رییس مرکز آمار ایران: نرخ تورم خوراکی‌ها ۴۷.۵ درصد و تورم کالاهای بادوام نیز ۷۵ درصد است

کدخبر: ۲۴۶۷۹۸
اقتصاد نیوز: رییس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه نرخ تورم خوراکی‌ها در ۱۲ ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷.۵ درصد است، افزود: نرخ تورم کالاهای بادوام نیز ۷۵ درصد است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا، امیدعلی پارسا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: به دلیل مشکلات مالی حداکثر ۵۰ درصد آمار مورد نیاز ملی، ۳۵ درصد اطلاعات مورد نیاز استانی و ۱۵ درصد آمار مورد نیاز شهرستان‌ها را تامین می‌کنیم.

رییس مرکز آمار ایران اظهارداشت: اولویت ما تولید آمار با کیفیت و قابل مقایسه با آمارهای جهانی بوده و مربوط به کف زندگی مردم است. اکنون فقط می‌توانیم آمار مربوط به رشد اقتصادی، تورم و بیکاری را ارائه دهیم.

پارسا با بیان اینکه مجلس می‌تواند از مرکز آمار تحقیق و تفحص کند افزود: در فرآیند تولید آمار امکان ندارد کسی بتواند عدد سازی کند. وی گفت: تاکنون کسی درباره تغییر رویه‌های به دست آوردن آمار نظری ارائه نکرده، زیرا فرمول محاسبات آمار جهانی است. پارسا افزود: تورم نقطه به نقطه ۳۲.۸ درصد و متوسط رشد قیمت‌های کالا و خدمات مصرفی در ۱۲ ماه اخیر نسبت به ۱۲ ماه پیش از آن ۱۳.۴ درصد است.

رییس مرکز آمار ایران گفت: تورم در ۱۲ ماه اخیر برای خوراکی‌ها ۴۷.۵، کالاهای بادوام ۷۵، میوه و سبزیجات ۷۵ و دخانیات ۱۶۶ درصد است. وی افزود: برای به دست آوردن آمار تورم از ۷۵ هزار واحد صنفی ۴۲۰ هزار قیمت دریافت می‌کنیم.

پارسا با بیان اینکه نظام آماری کشور سنتی است گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد افراد در سرشماری سال ۹۵ اینترنتی اطلاعات دادند و رتبه نخست را در این زمینه در دنیا داریم، اما نظام آماری کشور مدرن نیست.

وی افزود: ریزداده‌های کشور باید در مرکز آمار تجمیع شود، اما در سطوح میانی برخی دستگاه‌های اجرایی با این موضوع مخالفت می‌کنند و بر اساس رفتاری اقتدارگرایانه نمی‌خواهند وضع موجود تغییر کند یا انحصارهایی که وجود دارد نمی‌خواهند بشکند.

پارسا گفت: وزارتخانه‌های نیرو، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و پست همکاری خوبی با مرکز آمار دارد، اما ۲ تا ۳ دستگاه کلیدی همکاری خوبی با این مرکز ندارند.

وی افزود: برای به دست آوردن آمار، پول هزینه می‌کنیم، اما به دلیل تناقض‌های آماری که در کشور وجود دارد بی اعتمادی ایجاد می‌کنیم. پارسا گفت: مرکز آمار، ابزارهای لازم را برای مرجع بودن آماری، ندارد.

پارسا افزود: آمارهای مختلف از طرف مرکز آمار و بانک مرکزی تضعیف سرمایه اجتماعی را در پی دارد. پارسا گفت: فقط ۵ کشور در دنیا آمار مربوط به تورم و ۱۲ کشور آمار مربوط به رشد اقتصادی آنها را بانک مرکزی اعلام می‌کند، اما فقط در ایران هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار این آمارها را منتشر و پول خرج می‌کنند که با آمار متفاوت سرمایه‌های اجتماعی را تضعیف کنند.

وی افزود: در قانون جدید آمار مشکل موازی کاری در این زمینه باید حل شود. پارسا گفت: در سرشماری سال ۱۴۰۵ در پی سرشماری اینترنتی نیستیم بلکه سرشماری ثبتی ـ مبنایی انجام می‌دهیم و این شدنی است.

پارسا با بیان اینکه در قانون جامع آمار باید الزامات نظام ثبتی مبنا رعایت شود افزود: همه آمار با کیفیت می‌خواهند و امیدواریم تا خرداد سال آینده، مجلس قانون نظام جامع آماری را تصویب کند.

رییس مرکز آماری ایران گفت: برخی میزان طلاق نسبت به ازدواج در کشور را یک به چهار اعلام می‌کنند که تحلیل نادرستی است. وی افزود: اگر قرار است بگوییم چند درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود باید مخرج کسر همه کسانی باشند که ازدواج کرده اند و در صورت، همان کسانی که ازدواج کرده اند دنبال کنیم که چه تعداد از آنان طلاق گرفته اند. در اینصورت آمار طلاق به نصف کاهش می‌یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید