هزینه وام مسکن زوج‌های تهرانی چقدر می‌شود؟

کدخبر: ۲۶۹۶۸۵
اقتصادنیوز: زوج‌های تهرانی برای گرفتن وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید حدود ۱۱.۴ میلیون تومان هزینه خرید اوراق تسه کنند. همچنین هزینه تسه وام ۴۰ میلیون تومانی جعاله حدود ۲.۳ میلیون تومان است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در آخرین روز معاملات فرابورس در این هفته هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن بهمن ماه ۱۳۹۵، ۵۳ هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و امتیاز تسیلات مسکن اسفند ماه ۱۳۹۵، ۵۶ هزار تومان معامله شد.

در عین حال هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶، ۵۷ هزار تومان و تسه دی ماه ۱۳۹۷، ۶۰ هزار تومان معامله شد.

با توجه به قیمت‌ ۵۷ هزار تومانی تسه در تابلوی فرابورس ایران، هزینه وام مسکن برای اقشار مختلف به شرح زیر است:

زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. آن‌ها باید ۱۱ میلیون و چهارصد هزار تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. به این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۴۰ برگ تسه خرید بهادار ۶۰ هزار تومانی خرید، دو میلیون و ۲۸۰ هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن، حدود ۱۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان صرف شود.

همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید ۹ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب دو میلیون و ۲۸۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این، زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید ۶ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند. همچنین برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید دو میلیون و ۲۸۰ هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام ۸۰ میلیون تومانی ۹ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان از سوی زوجین باید پرداخت شود.

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرا بورس ایران خریداری کنند.

با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق ۶ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ چهار میلیون و ۵۶۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون و ۲۸۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.

اوراق تسهیلات مسکن قابلیت معامله در فرا بورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید