ادامه تظاهرات در هنگ‌کنگ!

کدخبر: ۲۹۰۱۳۱
اقتصادنیوز: «جو لهی» نماینده رسانه فایننشال تایمز در هنگ‌کنگ به وضعیت تظاهرات تداوم‌یافته در این بندر پرداخته است.بازار سهام هنگ‌کنگ با حضور یک میلیون معترض در خیابان‌ها برای اولین بار در تاریخ ۸ ساله خود تعطیل شد. اعتراض‌های خیابانی این بازار را از فعالیت باز داشت و منجر به ریزش ۵/ ۱ درصدی بورس ۸ ساله بندر شد. دلیل اعتراض‌ها لایحه قانونی است که حق فرستادن متهمان با جرائم مختلف به سرزمین چین را در اختیار دولت مرکزی پکن قرار می‌دهد. نگرانی توده یک میلیونی مردم و به‌خصوص تاجران و شرکت‌هایی چندملیتی که محتمل است تحت کنترل، سانسور و محاکمه با شرایط دلخواه دولت چین قرار بگیرند، می‌تواند سقوط‌ شدیدتری به همراه داشته باشد.
ادامه تظاهرات در هنگ‌کنگ!

به گزارش اقتصادنیوز، یکشنبه، حدود یک میلیون نفر در هنگ‌کنگ به خیابان‌ها ریختند تا اعتراض خود را به طرح استرداد دولت چین نشان دهند. براساس این لایحه قانونی دولت چین اجازه‌ دارد کسانی را که به جرائم مختلف متهم هستند از هنگ‌کنگ به سرزمین اصلی چین بفرستد.

 در حال حاضر، این تظاهرات، چنانچه رقم یک میلیون نفری دقیق باشد، بزرگ‌ترین اعتراض خیابانی در هنگ‌کنگ از دوران درگیری‌های خیابانی با مستعمره سابق خود یعنی بریتانیا در سال ۱۹۹۷ و بازگشت به قلمرو چین به شمار می‌رود. مقیاس این اعتراض‌ها نشان می‌دهد که چطور اعتماد اندکی در بسیاری از مردم در هنگ‌کنگ به سیستم سیاسی و حقوقی سرزمین اصلی چین وجود دارد؛ همچنین نشانگر نگرانی ملموس مردم در مورد استرداد است؛ چراکه مفاد این قانون نه تنها شامل افرادی که در هنگ‌کنگ زندگی کنند می‌شود، بلکه تمام افرادی که از طریق هنگ‌کنگ عبور و مرور خود را انجام می‌دهند، به سرزمین اصلی فرستاده می‌شوند. البته چنانچه آنها به یک دسته از جرائم مختلف متهم شوند.

نکته مهمی که درباره این اعتراضات و برخورد‌های گروه‌های مختلف قابل توجه است، دلیل طراحی قانون استرداد خواهد بود؛ چراکه بسیاری از سازمان‌های تجاری، از جمله بسیاری از شرکای کسب‌وکار خارجی به شدت با آن مخالفت می‌کنند. آنها احساس می‌کنند این قانون دارای پتانسیل آزار و اذیت مردم درگیر در اختلافات تجاری است و علیه مخالفان سیاست‌های اقتصادی پکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید