز آمار را به گفتن "دروغ‌های شاخ و دم‌دار" در مورد تورم متهم کرد و از مسئولان خواست از آمارسازی پرهیز کنند.

ملکی با اعتراض به آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار گفت: «اگر مسئولان در بین مردم باشند خواهند دید طبقه پایین جامعه به نان شب خود محتاج هستند؛ از این رو در سفره مردم تورم ۴۰ درصدی ملاحظه می‌شود.»

رئیس مرکز آمار مخدوش بودن فرمول‌ها و نحوه محاسبه آمار در این مرکز را ادعایی نادرست خوانده و به خبرگزاری تسنیم می‌گوید اگر نمایندگان مجلس علاقه داشته باشند می‌توانند با مراجعه به این نهاد در جریان جزئیات آمار اعلام شده قرار گیرند.

با این همه مرکز آمار اعتراف می‌کند که میان "ادراک عمومی از افزایش هزینه‌های زندگی و قیمت‌ها" و آمار ارائه شده در مورد میزان تورم تفاوت وجود دارد و برای شرح علت این تفاوت، جزوه‌ای در ۴۰ صفحه تهیه و ۲۴ مرداد در پایگاه اینترنتی این مرکز در دسترس علاقمندان  قرار داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید