محله‌ای که برای وام‌دارها مناسب نیست

کدخبر: ۲۶۹۵۹۴
متقاضیان مسکن که برای خرید خانه با استفاده از تسهیلات بانکی در حال جست‌وجو در نقاط مختلف شهر تهران هستند، باید بدانند که محله اوقاف به یک دلیل برای وام‌دارها گزینه مناسبی نیست.

به گزارش اقتصادنیوز، محله اوقاف یکی از محله‌های شرقی تهران است که در منطقه چهار واقع شده و از شمال به بزرگراه شهید زین‌الدین، از غرب به بلوار هنگام، از شرق به خیابان ولاییان و از جنوب به بلوار دلاوران منتهی می‌شود. ساخت‌وسازهای اواخر دهه ۵۰ شمسی موجب شکل‌گیری این محله شد و تا قبل از آن اراضی محله اوقاف از محدوده شهری تهران خارج بود.

گفته می‌شود مالک اصلی زمین‌های اوقاف فردی به نام عبدالوهاب تهرانی بوده که این اراضی را وقف کرده و برای خانه‌سازی در اختیار مردم قرار داده بود. ساکنان اولیه محله اوقاف کارمندان ارتش بودند، اما به تدریج افرادی از طیف‌های مختلف در این محله ساکن شدند. از حدود چهار دهه قبل تاکنون، ساکنان خانه‌های ساخته شده در زمین‌های وقفی این محله براساس متراژ ساختمان خود سالانه رقم ناچیزی به‌عنوان اجاره به اداره اوقاف شرق تهران می‌پردازند.

فقدان سند مالکیت شخصی برای تقریبا تمام این خانه‌ها، همان دلیلی است که وام‌دارهای متقاضی مسکن به واسطه آن، امکان جست‌وجو برای خانه‌دار شدن در محله اوقاف را از دست می‌دهند؛ چراکه از اصول اولیه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مسکن، وقفی نبودن زمین و داشتن سند تک‌برگ مالکیت به نام مالک است؛ کمااینکه این سند باید به‌عنوان ضمانت بازپرداخت اصل و سود تسهیلات در رهن بانک قرار بگیرد.

این در حالی است که سند اوقافی به مالک اختیار کامل نمی‌دهد و علاوه‌بر اقساطی که به‌صورت سالانه به اداره اوقاف پرداخت می‌شود، بعد از ۹۹ سال درباره اجاره‌ مجدد ملک اوقافی تصمیم‌گیری خواهد شد. همچنین برای نقل و انتقال ملک باید مجوز لازم از اداره اوقاف اخذ شود. در واقع یکی از تفاوت‌های این سند با سند ملکی این است که نه‌تنها بدون مجوز امکان خرید و فروش ندارد، بلکه درباره‌ هرگونه تغییری در املاک اوقافی باید چند مرحله با حضور در اداره اوقاف پیموده شود.

اگرچه قیمت مناسب مسکن در مقایسه با بسیاری از محله‌های دیگر منطقه چهار، امتیاز ویژه اوقاف است، اما نقطه ضعف آن سفرهای بی‌شماری است که به‌دلیل قرارگیری بخشی از بازار مبل دلاوران در این محدوده این محله، هر روز جذب آنجا می‌شود و عوارض ترافیک و آلودگی هوا را برای ساکنان به دنبال دارد. به‌طور کلی قیمت آپارتمان‌های دارای سند وقفی از قیمت آپارتمان با سند شخصی به اندازه قابل‌توجهی پایین‌تر است. در محله اوقاف در حال‌حاضر هر مترمربع آپارتمان مسکونی نوساز بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود که این رقم در مقایسه با آپارتمان نوساز در برخی از محله‌های مجاور و دارای سند شخصی، به‌طور میانگین ۳۰ درصد پایین‌تر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید