ایران ۱۵۰ میلیون یورو از پژو خسارت گرفت

کدخبر: ۲۹۴۱۳۰
اقتصادنیوز: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از دریافت ۱۵۰میلیون یورو خسارت از پژو ظرف ۵سال گذشته خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، هاشم یکه زارع در مراسم رونمایی از پژو ۳۰۱ گفت: ظرف ۵ سال گذشته ۱۵۰ میلیون یورو خسارت را روی دفاتر ایران خودرو از شرکت پژو دریافت و به ثبت رساندیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: در مهرماه امسال از داخلی سازی قطعه ای رونمایی خواهیم کرد که هیچیک از قطعه سازان داخلی جرأت تولید آن را نداشت و آن را خط قرمز تولید قطعات می دانسته است اما اکنون این قطعه به مدد مدیران جوان ایران خودرو داخلی سازی شده است.

یکه زارع به دیدار خود با مدیران پژو در اواخر سال ۹۷ اشاره و خاطرنشان کرد: مدیران پژو به ایران خودرو اعلام کردند که نباید خودروی پژو ۳۰۱ را بدون حضور آنها تولید کند در حالی که ما به آنها گفتیم که شما از قرارداد خارج شده اید و ما به هر ترتیب خودروی پژو ۳۰۱ را داخلی سازی و تولید خواهیم کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: تولید پژو ۳۰۱، ایران را صاحب یک پلتفرم کرد که می توان خودروهای زیادی را بر روی آن تولید کنیم.

وی عنوان کرد: همانطور که می دانید در سال ۹۰ تا ۹۱ پژو قراردادی با ایران خودرو در خصوص سی کی دی داشت اما با وجود اقدامات انجام شده از سوی قطعه سازان در زمان تحریم ها، اقدامی درزمینه  انجام نشده بود.

تولید پژو

وی با بیان این که مذاکرات در دوره بعدی با پژو شروع شد و در کنار آن فعالیت هایی را آغاز کردیم و جلسات متعددی با پژو داشتیم، اظهار کرد: طرف خارجی تقریبا میخواست قرارداد قبلی را پیش ببرد که خوشبختانه قرارداد خوبی منعقد شد این در حالیست که خارجی ها همواره بیشترین منافع را می خواهند اما جمیع کسانی که درگیر بودند با همفکری به قراردادی با پژو رسیدیم که نقطه عطف این قرارداد واگذاری مسئولیت داخلی سازی به ساپکو است و با ترک پژو از ایران فعالیت های ساپکو تعطیل نشد با این که هیچ خارجی در این پروژه با ما همراه نشد.

یکه زارع اظهار کرد: ۳۰۰ قطعه ساز درگیر این پروژه هستند و مطمئنیم در آخر سال به خودکفایی ۸۰ درصد می رسیم. لازم به ذکر است که نخستین سری در اردیبهشت ۹۹ به مشتریان می رسد. ما توانستیم موتور را با ۸۰ درصد داخلی سازی بسازیم که علاوه بر ۳۰۱ می توان در سایر خودروها از آن استفاده کرد.

وی با تاکید بر این که ۱۳ هزار دستگاه از پژو ۲۰۰۸ تحویل و ۳ هزار دستگاه دیگر باقی مانده است، گفت: هدفگذاری تولید ۳۰۱ ۲۵۰ هزار دستگاه در سال است این در حالیست که پژویی ها در جلسه ای اعلام کردند که اجازه تولید در ایران را ندارید اما ما تاکید کردیم که خود این پروژه را جلو می بریم و این کار را انجام دادیم و صاحب یک پلتفرم شدیم که این نکته بسیار مهمی بوده و می توان خودروهای مختلفی بر روی این پلتفرم سوار کرد. در قرارداد دوم منعقده نیز خسارت مطرح و بیش از ۱۵۰ میلیون یورو در دفاتر منعکس شد که نشان می دهد، پژو بازنده ترک کردن ایران  است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید