قاچاق خاک سرخ جزیره هرمز به کشورهای حاشیه خلیج فارس

کدخبر: ۲۶۲۷۶۳
اقتصادنیوز: مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صادرات خاک‌های زراعی و مرتعی طبق قانون ممنوع اعلام شده است اما صادرات خاک از هرمز انجام می‌شود.
قاچاق خاک سرخ جزیره هرمز به کشورهای حاشیه خلیج فارس

به گزارش اقتصادنیوز، علی مریدی مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صادرات خاک‌های زراعی و مرتعی طبق قانون ممنوع اعلام شده است اما صادرات خاک از هرمز انجام می‌شود که به دلیل ارزش‌های اکولوژیک این خاک باید این صادرات غیرقانونی اعلام و صادرات متوقف شود ولی وزارت صنعت و معدن در مقابل این خواست معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست مقاومت می‌کند و برخلاف کشورهای عربی که در حال ساخت جزایر مصنوعی هستند، از دهه 30 تا امروز خاک سرخ جزیره هرمز صادر یا غیرقانونی از کشور خارج می‌شود.

مریدی که با هفته نامه تجارت فردا گفتگو کرده است، صادرات خاک و قاچاق خاک از دو مساله جداگانه دانست و گفت: صادرات خاک معدنی از گمرکات و با مجوزهای وزارت صنعت و معدن سال‌هاست دارد صورت می‌گیرد. یکسری از این خاک‌ها در واقع سنگ معدن هستند که برای کارهای عمرانی، استحصال زمین و ساخت جزایر مصنوعی و بندر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی گفت: بخش دیگری از خاک‌ها که دارای ارزش اقتصادی هستند خاک‌های معدنی هستند و آهن و مس و... از آنها گرفته می‌شود. طبق قانون صادرات این نوع خاک مجاز دانسته شده است، بنابراین این نوع صادرات اسمش قاچاق نیست و از مجاری رسمی کشور خارج می‌شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اما درباره قاچاق خاک گفت: صادرات خاک‌های زراعی و مرتعی طبق قانون ممنوع اعلام شده است. در دو سال اخیر و به‌خصوص بعد از دستورهای ویژه‌ای که در مورد صادرات و قاچاق خاک کشور از سوی مقامات بالای کشور داده شد، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود کردند و در این سال‌ها به دلیل تشدید نظارت‌ها، ما گزارشی از قاچاق یا صادرات خاک‌های زراعی و مرتعی یا کشف محموله قاچاق خاک نداشتیم.

وی همچین گفت: صادرات خاک گلدانی یا خاک‌های بسته‌بندی مخصوص کاشت گل و گیاه را هم اگر از مراتع و زمین‌های کشاورزی آورده باشند ممنوع است.

مریدی درباره قاچاق خاک به کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: متاسفانه خاک زراعی ما در حاشیه جنوبی خلیج فارس مشتریان دست به نقدی دارد، چراکه این کشورها خاک مرغوبی برای فضای سبز، زمین‌های بازی و ورزشگاه‌های فوتبال و ساخت اسکله و جزایر مصنوعی ندارند و این خاک را با همراهی متخلفان داخلی و سودجویانی که در کشور داریم قاچاق می‌کنند.

او البته حجم این قاچاق اندک دانست و گفت: فرسایش خاک به دلایل متعدد از مساله قاچاق واقعاً مهم‌تر است. قاچاق کلمه‌ای است که رسانه‌ها و مخاطبان را جذب می‌کند ولی فرسایش خاک که واقعی است و دارد تخریب بسیار هولناکی ایجاد می‌کند و هزینه سنگینی بر اکوسیستم‌های متنوع کشور وارد می‌کند.

این مدیر سازمان محیط زیست گفت: خسارت و تبعات زیست‌محیطی فرسایش خاک که ما خودمان با دست خودمان داریم به کشور وارد می‌کنیم در برابر صادرات خاک و قاچاق قابل بحث نیست.

وی افزود: به عنوان مثالْ سد استراتژیک «دز» را در نظر بگیرید که فرسایش و رسوبات ناشی از فرسایش خاک، چطور دارد به این سد فشار می‌آورد و تقریباً این سد دارد از استفاده مفید تهی می‌شود.

قاچاق خاک جزیره هرمز به کشورهای عربی

علی مریدی درباره قاچاق خاک جزیره هرمز گفت: جزیره هرمز از پیش از انقلاب معدن خاک صنعتی بوده است و از آن زمان بهره‌برداری شده و خاک سرخ آن صادر شده است.

وی درباره ارزش خاک این جزیره گفت: در بررسی‌های صورت‌گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که خاک هرمز دارای ارزش اکولوژیک است و این خاک نباید صادر و یا قاچاق شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در جزیره هرمز به دلیل شکایاتی که وجود داشت و تحقیقاتی که صورت گرفت، تصمیم بر این شد که در این باره سیاست‌ها بازنگری شود و فعالیت معدن خاک سرخ این جزیره متوقف یا محدود شود.

وی گفت: به تشخیص محیط زیست اتفاقی که در جزیره هرمز دارد می‌افتد تخلف است و هرگونه صادرات خاک قاچاق محسوب می‌شود. ولی از نظر قانونی چون هنوز در حال طرح دعوی و تشکیل دادگاه است، این فعالیت هنوز قاچاق محسوب نمی‌شود.

مریدی افزود: عمده بحث‌های محیط‌ زیست در مورد قاچاق خاک کشور در حوزه هرمز است و این جزیره، جایی است که سند و مدرک داریم که فعالیت در آن برای صادرات خاک جرم است و باید هرچه سریع‌تر ممنوع شود. نهادی که البته در برابر این نظر کارشناسی که خاک هرمز ارزش اکولوژیک دارد و باید حفاظت شود، مسوولیت دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید