جزئیات جلسه خودروسازها با مجلس و دولت/ مسدود شدن 7 هزار میلیارد تومان از دارایی خودروسازان بابت خودروهای ناقص

کدخبر: ۲۹۴۷۴۰
اقتصادنیوز: دبیر انجمن قطعه‌سازان با تشریح جزئیات جلسه خودرویی کمیسیون تلفیق مجلس با نمایندگان شرکت‌های خودروساز، قطعه‌سازان و بانک مرکزی، گفت:‌ اگر به صنعت خودرو تسهیلات پرداخت نشود، بعید است که تکمیل خودروهای ناقص عملی شود.
جزئیات جلسه خودروسازها با مجلس و دولت/ مسدود شدن 7 هزار میلیارد تومان از دارایی خودروسازان بابت خودروهای ناقص

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، مازیار بیگلو با اشاره به جلسه خودروسازان،‌ قطعه‌سازان و نمایندگان بانک مرکزی با اعضای فراکسیون پاسخگو در کمیسیون تلفیق مجلس، اظهار داشت:‌ طبق مصوبه سال گذشته دولت قرار بود 844 میلیون یورو تسهیلات ارزی در آذر 97 جهت حمایت از صنعت خودرو و قطعه‌سازی به تولیدکنندگان پرداخت شود، ولی تا کنون حتی یک سنت هم از این تسهیلات پرداخت نشده است. 

مسدود شدن 7 هزار میلیارد تومان از دارایی خودروسازان بابت خودروهای ناقص

وی تصریح کرد:‌ یکی از عوامل اصلی انباشت 180 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ ایران‌ خودرو و سایپا همین موضوع بوده است که باعث مسدود شدن 6 تا 7 هزار میلیارد تومان از دارایی خودروسازان بابت انباشت این خودروها شده است. 

بیگلو با بیان اینکه در این جلسه، اعتراض خود را نسبت به عملی نشدن این مصوبه اعلام کردیم، ادامه داد: در آن جلسه آقای کمیجانی معاون ریالی بانک مرکزی وعده داد که این مشکل برطرف شود ولی پس از جلسه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که خودروسازان باید به فکر منابع مالی جدید باشند و این منابع را از محل دیگری تأمین کنند.

وی تأکید کرد: برای اولین بار بود که در تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بخش خصوصی مورد تحریم قرار گرفت و اشتغال 550 هزار نفری در کشور به خطر می‌افتد.

دستورالعمل اشتباه عامل عملیاتی نشدن پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو

وی با طرح این سوال که اگر قرار است بانک مرکزی از بخش خصوصی حمایت نکند، پس وظیفه‌اش چیست؟ گفت:‌ مصوبه دولت برای پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو 31 خرداد ماه منقضی شده و حالا برای اجرایی شدن باید دوباره تمدید شود. 

دبیر انجمن قطعه‌سازان در مورد دلیل اجرایی نشدن این مصوبه نیز گفت: دستورالعمل اشتباه برای اجرای مصوبه باعث شده تا بانک‌های عامل تمایلی به اجرای آن نداشته باشند.

وی توضیح داد: طبق این دستورالعمل، تمام ریسک افزایش قیمت ارز و عدم بازپرداخت تسهیلات به گردن بانک‌های عامل می‌افتد و این بانک‌ها نیز از پذیرش این موضوع سر باز می‌زنند.

وی ادامه داد:‌ در جلسه با اعضای کمیسیون تلفیق، نمایندگان بانک مرکزی نسبت به کیفیت خودرو و قطعات معترض شدند در حالی که کیفیت، متولی مشخصی دارد و بانک مرکزی نباید نقش مدعی‌العموم را بازی کند. 

بیگلو در پاسخ به این سوال که طبق اعلام معاون وزیر صنعت قرار است خودروهای ناقص موجوددر شرکت‌های خودروساز طی یک ماه آینده تکمیل و به مشتریان تحویل داده شوند، پرداخت تسهیلات در تحقق این موضوع چقدر نقش دارد؟ نیز گفت: اگر این تسهیلات پرداخت نشود بعید است که تکمیل این خودروهای ناقص عملی شود.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادی برای جایگزین شدن تسهیلات ریالی به جای تسهیلات ارزی پرداختی به صنعت خودرو، گفت: این موضوع را از معاون اول رئیس‌جمهور خواستار شدیم، آقای جهانگیری نیز این مسئله را به مسئولان بانک مرکزی منتقل کرد ولی مسئولان بانک مرکزی معتقدند که برای این کار باید مسیر تخصیص تسهیلات دوباره طی شود و از شورای پول و اعتبار مصوبه بگیریم.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه وزیر صنعت درخواست تمدید مصوبه پرداخت تسهیلات را به بانک مرکزی ارسال کرده است، گفت: معاون ریالی بانک مرکزی قول داد که این مصوبه تمدید شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید