علل گرانی سیب درختی چیست؟

کدخبر: ۲۴۵۳۰۸
اقتصاد نیوز: یک مقام مسئول گفت: باوجود کاهش 30 تا 40 درصدی تولید سیب درختی در سال جاری، مشکلی در تأمین نیاز داخل و صادرات نداریم.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران از کاهش 30 تا 40 درصدی تولید سیب نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با وجود کاهش تولید سیب درختی در سال جاری، مشکلی در تأمین نیاز داخل و صادرات نداریم.

وی افزود: اگرچه سرمازدگی بهاره در بسیاری از مناطق خسارت وارد کرد وتا حدودی تولید را تحت تأثیر خود قرار داد،اما جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود نیاز د اخل وجود ندارد.

شادلو میزان تولید سیب در سال جاری را 2 میلیون و 600 هزارتن در کشور پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به برآورد اولیه تولید حدود 50 درصد این میزان باید صادر شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 700 هزارتن سیب از کشور صادر شد، بیان کرد: اگر این میزان به 1.5 میلیون تن می رسید تعادل بهتری در بازار ایجاد می‌کرد چرا که سال گذشته علی رغم رشد سه برابری صادرات نسبت به سال ماقبل خود ،مقادیری زیادی سیب از بین رفت.

این مقام مسئول حفظ بازارهای صادراتی را امری مهم د انست و  افزود: با وجود آنکه بخشی از تولید سیب درختی ناشی از سرمازدگی بهاره از بین رفت،اما از تولید فعلی باید 50 درصد به بازارهای هدف صادر شود چرا که توقف صادرات به معنای از دست دادن فرصت های قبلی صادراتی است،که در سال گذشته به دست آوردیم.

وی درباره علل گرانی سیب درختی در بازار گفت: افزایش سه برای هزینه های تولید اعم از نیروی انسانی، سبد، نهاده ها، مکانیزاسیون و غیره، افت 30 تا 40 درصدی تولید ناشی از سرمازدگی بهاره، تورم، نوسان نرخ ارز و غیره از جمله علل نوسان قیمت سیب در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به شمار می رود.

شادلو ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت تمام محصولات کشاورزی اعم از سیب در سال گذشته بسیار پایین بود و کشاورزان از ناحیه فروش این محصولات با زیان 50 درصدی روبرو بودند، از این رو نباید ملاک قیمت گذاری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت در سایر صنوف و صنایع چشمگیر است، بیان کرد: این درحالی است که بسیاری از افراد انتظار دارند که قیمت محصولات کشاورزی همیشه ثابت باشد و هیچ گونه رشد قیمتی در این بخش اتفاق نیفتد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه بخش کشاورزی همانند سایر بخش ها تحت تاثیر نوسان نرخ ارز، تورم و... است، از این رو ثبات نرخ محصولات غیرممکن است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید