چرا نسبت بهای طلا به نقره همچنان رکورد می‌زند؟

کدخبر: ۳۳۲۰۲۰
اقتصادنیوز: نسبت بهای طلا به نقره طی زمان در نوسان بوده و اکنون این نوسانات در نقاط اوج خود قرار دارد.
چرا نسبت بهای طلا به نقره همچنان رکورد می‌زند؟

به گزارش اقتصادنیوز،  نسبت بهای طلا به نقره طی زمان در نوسان بوده و اکنون این نوسانات در نقاط اوج خود قرار دارد.

به گزارش سایت طلا به نقل از سیکینگ آلفا، در اصل، نسبت طلا به نقره نشان می دهد که برای خرید طلا، چه مقدار نقره لازم است. هنگامی که این نسبت زیاد باشد بدین معناست که نقره نسبت به طلا ارزان تر است و بالعکس. در سال ۱۷۹۲، کنگره آمریکا تحت ریاست جورج واشنگتن نسبت بهای طلا/نقره در این کشور را ۱۵ به ۱ تبیت کرد. در دسترس بودن ژئوفیزیکی این دو عنصر در پوسته زمین، نسبت طلا به نقره طبیعی را ۱ به ۱۷.۵ قرار داده است.

به طور خلاصه، می توان مشاهده کرد که نسبت طلا به نقره از ابتدای ظهور پول دارای روند صعودی ساختاری بوده، اما تا اواخر قرن نوزدهم زیر ۱ به ۲۰ باقی مانده است. در آغاز قرن بیستم، این نسبت به ۱ به ۴۰ صعود کرد و پس از آن، همواره در نوسان زیاد بوده است. در تاریخ ۱۸ مارس به نسبت ۱ به ۱۲۵ رسید و در ادامه همیننوسانات، تا انتهای آن ماه، بار دیگر روی مدار نزول قرار گرفت و ۱ به ۱۱۱ شد.

حال سوال اینجاست که دلیل اصلی نوسانات شدید کنونی در این نسبت قیمتی چیست و چرا این روزها تا این حد زیاد است؟ برای درک بسیاری از عوامل موثر بر بهای طلا و نقره، یادآوری برخی تفاوت های اساسی میان این دو فلز می تواند مفید باشد:

۱/ تقاضا: به واسطه ویژگی هدایت الکتریکی و حرارتی، انعطاف پذیری و حساسیت بالا در برابر نور، نقره به طرز گسترده ای در محصولات و فعالیت های مختلفی از جمله پنل های خورشیدی، لامپ های روشنایی LED ، نمایشگرهای منعطف، صفحه نمایش لمسی، فناوری سلولی و تصفیه آب استفاده می شود.

در نتیجه، استفاده صنعتی از نقره حدود ۶۰٪ از تقاضای سالانه آن را تشکیل می دهد و در مقابل این میزان برای طلا تنها ۱۰ ٪ است (صرف نظر از تقاضای جواهرات). بنابراین، در حالی که طلا کاملاً یک فلز گرانبها به شمار می آید، قیمت نقره هم تحت تأثیر تقاضا برای فلزات گرانبها و هم چنین تقاضای صنعتی می باشد.

۲/ عرضه: توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است. بر اساس بررسی های جهانی نقره در سال ۲۰۱۹، تنها ۲۶ درصد از نقره از معادنی بدست می آید که درآمدشان از فروش نقره است. ۷۴ درصد باقیمانده مربوط به پروژه هایی است که نقره محصول جانبی استخراج سایر فلزات از قبیل سرب و روی، مس و طلا می باشد.

۳/ دوام و قابلیت بازیافت: طلا از نظر شیمیایی خنثی و بی اثر است و این در حالی است که نقره با گذشت زمان به آرامی دچار خوردگی می شود. علاوه بر این، اقتصاد بازیابی و بازیافت بسیار متفاوت است، در نتیجه در مقایسه با طلا، مقدار بسیار کمی از نقره از طریق بازیافت به بازار باز می گردد.

۴/ اندازه بازار: درک این نکته که طلا و نقره از نظر اندازه بازار بسیار متفاوت هستند نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حالی که کل عرضه نقره جدید هر ساله بالغ بر ۱ میلیارد اونس است، در حال حاضر عرضه سالانه طلا حدود ۱۲۰ میلیون اونس است. اما به دلیل تفاوت فاحش قیمت، ارزش بازار نقره تنها در حدود ۱۵ میلیارد دلار است و این رقم برای طلا نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار. به عبارت دیگر، بازار طلا حدود ۱۳ برابر بزرگتر از بازار نقره با قیمت های امروز است. نتیجه اصلی این امر آن است که قیمت نقره بسیار بی ثبات تر از قیمت طلا است.

۵/ ذخیره سازی: با قیمت های فعلی، سرمایه گذاری یکسان  ‌USD ، نقره ۱۱۱ برابر بیشتر از طلاست . عامل این واقعیت آن است که طلا تقریباً ۲ برابر از نقره متراکم تر بوده و درنهایت شما برای ذخیره همان مقدار نقره USD در مقایسه با طلا به ۲۰۰ برابر فضای بیشتر نیاز دارید.

۶/ بانک‌های مرکزی: نهایتا اینکه، بانک‌های مرکزی بین اواسط دهه ۱۹۸۰ و اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی سهام نقره خود را شدیدا کاهش داده و این روند نزولی از آن زمان تاکنون پایدار مانده است.  برعکس، بسیاری از بانک‌های مرکزی طی دو دهه گذشته به سرعت انباشته طلا خود را افزایش داده اند، از جمله چین و روسیه.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید